باید از افزایش دستمزدها در سال آینده جلوگیری شود

محمدرضا فرزین، معاون وزیر اقتصاد در اولین گردهمایی آموزشی شورای اصناف کشور با موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها با تاکید بر اینکه باید از افزایش دستمزدها در سال آینده جلوگیری شود، گفت: یکی از دغدغه‌های ما این است که در زمان اجرای طرح، کارگران به نحوی حمایت شوند که هزینه زندگی خود را به کارفرما منتقل نکنند، بلکه دولت هزینه‌هایش را بپردازد تا افزایش شدید قیمت تمام شده اتفاق نیفتد.

سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی همچنین اضافه کرد: برای حل رکود حاصل از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یک بودجه مالی انبساطی پیش‌بینی کرده‌ایم که این بودجه ۳۰ درصد افزایش یافته است تا دولت بتواند با رکود سال آینده مقابله کند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی درباره اعلام قیمت سوخت پس از اجرای طرح گفت: دولت نمی‌تواند قیمت برخی اقلام مثل بنزین و گازوئیل را اعلام کند نه برای آن که طرح آماده نیست، بلکه به این جهت که نمی‌توان قیمت‌هایی که هنوز در حد طرح و ایده است را اعلام کرد در غیر این صورت بحث انتظارات و توقعات جامعه چه خواهد شد.

نرخ تورم مرکز پژوهش‌های مجلس را قبول نداریم

سخنگوی طرح تحول اقتصادی همچنین با اشاره به آمار ۳/۱۹ درصدی مرکز پژوهش‌های وزارت بازرگانی و ۶/۵۲ درصدی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره نرخ تورم کشور اظهار کرد: نرخ تورم مرکز پژوهش‌های مجلس را قبول نداریم، زیرا آنها عدد را خیلی بالا دیده‌اند.

در مورد نرخ پیش‌بینی شده مرکز پژوهش‌های وزارت بازرگانی هم نمی‌دانیم که آنها دقیقا چه زمانی این نرخ را پیش‌بینی کرده‌اند، ولی قدر مسلم ملاک عمل ما نرخ اعلام شده بانک مرکزی یعنی ۵/۱۲ درصد است و این مرجع را تنها مبنای محاسبات تصمیم‌گیری‌ها و ساماندهی برنامه‌های دولت می‌دانیم.

فرزین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود برخی نگرانی‌ها در خصوص اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از ارکان اساسی اصلاح قیمت ۱۶ قلم کالای اساسی است که در راستای این موضوع طی پنج سال باید اقدام اساسی صورت گیرد. وی گفت: اقدامات اصناف در بخش افزایش یا کاهش قیمت و انتقال نگرانی به مردم حائز اهمیت است، این طرح افراد پرمصرف جامعه را تحت فشار قرار می‌دهد و اصناف هم نقش مهمی در اجرایی کردن طرح در میان اقشار مختلف جامعه دارند.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر داشتن نظام شناسایی دقیق برای اجرای طرح گفت: از این طریق می‌توانیم از وجود طبقات متعدد جامعه آگاه شده و به نحو مطلوبی از آنان حمایت کرد.