260 لیتر بنزین سهمیه‌ای برای بهار 89

عکس: دنیای اقتصاد، نگار متین‌نیا رویانیان جزئیات سهمیه‌بندی بنزین ۸۹ را اعلام کرد

اختصاص ۲۶۰ لیتر بنزین برای نوروز و ۳ ماه اول ۸۹

رویانیان از اعلام قیمت بنزین برای سال ۸۹ خودداری و آن را به آینده موکول کرد

دنیای اقتصاد- زهرا واعظ: سرانجام تکلیف سهمیه بنزین برای سال ۸۹ و نیز بنزین نوروز از سوی رییس‌جمهور مشخص شد و سردار محمد رویانیان رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در کنفرانس مطبوعاتی از اختصاص ۲۶۰ لیتر بنزین برای ۳ ماهه اول سال ۸۹ خبر داد.

وی سهمیه ۲۶۰ لیتر را شامل ۳ سهمیه ۸۰ لیتری برای ۳ ماه اول و ۲۰ لیتر سهمیه بنزین نوروزی عنوان کرد و گفت که البته تصمیم‌گیری در خصوص ۳ ماهه دوم سال ۸۹ به بعد از اجرای قانون یارانه‌ها موکول شده و چنانچه قرار باشد هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود، قطعا سهمیه بنزین نیز تغییر خواهد کرد.

به گفته رویانیان، سهمیه ۸۰ لیتری ماهانه برای سه ماه اول سال ۸۹ تغییر نکرده و ۲۰ لیتر هم برای نوروز در نظر گرفته شده است.

مشاور رییس جمهور در نشست دیروز گفت که دولت منتظر تصویب لایحه بودجه ۸۹ نمانده و برای تعیین تکلیف دوم، تصمیم خود را اعلام کرد.

وی افزود: در خصوص سهمیه بنزین منتظر شدیم تا در لایحه بودجه ۸۹ تکلیف بحث درخواستی دولت در رابطه با درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها، روشن شود؛ اما به دلیل آنکه تعیین تکلیف آن دیر شده و لازم است مردم برای سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی کنند، لذا به دستور رییس‌جمهور، سناریوهای مورد نظر بنزین ارائه شد.

رویانیان، سناریوهای مدنظر دولت را سه سناریو عنوان کرد و گفت: در سناریوی اول قرار بود فقط برای نوروز به مردم سهمیه بنزین اختصاص یابد، در سناریوی دوم، تخصیص سهمیه فروردین و اردیبهشت بود و سناریوی سوم شامل اختصاص سهمیه بنزین به ۳ ماه اول سال ۸۹ بود که نهایتا تصمیم رییس‌جمهور بر آن شد اولا سهمیه سه ماه اول سال ۸۹ را به مردم اختصاص دهیم که میزان آن هم هیچ تغییری نکرده و ۲۴۰ لیتر است.

وی افزود: به منظور سهمیه بنزین نوروز هم ۲۰ لیتر در نظر گرفته شده که مردم استفاده کنند. رییس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور همچنین در توضیح بیشتر این مطلب گفت: این تصمیم بدین معنا است که ما سهمیه ۸۰ لیتر را صددرصد تایید نمی‌کنیم، اما میزان ۲۶۰ لیتر را تایید می‌کنیم. یعنی ممکن است اینگونه برداشت شود که سهمیه بنزین ماهانه به ۶۰ لیتر کاهش یافته و دولت ۸۰ لیتر بنزین نوروزی اختصاص داده است یا به تعبیر دیگر یک سهمیه ۱۰۰ لیتری برای فروردین و دو سهمیه ۸۰ لیتر برای اردیبهشت و خرداد. وی برداشت از این موضوع را به مردم واگذار کرد.

به گفته رویانیان، نهایتا در جمع‌بندی سناریوهای پیشنهادی، ۲۶۰ لیتر بنزین از ساعت ۲۴ روز ۲۹ اسفند در کارت‌های مردم شارژ خواهد شد.

وی درخصوص گزینه‌های مدنظر دولت برای سهمیه‌بندی بنزین تصریح کرد: یکی از گزینه‌ها این بود که تنها برای نوروز ۸۰ لیتر سهمیه در نظر گرفته شود و ۴۰ لیتر هم عیدی اختصاص یابد. اما رییس‌جمهور تصمیم گرفتند که گزینه سوم یعنی اختصاص بنزین ۳ ماه اول را در نظر بگیرند.

