موضع روسیه درخصوص تحریم‌های جدید

عکس: AFP

دنیای اقتصاد- در حالی که چین همچنان دربرابر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مقاومت می‌کند، روسیه به جمع کشورهای حامی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان پیوست. دیمیتری مدودف در جریان سفر به پاریس و دیدار با نیکلا سارکوزی همتای فرانسوی خود آمادگی مسکو برای بررسی تحریم‌های جدید علیه‌ایران را اعلام کرد. همزمان باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا درباره برخورد دولتش با‌ ایران به کنگره گزارش داده است. این همه در حالی است که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: سنای آمریکا هفته گذشته از تلاش‌های دیپلماتیک برای صدور قطعنامه علیه‌ایران حمایت کرده است و قطعنامه جدید احتمالا در ۳۰ یا ۶۰ روز آینده صادر می‌شود. به گزارش‌ایسنا، مدودف روز دوشنبه با اشاره به ادعای مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی درباره ناتوانی آژانس در تعیین ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ‌ایران گفت‌: متاسفانه تلاش‌های روسیه در خصوص پایبندی‌ ایران به یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز زیر نظر جامعه بین‌المللی به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. به گزارش آسوشیتدپرس، مدودف که در جمع خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی‌ خود صحبت می‌کرد، گفت: ما معتقدیم که تاکنون به نتیجه‌ای دست نیافته‌ایم و هنوز می‌توانیم به یک توافق دست پیدا کنیم، اما اگر موفق نشویم روسیه آماده است تا از طریق شرکایمان همانطور که قبلا گفته‌ایم درباره تحریم‌های مناسب بررسی‌هایی انجام دهیم.

او با اشاره به مخالفت‌های روسیه در برابر دور جدید تحریم علیه تهران بی‌میلی خود نسبت به‌این مساله را بیان کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدودف تاکید کرد:‌ این تحریم‌ها باید مرحله‌ای و هوشمندانه باشد. ‌این تحریم‌ها نباید شهروندان را تحت فشار قرار دهد. مدودف تاکید کرد: ما خوشبین هستیم و احساسمان را مبنی بر‌اینکه می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم از دست نمی‌دهیم. اگرچه به نتیجه نرسیم با هم‌پیمانان دیگرمان مساله تحریم‌های مقدماتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.‌ این تحریم‌ها باید هوشمندانه باشد و شهروندان را هدف قرار ندهد. وی که در کاخ الیزه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سارکوزی صحبت می‌کرد به خبرنگاران گفت:‌ این گفت‌وگوها باید متمایل به اجتناب از تحریم باشد و کسی از مردم‌ایران نباید از آن آسیب ببیند. وی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها ‌باید هوشمندانه و متفکرانه باشد به گونه‌ای که به شهروندان هیچ آسیبی وارد نشود. به گزارش‌ایسنا،‌این اظهارات در حالی بیان می‌شود که منوچهر متکی در‌این باره گفت: تهران آماده است که همکاری‌هایش را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد. وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در ژنو تاکید کرد: ‌ایران هیچ انحرافی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای نداشته است و تهران برای ادامه گفت‌وگوهای بیش‌تر با ۱+۵ آمادگی دارد. وی ادامه داد: ما همکاری کاملی با آژانس داشته‌ایم و ‌این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت. وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگاران در ژنو با اشاره به نشست شورای حکام در وین افزود: ما همواره از گفت‌وگوها و مذاکرات استقبال کرده‌ایم.

درخواست برای همکاری روسیه

نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه نیز در دیدار با همتای روس خود در کاخ الیزه خواستار همکاری روسیه با غرب در تحریم ‌‌ایران شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سارکوزی در دیدار با مدودف همتای روس خود در پاریس اعلام کرد: روسیه رقیب فرانسه نیست، بلکه شریک آن است و من و مدودف بارها دست در دست یکدیگر با هم کار کرده‌ایم. مدودف هم‌اکنون آمادگی خود را برای بررسی مساله‌ تحریم‌ها علیه‌ایران اعلام کرده است و گفته است در صورتی حاضر به بررسی تحریم‌ها در قبال ‌ایران است که‌این تحریم‌ها مشکلات انسانی برای‌این کشور بوجود نیاورد.

