تعامل را جایگزین تقابل کنیم

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ‌باید با فعال شدن سیاست خارجی و رویکرد تعاملی با دنیا بتوانیم سرمایه‌های کشورهای دیگر را جذب کنیم و نباید با برخی شعارهای بی‌حساب و کتاب به منافع ملی ضرر برسانیم. به گزارش ایلنا، حسن روحانی در همایش ملی «نفت و سیاست خارجی» با بیان اینکه معمولا نمی‌توان اقتصاد و سیاست خارجی را از یکدیگر تفکیک کرد، اظهار کرد: همواره میان این دو مولفه پیوندهای محکمی وجود دارد. وی افزود: اقتصاد قوی بدون سیاست‌های خارجی مدبرانه امکان‌پذیر نیست و سیاست خارجی قوی نیازمند اقتصاد پرباری است. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بهره‌برداری درسال ۱۹۷۳ از حربه نفت در جنگ اعراب و اسرائیل به وجود آمد، متذکر شد: همواره گاهی مصرف‌کنندگان و گاهی تولید‌کنندگان از این حربه برای تحت فشار قرار دادن دیگری استفاده کرده‌اند. وی ادامه داد: جنگ خلیج فارس که به جنگ نفت معروف است به دلیل وجود چاه‌های نفتی کویت به وقوع پیوست و در صورتی که کویت از نفتی برخوردار نبود آمریکا به این منطقه لشکرکشی نمی‌کرد.

روحانی یادآور شد: در انقلاب اسلامی ایران نیز جمهوری اسلامی زمانی که با تهدید به اشغال و جنگ از سوی آمریکا مواجه شد از حربه نفت استفاده کرد و فروش این طلای سیاه به شرکت‌های آمریکایی را تحت تدابیر خاصی قرار داد. وی گفت: در دوره کلینتون نیز شرکت‌های آمریکایی نفت ایران راتحریم کرده‌اند و پس از آن نیز از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گازی و نفتی ایران خودداری کردند و تصویب قانون داماتو بود. رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص تصریح کرد: در حال حاضر نیز در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران از حربه نفت برای تحت فشار قراردادن کشورمان استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: از زاویه چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور ما باید رویکرد تعاملی به دنیا داشته باشیم و بتوانیم به جایگاه نخست تبدیل شده و نقش سازنده‌ای در معادلات جهانی ایفا کنیم.

روحانی با اشاره به میادین مشترکی که ایران با همسایگان خود در خشکی ودریا و مناطقی چون خلیج فارس و دریای خزردارد اظهارکرد: باید ما با یک سرمایه‌گذاری مشترک و بادید منافع ملی از این چاه‌های نفتی بهره‌برداری کنیم. وی با بیان این مطلب که ما ۲۸ میدان نفتی مشترک با عراق داریم اظهار کرد: از این میادین ۷ میدان به تولید رسیده است و ۲۱ میدان نیز در حال اکتشاف است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما برای توسعه میادین نفتی و گازی خود نیازمند جلب سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از فناوری‌های نوین هستیم تا بتوانیم میزان بازیافت نفت خود را افزایش دهیم. در صورتی که ما بتوانیم یک درصد به میزان بازیافت نفت تولیدی خود اضافه کنیم ۵ میلیارد بشکه با قیمت هر بشکه ۷۰ دلار و درمجموع ۳۵۰ میلیارد دلار درآمد کسب خواهیم کرد. روحانی در پایان تاکید کرد: باید در سیاست خود تعامل را جایگزین تقابل کنیم.