اصلاح قانون وظیفه عمومی با تامین بار مالی از سوی دولت

در جریان اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی به منظور تامین نظر شورای نگهبان در مجلس، مواردی که دارای بار مالی شناخته شده بود با نظر نهایی دولت مبنی بر تامین این بار مالی اصلاح شد و به عبارت دیگر دولت با افزایش حقوق سربازان موافقت کرد. به گزارش ایلنا، براساس اصلاحیه دیروز نمایندگان مجلس، مشمولان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و معادل آن در حوزه‌های علمیه علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور در صورتی که از نظر مقررات این قانون و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت حائز شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور باشند و دانشگاه‌ها و رشته‌های آنها مورد تایید این وزارتخانه‌ها باشد، می‌توانند با سپردن تضمین‌های لازم با استفاده از مقررات این قانون برای تحصیل به خارج از کشور مسافرت نمایند.

همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور فرزندان مامورین ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همچنین کسانی که قانونا تحت کفایت، یا ولایت قانونی آنها هستند چنانچه در حین تحصیل در مدارس ایرانی مستقر در خارج از کشور و یا موسسات آموزشی خارج کشور مورد تایید آموزش و پروش و طلاب حوزه‌های علمیه مورد تایید شورای‌عالی حوزه‌های علمیه به سن مشمولیت برسند از معافیت تحصیلی بهره‌مند می‌گردند و ادامه تحصیل آنان تاسقف یک سال پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خارج از کشور که مورد تایید وزارتین علوم یا بهداشت هستند، بلامانع شد.

همچنین مشمولینی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح از یکسال و در زمان جنگ از دو ماه تجاوز نماید علاوه بر اعمال اضافه خدمت مذکور در بند (۱) فراری محسوب گردیده و به مراجع صالح قضایی معرفی می‌گردند.

نمایندگان مصوب کردند که رسیدگی به وضعیت مشمولینی که دارای عذر موجه برای غیبت خویش می‌باشد برابر آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط ستاد کل تهیه و پس از تایید فرماندهی کل ابلاغ گردد.

گفتنی است؛ در رابطه با نحوه رفتار با مشمولین دوره‌های احتیاط و ذخیره برابر دستورالعملی که در ستاد کل تهیه و پس از تایید فرماندهی کل ابلاغ می‌گردد.

همچنین صددرصد درآمدهای حاصله از ارائه خدمات به مشمولان در اخذ معافیت‌ها و همچنین جریمه‌ها به توسعه و تقویت و تجهیز رده‌های وظیفه عمومی و بهبود سطح خدمات سازمان وظیفه عمومی به مشمولان پس از واریز خزانه طبق قانون بودجه سالانه در اختیار ناجا قرار می‌گیرد.