عاشورا اوج حوادث پس از انتخابات بود

دیگر شاهد تظاهرات خیابانی نخواهیم بود و اجازه نمی‌دهیم کسی کف خیابان‌ها بیاید

با سوءاستفاده ازفضای چهارشنبه سوری برخورد می‌کنیم دادستان تهران گفت: اگرچه تهدید علیه انقلاب پایان نمی‌پذیرد، ولی ما هم از پا نمی‌نشینیم و قطعا یک روز که چندان دور نیست، یاس بر دشمنان غلبه خواهد کرد و تسلیم خواهند شد.

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای بعثت با بیان این‌که قوه مجریه را با حکومت مساوی بدانیم خلط مبحث است، توضیح داد‌: دولت‌ها جابه‌جا یا سرنگون می‌شوند یا مورد استیضاح یا تغییرات قرار می‌گیرند و حتی ممکن است شکل آنها تغییر کند، اما حکومت ثابت است و اگر بخواهیم حکومت را با دولت مساوی بدانیم هر تصمیم دولت برابر با تصمیم حکومت تلقی می‌شود. حال آنکه بسیاری از تصمیمات دولت قابل ابطال است و ابطال این تصمیمات به معنای ابطال تصمیم حکومت نیست.

وی گفت: شاید قانون اساسی ما نیز به این ایده نزدیک باشد که اگر حاکمیت جمهوری اسلامی تهدید شود، از مصادیق بارز تهدید علیه امنیت ملی است و باید ببینیم که آیا حوادثی که در ماه‌های اخیر در کشور ما رخ داد از مصادیق بارز این امر است یا خیر؟

دادستان تهران با اشاره به جریانات پس از انتخابات خاطرنشان کرد: در آغاز عده‌ای خود را پشت بحث‌های انتخاباتی مطرح کردند و شیب اعتراض‌ها در ابتدا آرام بود اما ذره ذره هرچه به اواخر سال نزدیک شدیم این شیب تندتر شد و شعارهای انحرافی را مطرح کردند که اوج این حادثه در روز عاشورا بود. در آن روز اسلامیت و جمهوریت نظام به خطر افتاد؛ زیرا این افراد تحت عنوان جمهوریت، اعتراض خود را شروع کردند اما به سمت براندازی رفتند. دادستان تهران گفت: خداوند برخی افراد را در روز عاشورا رسوا کرد که البته این حوادث موجب بیداری مردم شد. امیدواریم مردم ما همیشه در صحنه بمانند و مطمئن باشند که جمهوری اسلامی با پشتوانه آنها دوام خواهد یافت. اگرچه عده‌ای باز هم با صدور بیانیه و مطرح کردن برخی مطالب اقدام به تشویش فضای جامعه می‌کنند. اما مردم جواب آنها را داده‌اند و باز هم به آنها پاسخ خواهند داد. در چنین شرایطی و با توجه به حضور مردم، دیگر شاهد تظاهرات خیابانی نخواهیم بود و اجازه نمی‌دهیم کسی بدون مجوز در کف خیابان‌ها بیاید و موجب برهم زدن امنیت مردم شود. جعفری دولت‌آبادی با بیان این‌که پرونده انتخابات بسته شده است، از تلاش نیروی انتظامی برای حفظ نظم در روز ۲۲ بهمن تشکر کرد و از این نیرو خواست که با همان تدبیر و ظرفیت، نظم چهارشنبه آخر سال را نیز حفظ کند.

وی اظهار کرد: ما در مورد شادی مردم بحثی نداریم، اما کسانی که بخواهند با سوءاستفاده از فضای چهارشنبه آخر سال، موج‌سواری کنند برخورد می‌کنیم و به آنها هشدار می‌دهیم. از پلیس هم می‌خواهیم که با اقدامات مخل نظم و امنیت به صورت قاطع برخورد کند و امیدواریم قضات نیز در این روز حضور پررنگ‌تری در کشیک‌ها داشته باشند؛ زیرا عده‌ای سعی می‌کنند با آسیب رساندن به مردم، عقده‌های خود را خالی کنند و این پذیرفته نیست. دادستان تهران با اشاره به تدابیر دستگاه قضایی برای چهارشنبه آخر سال، تصریح کرد: طبق روال سال‌های گذشته در چهارشنبه آخر سال در کلیه مجتمع‌های قضایی تا پایان شب قاضی کشیک خواهیم داشت و از پلیس خواسته‌ایم که با شناسایی عوامل تهیه و فروش مواد محترقه با آنان برخورد کند و از مردم نیز می‌خواهیم که با اقدامات خود در جهت مراقبت از فرزندانشان به کاهش آسیب در این روز کمک کنند.

جعفری دولت‌آبادی افزود: ما بین شادی مردم و اخلال در نظم عمومی تفاوت قائل هستیم و قطعا با کسانی که با استفاده از مواد محترقه اقدام به انفجارهای مهیب کنند یا با بستن راه‌ها و ایراد خسارت به اموال عمومی، آسایش مردم را سلب کنند، برخورد قاطع می‌کنیم. در این زمینه هیچ‌کس بهتر از خود مردم نمی‌تواند از وقوع حوادث پیشگیری کند. دادستان تهران همچنین درباره پرونده مربوط به متهمان آزمون دستیاری گفت: با گزارش‌هایی که پس از برگزاری این آزمون به دادستانی رسید، به عنوان اولین مرجع وارد موضوع شدیم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) اقدامات گسترده‌ای انجام شد که در این راستا هفت متهم بازداشت شدند و در حال حاضر چهار نفر در بازداشت به سر می‌برند. وی ادامه داد: این افراد به افشا و خرید و فروش سوالات اعتراف کرده‌اند و امیدواریم با تحقیقاتی که انجام می‌شود، بتوانیم ریشه‌های این فساد را بخشکانیم تا امتحان‌های بعدی بدون مشکل برگزار شود.

دادستان تهران با بیان این‌که در حال حاضر نمی‌توان گفت کسی از مسوولان برگزاری آزمون در این قضیه نقش داشته است، خاطرنشان کرد: متهمان بازداشت شده عمدتا به برقراری ارتباط برای تهیه سوالات اقدام کرده‌اند و یکی از مسائل اصلی در بروز چنین مساله‌ای فقدان سیستم‌های طراحی سوالات بوده است.