دنیای اقتصاد- به گفته سخنگوی طرح تحول اقتصادی، دولت برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از ۱۰ سناریو به سه سناریو رسیده است و روش جدیدی را نیز به جای خوشه‌بندی در دست بررسی دارد. وی با بیان اینکه مبنای تقسیم یارانه نقدی در سال آینده خوشه‌بندی نخواهد بود اعلام کرد که در سال اول اجرا به تمامی متقاضیان یارانه نقدی پرداخت خواهد شد، اما کم و کیف آن را اعلام نکرد. وزیر اقتصاد و سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی تصمیم تازه دولت را اعلام کردند:

یارانه نقدی برای همه متقاضیان

در روزهای تعطیلات طولانی مدت این هفته، دو سخنگو در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های دولتی، از تازه‌ترین تصمیم دولت در روند اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها پرده برداشتند.

سخنگوی اقتصادی دولت با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مصاحبه کرد و سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی با خبرگزاری برنا (وابسته به سازمان ملی جوانان) هر دو هم مهم‌ترین تصمیم تازه در اجرای قانون یارانه‌ها را این گونه توصیف کردند: در سال اول اجرا به تمامی متقاضیان، یارانه نقدی پرداخت می‌شود.

آن گونه که محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی گفته است، «در سال اول، مبنای بازتوزیع یارانه‌ها، خوشه‌بندی‌ها نخواهد بود، بلکه روش جدیدی در این راستا در دست بررسی است که با نهایی شدن آن در کارگروه تحول اقتصادی، جزئیاتش به طور عمومی اعلام خواهد شد.»

وی افزود: این به معنای این نیست که این خوشه‌بندی را کنار بگذاریم و با بررسی اطلاعات اقتصادی خانوارها و رفع نقص‌های آن، خوشه‌بندی‌ها مبنای نظام باز توزیع یارانه‌ها در سال‌های بعد خواهد شد و قطعا از آن استفاده خواهیم کرد، زیرا اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور برای بحث یارانه‌ها ضروری است.

فرزین با بیان اینکه خوشه‌بندی‌ها یک بستر اطلاعاتی مناسب برای هر گونه مطالعات و فعالیت در زمینه رفاه و تامین اجتماعی و مباحث فقر زدایی است، بیان داشت: باید روی اطلاعات اقتصادی خانوارها بیشتر کار شود، تا بتوانیم نواقص این طرح را برطرف و اطلاعات را کامل‌تر کنیم و اگر در جایی که اطلاعات شفاف نیست یا کنترل لازم صورت نگرفته است نیز باید بررسی کرد تا به یک بستر مطالعاتی مناسب تبدیل شود.

معاون وزیر اقتصاد با اعلام اینکه آن گزینه‌ای که در حال حاضر بررسی می‌کنیم، این است که به کلیه افراد متقاضی، یارانه بپردازیم، افزود: این به معنای آن است که هر کسی متقاضی دریافتی یارانه باشد، به او یارانه نقدی پرداخت خواهد شد و بایستی در این طرح یک روش‌های جبرانی برای حمایت بیشتر از گروه‌های ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه در نظر بگیریم.

او البته درباره این «گزینه» توضیح بیشتری نداد، اما افزود: بعد از اعلام اسامی خانوار‌هایی که یارانه نقدی به آنها تعلق می‌گیرد، سرپرست خانوارها ملزم می‌شوند که یک حساب بانکی افتتاح کنند و افرادی که حساب بانکی دارند می‌توانند یکی از حساب‌های موجود خود را برای دریافت یارانه نقدی اختصاص دهند و بر اساس آن یارانه را دریافت کنند.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا میزان یارانه نقدی مشخص شده است، نیز اظهار داشت: کارگروه تاکنون مصوبه‌ای در این باره نداشته، اما می‌توان گفت که میزان یارانه نقدی به تصمیم مجلس درباره اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده بستگی دارد. به عبارت دیگر، این موضوع یکی از مبانی بازتوزیع یارانه‌ها خواهد بود.

