تجدید اتحاد بین ایران و سوریه
سوریه در خواست آمریکا برای دوری از ایران را قابل قبول ندانست
دنیای‌اقتصاد- توافق رییسان‌جمهور ایران و سوریه بر تقویت بیش از پیش روابط سیاسی و اقتصادی تهران- دمشق، در شرایطی که مقامات آمریکا از سوریه خواسته‌اند تا از ایران فاصله بگیرد، مهمترین دستاورد سفر محمود احمدی نژاد به دمشق و رایزنی با مقامات سوری به شمار می‌رود.

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور به همراه منوچهر متکی وزیر خارجه‌، اسفندیار رحیم‌مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور، هاشمی‌ثمره مشاور ارشد رییس‌جمهور و نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی پنج‌شنبه برای انجام سفری دو روزه به سوریه، تهران را به مقصد دمشق ترک کرد. احمدی نژاد پس از استقبال رسمی بشار اسد در قصرالشعب و گفت‌وگوی خصوصی با وی، به همراه همتای سوری خود کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند.
بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه در این کنفرانس، با تاکید بر آمادگی سوریه بر حل مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و گفت‌وگو با ایران و سایر ملت‌های منطقه گفت: لغو روادید یک حرکت بزرگ بود و در جهت تامین منافع دو ملت و دو دولت برداشته شد. براساس این گزارش، پیش از برگزاری این کنفرانس مطبوعاتی موافقت‌نامه لغو روادید گذرنامه سیاسی، خدمت و عادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوریه به امضای وزیران خارجه دو کشور رسیده بود. رییس‌جمهور سوریه در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات احتمالی رژیم صهیونیستی، گفت: ما باید وضعیت کنونی را ارزیابی کنیم و این به آن معنی نیست که اسرائیل دست بسته عمل می‌کند یا دست به تجاوز نخواهد زد. تاریخ صهیونیست‌ها تجاوز بوده است. ما همه نوع آمادگی لازم را داریم و در صورت حمله اسرائیل چه به شکل جزیی و چه گسترده با او مقابله خواهیم کرد.
احمدی‌نژاد با بیان این که چشم‌انداز روابط ما بسیار روشن،‌ سازنده و درخشان است، اظهار کرد: هر دو مصمیم که روابط را تا حداکثر ممکن گسترش دهیم. رییس‌جمهور کشورمان با بیان این که کل جهان و منطقه ما در آستانه تحولاتی بزرگ است، تصریح کرد: مناسبت‌های چند دهه گذشته به پایان راه و بن‌بست رسید و امروز جهان نیازمند مناسبات جدیدی است. مناسباتی که بر پایه عدالت، احترام به انسان‌ها و حقوق برابر بین ملت‌ها باشد. هم صهیونیست‌ها و هم حامیان آنها به بن بست رسیده‌اند. به لطف خدا گذر زمان به نفع ملت‌های منطقه و علیه مستکبران و اشغالگران است.
او افزود: خبرها می‌گوید که در ذهن‌شان تکرار اشتباه‌های گذشته است، اما ما می‌دانیم، بنده و برادرم جناب بشار اسد می‌دانیم، ملت‌های ایران و سوریه می‌دانند، ملت‌های منطقه می‌دانند که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد اشتباهات گذشته را دوباره تکرار کند، این به منزله مرگ قطعی آن رژیم خواهد بود. این بار همه ملت‌های منطقه و پیشاپیش آنها سوریه، ایران،‌ لبنان، عراق و همه ملت‌ها در برابر آنها خواهند ایستاد و ریشه‌شان را خواهند کرد. دنیا هم بداند ملت ایران تا آخر در کنار دولت و ملت سوریه و مقاومت فلسطین خواهد ایستاد.
به تقویت روابط تهران و دمشق می‌اندیشیم
در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری خطاب به بشار اسد گفت: روز گذشته هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در جمع سناتورهای آمریکایی گفت که سوریه باید از ایران فاصله بگیرد و از ایران تا حدی دور شود و همین طور حزب‌الله را تجهیز به سلاح نکند. نظر شما درباره سخنان خانم کلینتون چیست؟ که رییس‌جمهور سوریه در پاسخ اظهار کرد: به خاطر همین است که امروز ما با آقای احمدی‌نژاد جمع شدیم تا توافق‌نامه لغو مجوز ورود و خروج را امضا کنیم. امروز ما این توافق‌نامه را امضا کردیم و تمام کارها را انجام می‌دهیم تا بین ایران و سوریه نزدیکی به وجود آید، چرا که روابط ایران و سوریه بر اساس روابط استراتژیک بنا شده است. او ادامه داد: با وجود اینکه ما دیدگاه‌های اختلافی هم در بعضی موارد داریم، اما در شرایط کنونی ما به تقویت روابط بین تهران و دمشق می‌اندیشیم. بنابراین توصیه ما تقویت منافع مشترک و تقویت روابط بین دو ملت و دو دولت است و از دیگران می‌خواهیم که از تاریخ ما و گذشته و پیشینه ما عبرت بگیرند و تشکر می‌کنم از توصیه‌هایی که آنها به ما می‌کنند.
خبرنگاری از احمدی‌نژاد پرسید: آیا بین سوریه، ترکیه و ایران توافق‌نامه‌هایی در آینده صورت خواهد گرفت؟ که احمدی‌نژاد پاسخ داد: ما هم می‌خواهیم توصیه آن خانم را اجرا کنیم. گفتند فاصله‌ خود را حفظ کنید. اصلا فاصله‌ای نیست که بخواهیم فاصله را حفظ کنیم. ما یک ضرب‌المثلی در فارسی داریم که وقتی کسی حرف بی‌جا می‌زند و خارج از قد و قواره خودش صحبت می‌کند، به او می‌گوییم «یک کلام از مادر عروس» فکر می‌کنیم اگر ایشان می‌خواهد کاری انجام دهد، خوب است که برای مردم آمریکا انجام دهد. کسی ایشان را دعوت نکرد که بیاید راجع به مسائل منطقه اظهار نظر کند. البته می‌دانیم که آن‌ها به بن بست رسید‌ه‌اند.
آن‌ها یک روز آرزو داشتند بر کل خاورمیانه مسلط شوند، حالا نه تنها مسلط نشده‌اند، خودشان را هم دارند این جا، جا می‌گذارند و بیرون می‌روند. همه حیثیت، هیبت‌شان و‌ سلطه‌شان را دارند در خاورمیانه جا می‌گذارند و فرار می‌کنند، عصبانی‌اند. پاسخ ما به آنها این است که عصبانی باشید و ‌از این عصبانیت بمیرید. وی با بیان این که کل دولت آمریکا تاثیری در مناسبات منطقه ندارد، اظهار کرد: تمام شد آن دوره‌ای که یک نفر آن طرف آب‌ها بنشیند و فرمان صادر بکند و دولت‌ها و ملت‌ها به صف شوند و فرمان او را اطاعت بکنند. امروز ملت‌ها حاکمند. این توسعه روابطی که بین ایران و سوریه،‌ سوریه و ترکیه، ‌ایران و ترکیه هست و انشا‌ءالله عراق هم به این حلقه خواهد پیوست، مسیر هم‌گرایی است در منطقه و در نقطه مقابل کسانی است که می‌خواهند بر منطقه مسلط شوند؛ البته آنها می‌خواهند مسلط شوند. سوریه و ایران را مانع خودشان می‌بینند، حرف‌هایی هم می‌زنند. این حرف‌ها برای ما فاقد اعتبار است. به آنها توصیه می‌کنیم به جای دخالت در منطقه زودتر جمع و جور کنند و زحمت را کم کنند. اگر که آمادگی دارند یک رفراندومی در ملت‌های منطقه برگزار کنیم تا آنها عمق نفرت ملت‌های منطقه را از آنها و رفتارشان ببینند؛ گرچه مطمئنیم که خبر دارند، ولی آن‌قدر پررو هستند که به روی خود نمی‌آورند. احمدی نژاد افزود: ما توصیه می‌کنیم جمع و جور کنند و بروند، اما این را هم‌ می‌گوییم که اگر ادامه بدهند و بخواهند دخالت کنند و رفتارشان را دنبال کنند، ملت‌های منطقه شر آنها را از منطقه خواهند کند. ما در کنار هم هستیم و تا آخر خواهیم بود و هیچ عاملی قادر نیست بین ما فاصله ایجاد کند.
احمدی‌نژاد دیروز عصر از سفر دو روزه خود، به تهران بازگشت. وی در جمع خبرنگاران گفت که ایران و سوریه و مقاومت فلسطین و مقاومت لبنان برای هر شرایطی آماده هستند.

