گفتوگوی متفاوت با کارگردان «سالهای مشروطه»
از علی حاتمی تقلید نکردهام
خبرنگار سایت پارسینه در عصر یک روز زمستانی، مقابل گل فروشی نبش امامزاده عبدالله(ع) شهرری، به طور اتفاقی محمدرضا ورزی کارگردان سریال «سالهای مشروطه» را میبیند که مشغول خرید گل و تزئین قاب عکس عزیز از دست رفتهای است، حاصل گفتوگویی متفاوت و جنجالی میشود که گویا حسابی هم کارگردان را عصبانی کرده است. البته پرسیدن این سوالهای تند و تیز آن هم در آن مکان و در چنین شرایطی نتیجهای جز این هم نمیتوانست داشته باشد.
آقای ورزی، بعضی از صاحبنظران میگویند شما در سالهای مشروطه به نوعی از سبک و شیوه علی حاتمی تقلید کردهاید، آیا این موضوع را میپذیرید؟
این چه طرز سوال کردن است؟ من اصلا از علی حاتمی تقلید نکردم، کجای کار من تقلید حاتمی بود؟ دکوپاژی که من داشتم اصلا با کارهای حاتمی قابل مقایسه نیست، هرکس دلیل بیاورد و به من اثبات کند که از کارهای علی حاتمی، چه در دیالوگ و دکوپاژ و چیزهای دیگر، تقلید کردهام، من نقدا ۵ میلیون تومان بهش میدهم، حرکت دوربین را در کارهای حاتمی نگاه کنید، همهاش ثابت است، در حالی که در کارهای من دوربین کاملا زنده و متحرک است.
مثلا شخصیت کمال الملک با بازی جمشید مشایخی یک کپی از فیلم کمال الملک علی حاتمی است، ضمن اینکه خیلی از تاریخدانها به خود مرحوم حاتمی هم ایراد میگرفتند که چهره دقیق و درستی از کمال الملک ارائه نداده و به نوعی این شخصیت را خیلی تغییر داده،، حالا میبینیم که همان کمال الملک علی حاتمی با همان نوع دیالوگهای پرطمطراق و.. دقیقا در فیلم شما بازسازی شده...
اینکه من آقای مشایخی را در نقش کمال الملک در سریالم گذاشتم، فقط به خاطر احترام به خاطره تاریخی مخاطبان بود که کمالالملک را با چهره جمشید مشایخی میشناسند، این اصلا اسمش تقلید نیست.
در مورد دیالوگها همچنین نظری وجود دارد...
اصلا اینطور نیست، چه سوال بی جایی میکنید، دیالوگهای علی حاتمی نثر مسجع سعدی را داشت، ولی دیالوگهای سالهای مشروطه کاملا قابل فهم و محاورهای و بینظیر است، حتی بعضیها ایراد گرفته بودند که چرا اینقدر محاورهای و امروزی است.
شما چقدر برای سالهای مشروطه پیش تولید داشتید؟
۵ ماه
خب فکر نمیکنید برای این اثر که همه مقاطع طلایی و خاص تاریخ ایران را در خود جای داده، ۵ ماه پیش تولید کافی نباشد؟ این یک نوع شتابزدگی نیست؟
من تواناییاش را دارم و انجامش دادم، من این توانایی رادارم که شش ماهه سریال این چنینی بسازم، مگر «در چشم باد» که چندسال پیش تولید داشت و میلیاردی خرج شد، چه از آب درآمد؟ ساختن سریال مغز و فکر میخواهد که من دارم و بازهم میسازم و ربطی به طولانی شدن زمان پیش تولید و...ندارد.
بازخورد مردمی سریال چطور بود؟
خیلی خوب بوده، من همین الان که آمدم اینجا، همین آقای گلفروش که مرا از قبل میشناخت، کلی از من تشکر کرد.
خیلیها میگویند شما برای ساخت سریالهایتان یک امکانات ویژه یا به تعبیری رانت هم داشتید، ساخت سریال در مورد تاریخ معاصر و حمایت صداوسیما و استفاده آزادانه از لوکشینهای اصلی و تاریخی و... که شاید برای همه فیلمسازها مقدور نباشد.
اگر رانت هم بوده، حتما بوده دیگه! اینقدر قدرت داشتم و گردن کلفت بودم که رانت بگیرم.
ارسال نظر