«قفسه درد» فاتح جوایز آکادمی فیلم بریتانیا

فیلم سینمایی «قفسه درد» ساخته کاترین بیگلو شنبه‌شب در جوایز سالانه آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا) برنده شش جایزه شد.

فیلم جدید بیگلو که داستان آن درباره یک گروه زبده از سربازان خنثی‌‌کننده بمب در بغداد است، در شش بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردان برنده جایزه بفتا شد.

بیگلو ۵۸ ساله اولین زنی است که در تاریخ برگزاری جوایز بفتا جایزه بهترین کارگردان را دریافت می‌کند. او پس از دریافت جایزه خود از داستین هافمن، گفت: «این جایزه کاملا فراتر از تصورات ما بود. غیرقابل باور است و واقعا باعث افتخار است.»«قفسه درد» به جز جوایز بهترین فیلم و کارگردان، جوایز بفتا در بخش‌های بهترین فیلمنامه غیراقتباسی (مارک بول)، فیلمبرداری (بری آکروید)، تدوین (باب موراوسکی و کریس اینیس) و صدا (پل ان. جی. آتسون و ری بکت) را هم دریافت کرد.این فیلم در مجموع در هشت رشته نامزد دریافت جایزه بود. مراسم اعطای جوایز بفتا ۲۰۱۰ در اپراخانه سلطنتی لندن برگزار شد و حدود سه ساعت ادامه داشت.یکی از شگفتی‌های این دوره جوایز شکست «آواتار» جیمز کامرون در بخش‌های اصلی بود. فیلم سه‌بعدی «آواتار» که تمام رکوردهای فروش جهانی را در اختیار دارد، در هشت رشته نامزد جوایز بفتا بود، اما تنها در دو بخش فنی برنده شد.بیگلو همسر سابق کامرون است و تا پیش از برگزاری این دوره جوایز بفتا همه انتظار داشتند رقابت بین فیلم‌های جدید آنها بسیار نزدیک باشد. کالین فیرث برای فیلم «یک مرد تنها» ساخته تام فورد جایزه بفتا بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد و کری مالیگان دیگر بازیگر بریتانیایی با فیلم «یک آموزش» به کارگردانی لون شرفیگ برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد.کریستف والتس برای «لعنتی‌های بی‌آبرو» و مو نیک برای «پرشس» جوایز بهترین بازیگر مرد و زن مکمل را دریافت کردند.«بالا» تولید پیکسار و دیسنی جوایز بهترین فیلم انیمیشن و بهترین موسیقی را گرفت و فیلم فرانسوی «یک پیشگو» ساخته ژاک اودیار جایزه بفتا بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را به خانه برد.«مخرن ماهی» ساخته آندرا آرنولد برنده جایزه بهترین فیلم بریتانیایی شد و جایزه بهترین فیلم اول یک کارگردان بریتانیایی به دانکن جونز برای فیلم «ماه» رسید.ونسا ردگریو بازیگر سرشناس بریتانیایی نیز جایزه یک عمر دستاورد دوستی آکادمی را دریافت کرد.