رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر ژاپن تصمیم بگیرد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ساخت پنج نیروگاه هسته‌ای را به این کشور واگذار کند. به گزارش ایرنا، علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس روز پنج‌شنبه در دیدار نائوکی تاناکا، رییس کمیسیون سیاست خارجی و امور دفاعی مجلس مشاوران ژاپن در توکیو، افزود: نمایندگان ملت ایران در مجلس شورای اسلامی تصور می‌کنند هیچ دلیلی ندارد که ژاپن منافع خود را به آمریکا گره بزند، بلکه باید این کشور به طور مستقل تصمیم بگیرد.

بروجردی با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور، گفت: در زمان حاضر جمهوری اسلامی ایران کارهای بزرگی را با همکاری ژاپن در دست اجرا دارد و حجم روابط تجاری دو کشور سالانه به بیش از ۱۱ میلیارد دلار می‌رسد. به گفته بروجردی، ژاپن می‌تواند درعرصه‌های مختلفی از جمله حمل‌ونقل، طرح‌های توسعه و اکتشاف نفت و گاز، طرح‌های گازرسانی به صورت ال.ان.جی، به ویژه آنکه این کشور از مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی در جهان است، در ایران سرمایه‌گذاری کند. مجلس ایران در جریان نشست‌های خود در مجلس تصویب کرده است که دولت باید در طی ۲۰ سال آینده

۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور تولید کند و بر این اساس، ژاپن می‌تواند در ساخت نیروگاه هسته‌ای در ایران سرمایه‌گذاری کند. بروجردی افزود: ورود در این عرصه یک تجارت پرسود چند میلیارد دلاری نیز برای شرکت‌های دولتی و خصوصی ژاپنی محسوب می‌شود و بنابراین پیشنهاد مشخص جمهوری اسلامی آن است که ژاپن از یک نقطه مشخص شروع کند و با ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در ایران آغاز کند.