رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مهم‌ترین راه‌های رسیدن به وحدت را روی آوردن به اجتهاد و توجه بیش از پیش به آزاداندیشی و همچنین پرهیز از نزاع و تاکید بر اخلاق اسلامی برشمرد. به گزارش ایسنا، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تاکید کرد: عمده‌ترین راه ایجاد وحدت و پرهیز از نفاق و نزاع، اخلاق اسلامی و انسانی و روی آوردن به اجتهاد و آزاداندیشی است.

وی با اشاره به اهمیت وجود وحدت در بین کشورهای جهان اسلام اظهارکرد: حیف است که مجموعه‌ عظیم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیونی و حدود ۶۰ کشور مستقل با در دست داشتن بهترین نقاط سوق‌الجیشی و جغرافیایی دنیا و همچنین داشتن مکتب انسان‌ساز و راهنمایی مثل قرآن نتواند از نعمت همکاری و اتحاد خوب برخوردار باشد. هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «نمی‌خواهم بگویم وحدت نداریم بلکه وحدت کم داریم، افزود: ارزش همدلی و اتحاد کاملا روشن و ضررهای تشتت و اختلاف یعنی اتلاف منابع و فرصت‌ها کاملا عیان است. انواع اختلاف در جوامع بشری وجود دارد و به طور مثال در مسیحیت هم فرقه‌های فراوانی هست، ولی از اسلام با وجود محور اصلی آن یعنی قرآن انتظار بیشتری می‌رود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه افراط‌کاری‌هایی که امروز در دنیای اسلام بروز پیدا می‌کند، مربوط به فرقه‌گرایی‌های فکری و من‌درآوردی است که ریشه در خوارج دارند، تاکید کرد: تندروی در اسلام نیست، بلکه تندروی ناشی از انحرافات تاریخی بشر است. راه نجات، طریق وسط و اعتدال است و با اعتدال می‌شود همه چیز را حل کرد.

هاشمی رفسنجانی در پایان با بیان اینکه مسلمانان سند واحدی به نام قرآن دارند، اظهار کرد: من در حال حاضر موج فتنه را در منطقه و جاهای دیگر می‌بینم که از اختلافات نشات می‌گیرد و عمدتا اختلافات سیاسی است و ریشه آن هم در اخلاق است و اخلاقیون باید به داد بشریت برسند.