پیام لاریجانی به دولت

عکس: حمید جانی‌پور

ممکن است همه بخش‌های قانون یارانه‌ها مطابق میل دولت نباشد، اما از آنجایی که ما مقید به قانون اساسی هستیم باید دیگران هم این چارچوب را بپذیرند علی لاریجانی دولت را به پایبندی به چارچوب‌های تعیین شده در قانون اساسی در مورد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دعوت کرد و گفت: «ممکن است همه بخش‌های این طرح مطابق میل دولت نباشد، اما از آنجایی که ما مقید به قانون اساسی و اجرای مفاد آن هستیم باید دیگران هم این چارچوب را بپذیرند.»

رییس مجلس که با ایلنا گفت‌وگو کرده بود، در پاسخ به اینکه «چرا اغلب اوقات نمایندگان همواره نسبت به اجرایی نشدن مصوبات مجلس توسط دولت انتقاد می‌کنند؟» گفت: «استراتژی روشنی در مجلس هشتم نسبت به دولت وجود دارد. مسیر ما این است که با تبیین قوانین و بررسی‌های صورت گرفته در مجلس، راه‌های توسعه کشور را تسهیل کنیم.

به همین دلیل نوعی همگرایی انتقادی در کار مجلس با دولت وجود داشت که هم مسیرهای توسعه را باز می‌کرد و هم برخی از امور را که دارای اشکال بود، مورد نفی قرار می‌داد تا اصلاح شود.»

وی افزود: «این مسیر معلومی است. اما اختلاف نظر میان بعضی از موضوعات میان مجلس و دولت چندان عجیب نیست؛ چراکه دو قوه ممکن است در موضوعات مختلف نظرات کارشناسی متفاوتی داشته باشند.

از آن حیث که مجلس بر کار دولت نظارت دارد، در ارزیابی‌های خود به نتایجی می‌رسد که آن را مطرح می‌کند. این در نتیجه همان چارچوب‌هایی است که قانون اساسی مشخص کرده است که هرجا مجلس به تخلفی برخورد کرد از مسیر پیگیری آن که یا از طریق اصل ۱۳۸، ۹۰ و یا کمیسیون‌ها براساس ماده ۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس است این تخلف را پیگیری کند و پس از آن نیز مسیر قضایی خود را طی کند.»

لاریجانی تاکید کرد: «در کل بسیاری از مسائل مهم میان دولت و مجلس در رایزنی‌های دوجانبه و بحث‌هایی که منجر به فهم مشترک می‌شود حل شده است به طور مثال در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نظر مجلس و دولت در برخی از موضوعات یکی نبود. لذا در مذاکرات و بحث‌ها در نهایت مجلس و دولت مسیر قابل قبولی را طی کردند و حالا ممکن است که همه بخش‌های این طرح مطابق میل دولت نباشد؛ اما از آنجایی که ما مقید به قانون اساسی و اجرای مفاد آن هستیم باید دیگران هم این چارچوب را بپذیرند.»

رییس قوه مقننه در خصوص تغییرات ایجاد شده در کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۸۹ نیز گفت: «یکی از بررسی‌های کمیسیون تلفیق این است که مطابقت بودجه پیشنهادی با اسناد بالادستی را مورد بررسی قرار دهد. اگر بودجه براساس اسناد بالادستی تنظیم نشده باشد نقاط انحراف آن را در مجلس اصلاح می‌کنیم. یک بخش دیگر از بررسی‌های کمیسیون تلفیق متوازن‌سازی است. برای اینکه بین بخش‌های مختلف کشور توسعه متوازنی وجود داشته باشد، ان‌شاءالله همه این اصلاحات لازم از سوی مجلس در بودجه ۸۹ صورت می‌گیرد.»

رهبری در رای اعتماد به وزرا حکمی به مجلس ندادند

وی درخصوص رای اعتماد مجلس به کابینه و مسائلی که منجر به ورود مقام معظم رهبری به موضوع شده است نیز گفت: «تا آنجا که من می‌دانم و با توجه به آشنایی دقیقم نسبت به رهبری، ایشان مقیدند که نظامات قانونی در کشور رعایت شود. رهبری در بحث وزرا هم دستور و حکمی به مجلس ندادند، بلکه تنها نظرشان را گفتند و فرمودند اگر این‌گونه باشد بهتر است. می‌توانیم بگوییم که ایشان تمایلشان را به مجلس پیشنهاد دادند. ما هم از نظرات رهبری استفاده می‌کنیم؛ اما در نهایت ایشان مقیدند که نهادها باید بر سر جای خود کار مشخص خود را انجام دهند.»

خبرنگار ایلنا از لاریجانی پرسید «علت عدم قرائت گزارش تفریغ بودجه ۸۷ در مجلس چیست؟ آیا صحت دارد که میزان تخلفات دولت به حدی زیاد بوده است که دیوان محاسبات از قوه‌قضائیه درخواست قاضی کرده است؟» که رییس مجلس این موضوع را رد کرد و گفت: «گزارش تفریغ بودجه به زودی در مجلس قرائت می‌شود. در حال حاضر این گزارش به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رفته و این کمیسیون این گزارش را به صحن علنی خواهد فرستاد تا قرائت شود.

تصور نمی‌کنم که موضوع درخواست دیوان محاسبات از قوه قضائیه برای قاضی ویژه برای پیگیری تخلفات دولت صحت داشته باشد؛ چراکه دیوان محاسبات خود دارای سیستمی همچون دادسرا و قاضی است و نیازی به قاضی ویژه ندارد. اما تخلفات وجود داشته است ولی نه به آن اندازه که نیاز به قاضی ویژه باشد.»

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص «افزایش حمله به چهره‌های کهنه‌کار نظام» نیز تصریح کرد: «من قبلا نظر خود را در این مورد گفته‌ام و رفتار تخریبی در مورد شخصیت‌های کشور را رفتار درستی نمی‌دانم. اما در شرایط فعلی تصور می‌کنم که وضعیت مقداری آرام‌تر شده است. هر شخصیت سیاسی می‌تواند نقاط نقدپذیری داشته باشند؛ اما تخریب کردن کار درستی نیست.»

محصولی: بررسی پرداخت یارانه‌ها تمام شد

وزیر رفاه و تامین اجتماعی با اعلام اینکه بررسی پرداخت نقدی یارانه‌ها تمام شده و منتظر تصویب بودجه آن در مجلس هستیم، گفت: در بودجه سال ۸۹ از محل کمک‌های دولتی دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین بدهی سازمان تامین اجتماعی و چند سازمان دیگر پرداخت می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، صادق محصولی دیروز در جریان رونمایی از خودروی استاندارد نجات در رابطه با روند پرداخت نقدی یارانه‌ها پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، افزود: بررسی چگونگی پرداخت نقدی یارانه‌ها تمام شده و منتظر تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی هستیم و اگر آنچه که مدنظر دولت بوده به تصویب برسد، علاوه بر ثابت ماندن قیمت‌ها، وضع بهتری را در سطح جامعه شاهد خواهیم بود. وی در مورد برنامه پیش‌بینی شده برای صدور کارت‌های مجزا برای پرداخت یارانه‌ نقدی گفت: پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که صدور کارت‌های بانکی زمان و هزینه را بالا می‌برد و در نتیجه تصمیم‌ گرفته شده تا از حساب‌های موجود استفاده کنیم و آنهایی که حساب بانکی ندارند نیز حساب‌هایی برایشان پیش‌بینی شود.