در پی تکذیب ارائه پیشنهاد جدید غرب به ایران‌، دیروز منوچهر متکی وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه نامه جدیدی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌درباره مبادله سوخت با ایران نوشته‌اند. به گزارش‌ایرنا، منوچهر متکی روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای خود‌،گفت: ما هر گونه نظر و ملاحظه‌ای را که از سوی طرف‌های مختلف چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم از طریق آژانس مطرح شود بررسی می‌کنیم ضمن‌اینکه روند کار طبیعی‌ایران ادامه دارد و درعین حال نظرات را می‌شنویم و بررسی می‌کنیم‌.

متکی اظهار کرد: با دوستان ترکیه‌ای هم مثل برزیل‌، ژاپن و سایر طرف‌ها و برخی اعضای گروه وین گفت‌وگو و تبادل نظرهایی داشته‌ایم‌.

وزیر خارجه ‌ایران با بیان‌ اینکه چارچوب گفت‌وگوهای ما در خصوص سوخت کاملا مشخص است، گفت: هم در باره سوخت بحث و تبادل نظر می‌کنیم و هم حق طبیعی خود می‌دانیم که تولید سوخت را در داخل ادامه دهیم‌.

افزون بر متکی‌، دیروزعلی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز بار دیگر تاکید کرد که نماینده‌ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌پیشنهاد آمریکا، روسیه و فرانسه را در خصوص غنی‌سازی اورانیوم دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، صالحی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم اعلام کرد‌: تهران پیشنهاد آمریکا، روسیه و فرانسه در خصوص برنامه هسته‌ای خود را بررسی می‌کند.

رییس سازمان انرژی اتمی‌ جمهوری اسلامی ‌ایران در عین حال تاکید کرد که‌ ایران اصرار دارد مبادله سوخت در خاک ‌ایران انجام شود. رییس سازمان انرژی اتمی ‌روزدوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده بود که ‌ایران پیشنهاد آمریکا، روسیه و فرانسه درباره برنامه هسته‌ای خود را دریافت کرده است، ولی ‌این سه کشور ‌این خبر را تکذیب کردند.

صالحی گفته بود: پس از اعلام تصمیم ‌ایران مبنی بر تولید اورانیوم غنی‌شده تا سطح بیست درصد در داخل، ‌ایران چندین پیشنهاد از روسیه، آمریکا و فرانسه دریافت کرد و تهران هم اکنون‌ این پیشنهادها را به همراه دیگر پیشنهادهای دریافتی از کشورهای مختلف در دست بررسی قرار داده است.

این درحالی است که دیروز مقام‌های آمریکا، فرانسه و روسیه سخنان روز دوشنبه رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد ارائه پیشنهاد جدیدی توسط قدرت‌های بزرگ جهانی برای مبادله سوخت با ایران را تکذیب کردند.

به گزارش‌ایلنا به نقل از رویترز، مایک همر، سخنگوی کاخ سفید با رد سخنان علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی‌ایران، گفت: درها همچنان برای ایران باز می‌ماند تا پیشنهاد مناسب، عملی و سازنده ارائه شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاییز گذشته را بپذیرد.

مقام‌های پاریس و مسکو نیز اعلام کردند که قدرت‌های جهانی هیچ پیشنهاد تازه‌ای به ایران ارائه نکرده‌اند.