گزارش وزیر اطلاعات به مجلس درباره دستگیری عبدالمالک ریگی

هیچ دستگاه اطلاعاتی خارجی در دستگیری ریگی همراهی نداشته است

وزیر اطلاعات صبح روز گذشته پیش از آغاز جلسه علنی مجلس به جمع نمایندگان رفت تا درباره نحوه بازداشت عبدالمالک ریگی گزارشی ارائه کند. اگرچه حضور حیدر مصلحی در پارلمان، زیاد به طول نینجامید و او پس از آن در دومین روز همایش همبستگی ملی و اسلامی برای آینده فلسطین شرکت کرد و اتفاقا در جمع خبرنگاران درباره دستگیری عبدالمالک توضیحاتی را ارائه کرد. وزیر اطلاعات گفت که هیچ دستگاه اطلاعاتی در دنیا با جمهوری اسلامی ایران در دستگیری عبدالمالک ریگی همراهی نداشته است.

به گزارش ایرنا، حیدر مصلحی در حاشیه دومین روز همایش همبستگی ملی و اسلامی برای آینده فلسطین در جمع خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به سوالی داد، مبنی بر اینکه گفته شده که ریگی توسط پاکستان تحویل ایران شده است.

مصلحی گفت: این موضوع کذب محض است و به هیچ وجه چنین نبوده است؛ توضیحاتی که از طریق تلویزیون درخصوص نحوه دستگیری عبدالمالک ریگی ارائه شد، درست است نه مباحث دیگری که ممکن است مطرح شود.

وزیر اطلاعات گفت: قطعا آمریکا دست‌بردار این مجموعه نیست و برایش جانشین تعیین می‌کند، اما به حول قوه الهی طومارشان جمع خواهد شد. وزیر اطلاعات خطاب به خبرنگاران گفت: بهتر است این گروهک را ریگی خطاب نکنید. ریگی یک فامیل است و جایگاه خاصی دارد. یک شرور گروه خاصی راه‌اندازی کرده و بهتر است آن را گروهک عبدالمالک خطاب کنید.

همچنین خبرنگاری پرسید که اخباری منتشر شده مبنی‌بر اینکه اعضای گروهک عبدالمالک برای خود جانشین انتخاب کرده و اکنون نیز شروع به تهدید کرده‌اند. نظر جمهوری اسلامی ایران در این خصوص چیست؟ که مصلحی گفت: نظر جمهوری اسلامی ایران مشخص است و آن نیز مخالفت با تروریسم است. آن هم تروریستی که برای داخل کشور تربیت می‌شود.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: قطعا به حول قوه الهی و با تسلط اطلاعاتی، این گروهک رو به نابودی و هلاکت است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد موفقیت‌های بزرگ‌تر در این راستا خواهیم بود.

هیچ اختلاف نظری راجع به قطع رابطه با انگلیس وجود ندارد

وزیر اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه خبرها حاکی از این است که نمایندگان و شما خواستار قطع رابطه با انگلیس هستید، اما وزارت خارجه معتقد به کاهش روابط با این کشور است، آیا اختلاف نظری در این خصوص وجود دارد؟ گفت که هیچ اختلاف نظری وجود ندارد، دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست‌ها، سیاست واحدی را دنبال می‌کنند. وی تصریح کرد: ایران تکلیف خود را در مقابل کشورهایی که منافع این ملت و جمهوری اسلامی ایران را در معرض تهدید قرار می‌دهند، می‌داند.

پروژه دستگیری ریگی به خوبی به ثمر نشست

به گزارش ایسنا، مصطفی محمدنجار وزیر کشور هم با اشاره به دستگیری ریگی اظهار کرد: ما ریگی را تحت نظر داشتیم و چون می‌خواستیم او را زنده دستگیر کنیم کار به این صورت انجام شد و این پروژه به خوبی به ثمر نشست.

همچنین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور سید صولت مرتضوی نیز با اشاره به پشتیبانی سرویس‌های خارجی از ریگی گفت: براساس اسناد و مدارکی که در اختیار مسوولان اطلاعاتی و امنیتی ایران قرار دارد، تسلیحات پیشرفته‌ای که در اختیار ریگی قرار می‌گرفت گاهی سرنخ‌های آن در آمریکا، انگلیس و حتی رژیم صهیونیستی پیدا می‌شد.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه «از ابتدای بروز و ظهور این شرور، دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ما تسلط و اشرافیت کامل و کافی بر نوع عملکرد و حضور او در مکان‌های مختلف داشتند» خاطرنشان کرد: وزیر محترم کشور در سفری که بعد از واقعه مهرماه سال‌جاری به پاکستان داشت، تمام اسناد و مدارک مبنی بر حمایت و هدایت این تروریست جانی از سوی سرویس‌های جاسوسی بیگانه را در اختیار مسوولان اجرایی پاکستان گذاشت.

وی تصریح کرد: به لحاظ اشراف اطلاعاتی، مسوولان امنیتی ما توانستند از بسیاری از اقدامات کور تروریستی که این شرور می‌خواست در سطح کشور انجام دهد، پیشگیری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با اشراف اطلاعاتی دستگاه‌های امنیتی، این تروریست زودتر دستگیر نشد؛ گفت: از آنجا که ما نمی‌خواستیم در کشور همسایه دست به عملیات بزنیم و امکان عملیات مشترک هم نبود؛ لذا ما فقط به آنها اطلاعات می‌دادیم، اما متاسفانه به لحاظ عدم‌اشرافیت یا ضعف اجرایی، این کشورها قادر نبودند این تروریست را دستگیر کنند. از سوی دیگر، این کشورها تحت‌فشار سرویس‌های بیگانه قرارداشتند.