رییس شورای رقابت گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس

درخصوص افزایش ۶۸ درصدی نرخ تورم با اجرای سناریوی مدنظر دولت در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را دارای نواقص بسیار زیاد دانست و قدرت تحلیل و کارشناسی اقتصادی در این مرکز را ضعیف توصیف کرد. جمشید پژویان در گفت‌وگو با «فارس»، گفت: گزارشی که این مرکز در رابطه با لایحه بودجه و آثار تورمی هدفمند کردن یارانه‌ها منتشر کرده است، به دور از واقعیت‌ها و غیر‌کارشناسی است. رییس شورای رقابت در ادامه با اشاره به مواردی از این گزارش افزود: یکی از دلایلی که گازوئیل و نفت در روستاها بیشتر مصرف می‌شود به دلیل این است که در شهرها لوله‌کشی گاز بیشتر انجام شده است و این یک دلیل مشخص برای این موضوع است که دوستان در مرکز پژوهش‌ها به این نکته توجه نداشته اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع در رابطه با برق و دیگر منابع هم صادق است و دوستان مرکز پژوهش‌ها باید در گزارش‌های خود به این موارد توجه داشته باشند. این اقتصاددان با بیان این مطلب که براساس تحقیقات و مطالعات کارشناسان شورای رقابت در حال حاضر بیشترین یارانه‌ها به سه دهک بالای جامعه تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: تنها موردی که در این گزارش‌های متفاوت است مربوط به نفت می‌شود که سهم نفت در بودجه خانوارهای فقیر و روستایی بالا است و به همین جهت به دوستان توصیه شده است که با جانشینی بقیه مشتقات نفتی به جای خود نفت، قیمت ارزانی برای آن در نظر بگیرند. پژویان در ادامه گفت: متاسفانه بیشتر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها سیاسی است و درگیرودار مسائل اداری غیرکارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه در ارزیابی خود در رابطه با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس این گزارش را غیر‌کارشناسی اعلام کرد و افزود: تمامی قیمت‌ها و نرخ‌های ارائه شده در رابطه با نفت و بنزین در گزارش مرکز پژوهش‌ها غیر‌واقعی است.

رییس شورای رقابت با اشاره به این مطلب که در حال حاضر درصد فقر در روستاها و شهرها یکی است، اظهار داشت: درصد فقر در کل کشور ۱۱درصد است و جای سوال دارد که دوستان مرکز پژوهش‌ها به این مورد بی‌توجه هستند و در گزارش خود مورد توجه قرار نداده‌اند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها باید به سرعت در کشور اجرایی شود، افزود: یکی از دلایل اجرای این طرح وجود خودروها و ماشین‌های پرمصرف در کشور است و هدفمندسازی یارانه‌ها در راستای کاهش مصرف به اجرا گذاشته خواهد شد.

پژویان در ادامه در پاسخ به انتقاداتی که در رابطه با لیبرالی بودن هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: متاسفانه تعدادی از افراد به دنبال سوء‌استفاده از واژگان مختلف برای سیاه‌نمایی یک طرح یا قانون هستند؛ در حالی که در هیچ یک از کشور‌های آمریکای لاتین انرژی ارزان نبوده و فقط برخی از کشورها این شرایط مشابه را داشته‌اند و در صدد اصلاح آن هستند.