«قفسه‌درد» برنده دور از انتظار

درام ضدجنگ «قفسه درد» شش جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به دست آورد. «آواتار» به کارگردانی جیمز کامرون که عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را اختیار دارد هم ناکام‌ترین اسکار هشتاد و دوم بود.

هشتاد و دومین دوره مراسم جایزه اسکار سحرگاه دیروز به وقت تهران در سالن کداک تیه تر لس‌آنجلس برگزار شد و فیلم «قفسه درد» ساخته کاترین بیگلو که در ۹ رشته نامزد شده بود، شش جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد. به این ترتیب بیگلو به نخستین کارگردان زنی بدل شد که تا کنون اسکار کارگردانی را از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا دریافت کرده است. «قفسه درد» علاوه بر دو جایزه اصلی در رشته‌های فیلمنامه اقتباسی، تدوین، تدوین صدا و ترکیب صدا نیز برنده جایزه اسکار شد.

اکشن علمی - تخیلی و پر هزینه «آواتار» ناکام‌ترین فیلم مراسم اسکار هشتاد و دوم بود. این فیلم که با کارگردانی جیمز کامرون عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را نیز در اختیار دارد، در حالی که در ۹ رشته نامزد دریافت جایزه اسکار بود در نهایت تنها به سه جایزه اسکار در رشته‌های بهترین فیلمبرداری، طراحی صحنه و جلوه‌های ویژه تصویری بسنده کرد.

فیلم مستقل «پرشس» ساخته لی دنیلز دو جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مونیک) را دریافت کرد. فیلم «قلب دیوانه» نیز دو جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد (جف بریجز) و ترانه فیلم را به خود اختصاص داد.

انیمیشن «بالا» ساخته پیت داکتر نیز دو جایزه گرفت. این انیمیشن که در فهرست نامزد‌های بهترین فیلم امسال هم قرار داشت، در رشته‌های بهترین انیمیشن و بهترین موسیقی متن برنده جایزه اسکار شد. ساندرا بولاک که پریشب برای بازی در فیلم «همه چیز درباره استیو» دو جایزه تمشک طلایی (بدترین‌های سال سینمای آمریکا) را دریافت کرده بود، برای ایفای نقش در فیلم «سمت کور» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شد. در حالی که کریستف والتس بازیگر اتریشی فیلم «لعنتی‌های بی‌آبرو» ساخته کوئنتین تارانتینو نیز به جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد دست یافت. در رشته بهترین فیلم خارجی زبان در حالی که به نظر می‌رسید دو فیلم «روبان سفید» اثر میشائیل هانکه از اتریش و «پیشگو» به کارگردانی ژاک اودیار از فرانسه بخت بیشتری برای تصاحب جایزه اسکار داشته باشند، فیلم آرژانتینی «راز درون چشم‌هایشان» برنده مجسمه طلایی شد.

در این مراسم دو جایزه افتخاری اسکار نیز به راجر کورمن فیلمساز و لورن باکال بازیگر کهنه کار سینمای هالیوود اهدا شد.

سایر برندگان هشتاد و دومین دوره جوایز اسکار عبارتند از:

طراحی لباس: ویکتوریای جوان

چهره‌پردازی: سفر ستاره‌ای

مستند بلند: خلیج

مستند کوتاه: موسیقی پرودنس

انیمیشن کوتاه: لوگوراما

فیلم کوتاه: مستاجرهای جدید