۱/۲ میلیارد لیتر ذخیره بنزین در کارت‌ها

رویانیان در ادامه این نشست به موجودی بنزین کارت‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در کارت‌های مردم از قبیل خودروهای شخصی و موتورسیکلت ذخیره شده که این آمار رسمی و رایانه‌ای است.

وی تصمیم‌گیری درخصوص ۳ ماهه دوم را به بعد از اجرای قانون یارانه‌ها موکول کرد و افزود: ممکن است تغییرات دیگری به وجود بیاید اگر قرار باشد هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی شود سهمیه‌بندی بنزین قطعا تغییر خواهد کرد.

دولت پدر جامعه است

رویانیان دولت را پدر جامعه معرفی کرد و گفت: پدر با بچه‌هایش، فرمولی رفتار نمی‌کند. تفاوت نگاه کارشناسی با دولت در همین است دولت به مردم نگاه پدرانه دارد تا آنها را به آرامش برساند، اما کارشناس‌ها تنها فرمول ارائه می‌دهند. به همین منظور دولت سهمیه ۳ ماهه را در نظر گرفت.

اگر قیمت بنزین را بدهم حذف می‌شوم!

رویانیان درباره قیمت بنزین در سال ۸۹ خاطرنشان کرد: در بخش قیمت تقریبا دو سناریوی قطعی، محتمل است که آن را سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی باید اعلام کند. اما آنچه در این سناریوها رعایت شده، مصلحت مردم و جامعه، امکان مدیریت بر مصرف و مدیریت بر تورم روانی جامعه است. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نظر کارشناسی خود درخصوص قیمت بنزین تصریح کرد: چنانچه قیمت بنزین از سوی من اعلام شود قطعا دیگر در سر کار خود نخواهم بود و حذف می‌شوم. تعیین قیمت‌ها از سوی وزیر اقتصاد و کارگروه مربوطه صورت گرفته و اعلام خواهد شد.

بسته سیاستی جامع حمل‌ونقل

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور همچنین از برنامه این ستاد برای توسعه حمل‌ونقل طی ۵ سال اجرای قانون یارانه‌ها خبر داد و گفت: این برنامه از چهار بخش اقدامات ضربتی برای کنترل تورم خیالی و روانی، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تشکیل شده که هر اقدامی در این برنامه یک تحول است. وی افزود: به‌عنوان مثال در روستاها بررسی شده که مردم چگونه به شهر می‌روند و اگر قانون یارانه‌ها اجرا شود، چه افزایش قیمتی را ایجاد می‌کند و دولت باید چگونه آن را مهار کند. این قضیه در خصوص تاکسی‌ها، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون‌ها و... هم صدق می‌کند.

پرداخت الکترونیکی قیمت سوخت

رویانیان همچنین از تجهیز ۲۷۰۰ جایگاه بنزین و گازوئیل به سیستم پرداخت الکترونیکی تا ابتدای مهر ۸۹ خبر داد و گفت: در حال حاضر ۷۴۰ جایگاه مجهز هستند که تا پایان سال ۸۹ هم در نظر داریم برای جایگاه‌های CNG و LPG هم سامانه کارت هوشمند صادر شود. به این ترتیب حقوق جایگاه‌داران، یارانه تاکسی‌ها و کامیون‌ها و... از این طریق پرداخت خواهد شد تا از جابه‌جایی حجم زیاد پول به دلیل اجرای قانون یارانه‌ها جلوگیری شود.

دولت جوابگوی مشکلات مترو نیست

رویانیان در ادامه درباره تصمیم مجلس در خصوص بودجه قطار شهری تصریح کرد: چنانچه مجلس بودجه مترو را به دولت ندهد، دولت در سال ۸۹ هیچ پاسخگویی نخواهد داشت.

وی افزود: چنانچه نمایندگان مجلس تصویب کنند که مترو زیر نظر وزارت کشور مدیریت شود، قول می‌دهم تحولات بسیاری در حوزه قطار شهری اتفاق خواهد افتاد و چنانچه تصویب نشود که مترو زیر نظر وزارت کشور باشد، دولت دیگر نمی‌تواند پاسخگوی انتظارات مردم باشد. به گفته رویانیان، چنانچه مانند سال قبل بودجه قطار شهری به شهرداری‌ها اختصاص یابد، نه دولت پاسخگو است و نه شهرداری‌ها می‌توانند از LC و فاینانس استفاده کنند؛ چرا که شهرداری‌ها به بانک‌ها بدهکارند، اما دولت می‌تواند از اعتباراتش برای فاینانس استفاده کند و در حوزه مترو، تحولات ایجاد کند.

عکس: نگار متین‌نیا