همه یارانه می‌گیرند، اما با ارقام متفاوت

در همین حال، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت نیز در مصاحبه‌ای با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درباره نحوه بازتوزیع نقدی یارانه‌ها میان مردم تاکید کرد: همه خانوارهای ایرانی متناسب با سطح درآمدشان از یارانه‌ها بهره‌مند می‌شوند و برنامه دولت این است تا تمام افرادی که متقاضی دریافت یارانه هستند، به میزان درآمدشان مبلغی را دریافت کنند.

شمس‌الدین حسینی همچنین گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس انجام داد و گفت: «تمام مردم یارانه می‌گیرند؛ ولی با ارقام متفاوت.» حسینی در خصوص حذف خوشه‌بندی‌ها برای پرداخت یارانه‌ها، گفت: طبق قانون باید به تمام خانوارهای ایرانی متناسب با سطح درآمدی آنها یارانه پرداخت کنیم. در صورتی که قصد اجرای تکلیف قانونی فوق را داشته باشیم، به این معنی خواهد بود که علی‌القاعده باید به متقاضیان یارانه پرداخت شود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه میزان پرداخت یارانه‌ها می‌تواند متفاوت باشد، اضافه کرد: جهت‌گیری کارگروه این است که به تمام کسانی که متقاضی هستند و فرم‌های مربوطه را پر کرده‌اند، یارانه پرداخت شود.

او ضمن اشاره به اینکه حتما باید تفاوتی بین متقاضیان برای پرداخت یارانه‌ها قائل شد، تاکید کرد: اساسا اجرای طرح آماری مرکز آمار و جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار یک «طرح خوداظهاری» بود. وی در توضیح «طرح خود اظهاری» اظهار داشت: فرم‌های مربوطه در اختیار افراد قرار داده شد و آنها داوطلبانه فرم‌های مزبور را تکمیل کردند، بنابراین تمام متقاضیان به صورت بالقوه حائز شرایط لازم برای دریافت یارانه‌ها هستند.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: از آن دسته از هموطنان که خودشان بهتر از هر کسی از تمکن مالی خود آگاه هستند، درخواست می‌کنیم چنانچه خود را برای دریافت یارانه مستحق نمی‌دانند، داوطلبانه انصراف دهند. وزیر اقتصاد تصریح کرد: جزئیات بیشتر در مورد طرح مذکور در کارگروه رسیدگی می‌شود و جمع‌بندی در نهایت به صورت رسمی اعلام خواهد شد. به گفته حسینی، خوشه‌بندی‌ها یا اطلاعات اقتصادی خانوارها، در واقع پشتوانه آماری خوبی را برای دولت فراهم کرد، ولی طبیعی است که تصمیم دولت محدود به این خوشه‌بندی‌ها نیست.

حسینی در خصوص درآمد ۴۰ هزار میلیاردی که دولت برای هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۸۹ در نظر گرفته است، نیز گفت: دولت لایحه را پیشنهاد داده و دلایل این اقدام را در لایحه نمی‌نویسند. وی افزود: دولت این رقم را در لایحه پیشنهاد داده تا اجازه مجلس را بگیرد و این امر در فرآیندهای حقوقی دولت پیش‌بینی شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: در مجموع دولت به دنبال این است که اجازه مجلس را برای افزایش درآمد هدفمندی یارانه‌ها بگیرد تا بتواند در بازه مناسبی سیاست‌های خود را اجرا کند. او همچنین از تشکیل قریب‌الوقوع ستاد هدفمندی یارانه‌ها در استان‌ها خبر داد و گفت: طبق بخشنامه رییس‌جمهور مبنی بر ایجاد ستاد هدفمندی یارانه‌ها در دستگاه‌ها، این دستور به استان‌ها ابلاغ شده و در تمام استان‌ها ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها با مسوولیت استانداران ایجاد می‌شود.

این در حالی است که بر اساس قانون مصوب مجلس، سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها «صرفا مجاز به داشتن واحدهای ستادی، برنامه‌ریزی و نظارت در مرکز (تهران) می‌باشد.»

عکس‌ها: حمید جانی‌پور