تمجید خاتمی از اقدام وزارت اطلاعات در دستگیری عبدالمالک ریگی

گروه‌های تند نمی‌خواهند تفاهمی در جامعه شکل بگیرد

سید محمد خاتمی به ارائه راهکارهایی برای تغییر مثبت فضای جامعه پرداخت. او همچنین از دستگیری ریگی تمجید و بر ضرورت هوشیاری مقابل دشمن تاکید کرد. به گزارش ایسنا، در آستانه ولادت با سعادت حضرت رسول اکرم (ص) جمعی از سازمان جوانان و دانشجویان مجمع نیروهای خط امام (ره) با رییس دولت اصلاحات دیدار و گفت‌وگو کردند. خاتمی در این دیدار با تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و فرزند برومندش حضرت امام جعفر صادق (ع) و با اشاره به موقعیت حساس تاریخی ایران اظهار کرد: اگر انحرافی از اسلام و خط امام صورت گرفته وظیفه ما این است که یا تذکر بدهیم یا اگر امکانش بود، عملا نیز از راه‌های قانونی اقدام کنیم و در این میان تبیین اصول جمهوری اسلامی و اعتقادات ما و چارچوب‌های اصلاح‌طلبی امری است بسیار مهم که بنده نیز در حد خود این کار را انجام داده‌ام.

رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها سپس تصریح کرد: ما دشمنان بزرگی داریم، جمهوری اسلامی دشمن دارد، ایران دشمن دارد؛ ایرانی که در آن انقلاب رخ داد از کشوری که پایگاه قدرت‌های بیگانه و نقطه استیلای قدرت‌های توسعه طلب در منطقه و دنیا بود، تبدیل به کانون جوشانی شد که مردم به میدان آمدند، نظام وابسته را کنار زدند و نظام دلخواه خودشان را آوردند.

رییس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه حال که جمهوری اسلامی مستقر شده، اساسش را باید بر تعامل بگذارد، گفت: نباید چون دشمن داریم در دنیا ماجراجویانه عمل کنیم و مواضع و حرف‌هایی بزنیم که ریشه در اصل انقلاب و اسلام نداشته باشد و هزینه‌های زیادی به بار بیاورد.

خاتمی سپس به دستگیری سرکرده گروهک تروریستی ریگی اشاره کرد و افزود: نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کار بزرگی انجام دادند و کسی را که مرتکب جنایت‌های بزرگی شده بود، با قدرت و تدبیر دستگیر کردند که امیدوارم این دستگیری بتواند بسیاری از مشکلاتی را که هست، کشف کند و ریشه آن را بخشکاند. وی با بیان اینکه ما دلمان برای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی می‌سوزد، اظهار کرد: این نظام جمهوری اسلامی چه خصوصیاتی دارد؟ آیا همه ما می‌کوشیم که به آن خصوصیات و امتیازات پای بند باشیم یا نه؟

خاتمی افزود: اتفاقا اصلاحات هم اینجا معنا پیدا می‌کند، حفظ و دلبستگی به نظام ایجاب می‌کند اگر مشکلاتی در این زمینه هست، خیرخواهانه درصدد شناخت و رفع آنها باشیم.

وی یادآور شد: انقلاب، جمهوری اسلامی را مطرح کرد و مردم هم به آن رای دادند؛ جمهوری اسلامی لوازمی دارد که باید آنها را مورد توجه قرار داد و اولین مساله این است که مبنا و پایه این نظام رضایت مردم است.

رییس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی رضایت مردم امری مهم و واقعی است، گفت: اگر مردم رضایت نداشته باشند، بسط ید نیست، اگر دیدیم رضایت مردم لطمه دیده است وظیفه شرعی ما است که به دنبال آن برویم و ببینیم کجای کار عیب داشته که این رضایت لطمه دیده است و حداقلش این است برای جلب رضایت و اقناع آنها اقدام کنیم. رییس بنیاد باران تصریح کرد: اگر اقداماتی انجام دهیم که نه تنها این رضایت ایجاد نشد، بلکه بدبینی و فاصله‌ها زیادتر شد، بدین معناست که ما طبق معیارهایی که داریم و بر اساس آن جمهوری اسلامی کار نکرده‌ایم. وی در ادامه اظهار کرد: اخلاقی بودن حکومت از مهمترین وجوهی است که ما معتقدیم در جمهوری اسلامی باید وجود داشته باشد، امری که در دنیای امروز فقدان آن منشا مشکلات بزرگی شده است. رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تاکید کرد: امروز عملا در همه حکومت‌ها هدف وسیله را توجیه می‌کند، نباید گفت هر کس با یک جریان و یک فکر نیست، دشمن است و بعد هم با دشمن همه کار می‌توان کرد! این روش‌ها غلط است، اگر این طور باشد ما از مسیر جمهوری اسلامی خارج شده‌ایم. خاتمی تاکید کرد: چرا صدا و سیمای ما باید فقط القاکننده یک جریان محدود فکری باشد؟ جریانی که بنده معتقدم خیلی از مشکلاتی که در کشور است ناشی از ذهنیت‌ها، رفتارها و سیاست‌های آنها است. چرا باید آزادی‌های اساسی که به صراحت در قانون اساسی مشخص شده است، محدود شود؟ وی یادآور شد: هر تهمتی به اصلاح‌طلبان و چهره‌ها و دلسوزان انقلاب می‌زنند و حتی امکان این وجود ندارد که افرادی که مورد توهین و تهمت قرار گرفته‌اند بتوانند از خود دفاع کنند؟ در حالی‌که رسانه ملی باید در اختیار همه افکار و اندیشه‌هایی که در چارچوب نظام قرارگرفته‌اند، باشد. رییس‌جمهور سابق کشورمان تاکید کرد:ما و شما جوان‌ها نباید از این مسائل کوتاه بیاییم و هرچه هم عده‌ای بر سر ما زدند، نباید دست بکشیم و باید حداکثر تلاش خود را برای اقناع طرف به کار ببریم تا این انحرافات اصلاح شود و جمهوری اسلامی همانی شود که برایش انقلاب کردیم.

براساس گزارش روابط عمومی دفتر خاتمی، رییس بنیاد باران یادآور شد: متاسفانه گروه‌های تندی در جامعه هستند که به هیچ‌وجه حاضر نیستند تفاهمی در درون جامعه انجام بگیرد و این خشونت‌ها تبدیل به رحمت شود و همه نیروها در کنار هم قرار گیرند. سیدمحمد خاتمی خاطرنشان کرد: من معتقدم اگر فشارها رفع شود، کسانی که در بند هستند آزاد شوند، برخوردها طبق موازین قانونی و شرعی باشد، آزادی‌های اساسی و قانونی تامین شود، فضای امنیتی به فضای سیاسی مبدل گردد و به خصوص مردم احساس کنند که نسبت به انتخابات و سازوکارهای آن و اجرای درستش حساسیت هست و به فکر آن هستند، فضای جامعه تغییر مثبتی خواهد یافت و بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.