وی سپس در ادعایی با اشاره به موضوع هسته‌ای‌ایران افزود: غرب برای حل مساله‌ هسته‌ای‌ایران به روسیه نیاز دارد و در ‌این راستا باید تحریم‌های هدفمند، موثر و کارآمدی علیه‌ این کشور صورت گیرد. فرانسه و روسیه در قبال مسائل مهمی که جامعه بین‌الملل را نگران می‌کند، دیدگاه و نگرش بسیار نزدیکی دارند و در خصوص مساله‌ اعمال تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی‌ایران نیز موضع‌ این دو کشور بسیار نزدیک است. ایران بارها اعلام کرده تنها هدفش از فعالیت‌های هسته‌ای «صلح‌آمیز» است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر فعالیت‌های هسته‌ای‌ایران نظارت دارد در گزارش‌های متعدد خود بر منحرف نشدن‌ ایران به سوی کاربرد تسلیحاتی صحه گذاشته است.

نامه اوباما به کنگره

افزون بر تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای دستیابی به اجماع برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران، باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا درباره برخورد دولتش با ‌ایران و ارائه جزئیات فعالیت با دیگر متحدانش برای تحت فشار قرار دادن به منظور تحریم‌های بیشتر علیه تهران به کنگره گزارش داد. به گزارش‌ایسنا به نقل از خبرگزاری هند، اوباما در نامه‌ای به نانسی پولسی، سخنگوی کاخ سفید نوشت: با تاکید بر بخش ۱۲۴۱ قانون اقتدار دفاع ملی سال ۲۰۱۰ من یک گزارش طبقه‌بندی شده که توسط دولتمان درباره برخورد آمریکا با‌ایران است را آماده می‌کنم.

متن ‌این گزارش توسط کاخ سفید منتشر نشده است که در بیانیه خبری تنها گفته شده است که اوباما یک نامه به مجلس نمایندگان و رییس سنا درباره برخورد آمریکا با ‌ایران فرستاده است. این درحالی است که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تلاش واشنگتن برای تحریم ‌ایران، ‌این فعالیت‌ها را با سرعت و جامع خواند و گفت: آمریکا با شتاب و به شکل جامع برای به دست آوردن مجازات‌های بین‌المللی درباره ‌ایران به دلیل برنامه هسته‌ای‌اش کار می‌کند. به گزارش ‌ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، کلینتون در جریان سفر به آمریکای جنوبی به خبرنگاران گفت‌: قطعنامه تحریم‌های جدید احتمالا قبل از نشست شورای امنیت سازمان ملل در چند ماه آینده صادر می‌شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کلینتون افزود: سنای آمریکا هفته گذشته از تلاش‌های دیپلماتیک برای صدور قطعنامه علیه ‌ایران حمایت کرده است و قطعنامه جدید به احتمال در ۳۰ یا ۶۰ روز آینده صادر می‌شود. ما با شتاب و به شکل جامع در شورای امنیت حرکت می‌کنیم. نمی‌توانیم تاریخ دقیقی ارائه کنیم، اما گاهی اوقات چندین ماه به طول می‌انجامد.

واکنش چین به تغییر موضع روسیه

چین دیروز پس از سخنان رییس‌جمهور روسیه، از وجود زمان برای حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران خبر داده و خواستار انجام مذاکرات بیشتر با تهران در این رابطه شد.

به گزاش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین گانگ از سخنگویان وزارت خارجه چین گفت: ما خواستار حل موضوع هسته‌ای ایران از طریق راه‌های دیپلماتیک هستیم. گانگ گفت‌: ما معتقدیم که طرف‌های حاضر در موضوع هسته‌ای ایران باید تلاش‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده و برای پیشرفت مذاکرات اقدام کنند تا از این راه امکان حل شایسته موضوع فراهم شود.