سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۸۹ اظهار داشت: تیم اقتصادی دولت جهت ارائه عملکرد ده ماهه قوه‌مجریه در جلسه کمیسیون حاضر شدند.به گزارش پایگاه خبری خانه ملت، «محمدمهدی مفتح» در شرح دومین روز بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق به ادامه بررسی کلیات لایحه بودجه و تاثیرات آن روی شاخص‌های کلان اقتصادی پرداخت.

وی گفت: سه‌شنبه عصر مسوولان اصلی حوزه اقتصادی دولت آقایان عزیزی، سیدشمس‌الدین حسینی، غضنفری، بهمنی و میرتاج الدینی که به ترتیب معاون راهبردی ریاست‌جمهوری، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر بازرگانی، رییس بانک مرکزی و معاون پارلمانی رییس‌جمهور در جلسه کمیسیون تلفیق حضور داشتند و هر کدام از دیدگاه خود موضوعات را بررسی کرده و به کمیسیون تلفیق گزارش ارائه نمودند.

وی افزود: ابتدا در جلسه کمیسیون عملکرد درآمدها و هزینه‌های دولت طی ده ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفت و اعضای کمیسیون تلفیق در جریان روند کارهای دولت و مسائل اقتصادی قرار گرفتند.

مفتح با اشاره به عملکرد دولت طی ده ماه گذشته گفت: عملکرد درآمدهای مالیاتی طی ده ماه گذشته ۶/۹۲ دهم درصد ده دوازدهم محقق شده است همچنین درآمد مالیات مستقیم ۹/۱۰۲ درصد محقق شده است که نشان‌دهنده این است که ما در جهت وصول مالیات‌های مستقیم توفیق خوبی داشته‌ایم.

وی در ادامه گفت: در همین حوزه مالیات ماخوذه از شرکت‌های دولتی و غیردولتی ۲/۱۱۰ درصد پیش‌بینی ده دوازدهم و صادرات نفت خام ۲/۱۱۱ درصد تحقق پیدا کرده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به حوزه پرداخت‌های دولت گفت: در مجموع ۵/۸۰ درصد ده دوازدهم پرداخت‌ها محقق شده که از این رقم کلی ۸/۹۰ درصد اعتبارات جاری و و۴/۶۶ درصد اعتبارات عمرانی داده شده است.

مفتح تصریح کرد: در اعتبارات جاری دستگاه‌های ملی ۲/۸۸ درصد دستگاه‌های استانی ۴/۸۹ درصد اعتبارات جاری را اخذ کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در اعتبارات عمرانی اعتبارات و ردیف‌های ملی، ۵/۶۴ درصد ده دوازدهم و اعتبارات عمرانی استانی ۲/۷۴ درصد توانسته‌اند دریافت دارند.

مفتح در ادامه ارائه گزارش خود با اشاره به این سوال که اگر لایحه بودجه به همین ترتیبی که وجود دارد بخواهد در سال آینده اجرا شود، بر شاخص‌های کلان اقتصادی چه تاثیری خواهد گذاشت، به پاسخ وزیر اقتصاد در کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: اگر لایحه همین گونه مصوب شود، پیش‌بینی می‌شود که بدون هدفمند کردن یارانه‌ها ما شاهد ۱۰ درصد تورم و ۶ درصد رشد اقتصادی خواهیم بود، اما اگر هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود در آن صورت باید ببینیم که هدفمند کردن یارانه‌ها در چه سطحی اجرایی می‌شود.

وی افزود: وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که اگر فرض بر این باشد که دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان به طور خالص درآمد ناشی از افزایش قیمت برخی کالاها در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به‌دست آورد، تصریح کرده است که در این صورت بین ۹ تا ۱۲ درصد اضافه تورم خواهیم داشت و ۵/۱ تا ۲ درصد هم شاهد کاهش رشد اقتصادی خواهیم بود.

مفتح همچنین با اشاره به حضور رییس طرح تحول اقتصادی به مسائل مورد بررسی پرداخت و گفت: طرح تحول اقتصادی در قانون ۵ ساله دیده شده است و طبق نظر ایشان باید قاعدتا در ۵ گام قیمت‌ها نهایی و اصلاح شود.

وی گفت: اگر مردم از اقداماتی که در راستای اجرایی کردن هدفمندسازی یارانه‌ها است به درستی با خبر شوند، ما تورم‌های انتظاری را کاهش خواهیم داد.

مفتح با اشاره به حضور رییس کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در کمیسیون تلفیق نیز گفت: آقای فولادگر تاکید داشتند که در بودجه سال آینده افزایش شدیدی در بودجه شرکت‌های دولتی خواهیم داشت.

وی گفت: ایشان اصرار داشتند که ۳۵ درصد از بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه سال آینده رشد دارد، در صورتی که میانگین رشد بودجه ۳۱ درصد است البته می‌دانیم که نسبت‌های این رشد نسبت‌های بالایی نیست.

وی تصریح کرد:‌ در لایحه بودجه پیش‌بینی شده بود که ۶۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شرکت‌های دولتی سرمایه‌گذاری نمایند. همچنین پیش‌بینی شده که ۳۸ هزار میلیارد تومان هم بودجه عمرانی کشور باشد که در مجموع حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد. به این معنا که افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی و بودجه عمرانی دولت بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده پیش‌بینی شده است. حال سوال این است که چه میزان می‌خواهیم از سهام شرکت‌های دولتی واگذار نماییم و می‌بینیم که فاصله قابل‌توجهی را داریم و نتیجه کار به سمتی می‌رود که کاهش حضور دولت را در اقتصاد متناسب با اصل ۴۴ قانون اساسی به خوبی نشان نمی‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به گزارش کرد زنگنه رییس سازمان خصوصی‌سازی در کمیسیون تلفیق گفت: ایشان در خصوص واگذاری شرکت‌هایی که واگذار شده و نیز برنامه‌هایی که در آینده دارند توضیحات مناسبی را ارائه نمودند و تصویر مناسبی را از موارد واگذاری و موارد در حال رسیدگی ارائه کردند.