دیدار رییس‌جمهور با سیدحسن نصرالله

رییس‌جمهور در دیدار با دبیرکل حزب‌الله لبنان آخرین مسائل مهم منطقه، لبنان و تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد پنج شنبه شب در دیدار سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و هیات همراه گفت: رژیم صهیونیستی از مقاومت، مردم لبنان و منطقه در هراس است و تهدیدات اخیر این رژیم جعلی نیز نشان از ضعف آنها دارد. وی با بیان اینکه هر چه به جلو می‌رویم ملت‌های آزاده و منطقه به پیروزی نزدیک می‌شوند، بر ضرورت حفظ آمادگی در مقابل تهدیدات احتمالی رژیم صهیونیستی تاکید کرد. ملت ایران در کنار مقاومت و ملت‌های منطقه قرار دارد و اگر رژیم صهیونیستی اشتباهات گذشته خود را تکرار کند و دست به ماجراجویی‌های جدید بزند، باید به کلی ریشه کن شود و منطقه برای همیشه از شر آنها نجات پیدا کند. احمدی‌نژاد تاکید کرد: وعده الهی نابودی رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی است و پیروزی بزرگ نزدیک است. سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از مسائل مربوط به لبنان و تهدیدات رژیم صهیونیستی بر آمادگی مقاومت و ملت لبنان تاکید کرد و گفت: مطمئن هستم تهدیدات رژیم صهیونیستی نتیجه‌ای نخواهد داشت و در هر شرایطی کاری از پیش نخواهد برد و مقاومت لبنان ترسی از این تهدیدات ندارد. رژیم صهیونیستی در شرایطی قرار ندارد که بتواند جنگ جدیدی را آغاز کند و تنها قصد به راه‌انداختن جنگ روانی و ایجاد رعب و وحشت در منطقه را دارد.