دستور غنی‌سازی20 درصدی

رییس‌جمهور در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای لیزری کشور دستور غنی‌سازی ۲۰درصدی را صادر کرد- عکس:AFP

احمدی‌نژاد خطاب به رییس سازمان انرژی اتمی: شما غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کنید و ما در عین حال آماده مذاکره برای تبادل سوخت هستیم رییس‌جمهور به رییس سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد

دستور غنی‌سازی ‌‌٢٠ درصدی اورانیوم

رییس جمهور در کنار وزیر صنایع در مراسم نمایشگاه دستاورد‌های لیزری

ایران به دانش غنی‌سازی اورانیوم به وسیله‌ لیزر دست یافت

رییس‌جمهور به رییس سازمان انرژی اتمی دستور داد غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم را در کشور آغاز کنند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای مرکز علوم و فنون لیزر ایران، گفت: «من به آقای دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده‌ام که غنی‌سازی ۲۰ درصد را در کشور آغاز کند.»

همچنین خبرگزاری مهر هم با مخابره این خبر نوشت که رییس‌جمهور در عین حال آمادگی ایران برای تبادل سوخت هسته‌ای را اعلام کرد.

احمدی‌نژاد همچنین از دستیابی ایران به دانش غنی‌سازی اورانیوم به وسیله لیزر خبر داد و گفت: «استفاده از لیزر باعث انقلاب در صنعت و فنون می‌شود و از لیزر می‌توان در غنی‌سازی اورانیوم نیز استفاده کرد و ما به این فناوری دست پیدا کرده‌ایم که می‌توان به وسیله آن غنی‌سازی با سرعت و دقت بالا انجام داد، با هر درصدی که بخواهید؛ ولی ما الان بنا نداریم از آن استفاده کنیم.»

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور ادامه داد: «ان‌شاءا... غنی‌سازی ۲۰ درصد را نیز شروع می‌کنیم. من به آقای صالحی گفته‌ام نیازهای خود را در این زمینه برطرف می‌کنیم.»

احمدی‌نژاد در ابتدای سخنانش نیز با تبریک فرا رسیدن دهه‌ فجر گفت: «فاصله‌ای که کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در زمینه علمی با قبل از انقلاب دارد، غیرقابل تصور و معجزه است؛ اما ما هنوز در ابتدای راهیم.»

احمدی‌نژاد گفت: «دستیابی به دانش لیزر و استفاده از نور هدایت شده یک دنیای جدید را به روی بشر باز کرده و توانمندی بشر را صدها برابر بالا برده است. این دانش در عرصه‌های گوناگون از جمله پزشکی کاربرد دارد؛ در واقع این دانش دنیای جدیدی را بر روی بشر باز کرده است.»

دشمنان هنوز سیستم‌هایی را که بتواند موشک‌های ایران را بیندازد پیدا نکرده‌اند

رییس‌جمهور با اشاره به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنایع دفاعی افزود: «دشمنان هنوز سیستم‌هایی را که بتواند موشک‌های ایران را بیندازد پیدا نکرده‌اند. مشکل آنها این است و از این بابت عصبانی هستند. در زمینه‌ پرتاب کاوشگر از سوی ایران جنجال راه انداختند، در صورتی که ما می‌خواهیم کار مطالعاتی انجام دهیم و موجودات زیستی را برای مطالعه فرستادیم و درصددیم در آینده انسان را بفرستیم و در حال فراهم کردن مقدمات آن هستیم.»

نمی‌خواهیم در حال حاضر از لیزر برای غنی‌سازی استفاده کنیم

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: استفاده از لیزر انقلابی را در صنعت و فناوری ایجاد می‌کند و در غنی‌سازی اورانیوم نیز کاربرد دارد و با آن می‌توان غنی‌سازی کرد؛ البته با دقت و سرعت بالا و با هر درصدی که بخواهید؛ البته ما نمی‌خواهیم در حال حاضر از آن استفاده کنیم.

وی گفت: ما ان‌شاءا... خودمان غنی‌سازی ۲۰ درصد را شروع و نیازهایمان را برطرف می‌کنیم.

وی با اشاره به اهمیت پیشرفت علمی در کشور افزود: «وقتی روی پای خودمان بایستیم، دیگر کسی نمی‌تواند در زمینه دستاوردهای علمی چیزی را از ما دریغ کند. وقتی ما خودمان را باور داشته باشیم می‌توانیم به دستاوردهای خوبی دست پیدا کنیم.»

ما به تبادل علمی معتقدیم ولی باج نمی‌دهیم

احمدی‌نژاد با بیان این که دستاوردهایی که در زمینه‌ لیزر به دست آمده در طول دو، سه سال به همت متخصصان و دانشمندان کشورمان کسب شده، افزود: «این در صورتی است که دیگران این دستاوردها را در عرض ۲۰ سال هم به دست نیاورده‌اند؛ اما ما فهمیده‌ایم باید روی پای خودمان بایستیم.»

وی تصریح کرد: «ما به تبادل علمی معتقدیم ولی باج نمی‌دهیم؛ خودمان را در برابر دیگران نمی‌شکنیم.»

اگر در ساخت نیروگاه ناعادلانه رفتار کنند، جوانان ما خودشان می‌سازند

رییس‌جمهور گفت: «مثلا ما نیروگاه می‌خواهیم. اگر پا پیش گذاشتند و قرارداد عادلانه بسته شد، از آن استقبال می‌کنیم، ولی اگر بخواهند به صورت ناعادلانه رفتار کنند، جوانان ما خودشان می‌سازند.»

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بدقولی برخی کشورها در زمینه صنایع هوا - فضا در ارتباط با ایران گفت: «با توجه به عهدشکنی‌هایی که انجام شد، ما تلاش کردیم خودمان به این فناوری‌ها دست پیدا کنیم و در حال حاضر ایستگاه زمینی پرتاب ماهواره را ساخته‌ایم و از آن بهره‌برداری خواهیم کرد.»

رییس‌جمهور افزود: «شما یادتان هست که چند سال قبل سه کشور اروپایی آمدند و در سعدآباد نشستند و گفتند شما باید ۱۰ سال مذاکره کنید. شاید بعد از ۱۰ سال به شما اجازه بدهیم چند سانتریفیوژ تحقیقاتی بسازید. البته برخی نیایند در داخل این را تکذیب کنند؛ در واقع آنها می‌خواستند با این‌گونه تخریب‌ها امیدمان قطع شود.»

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در زمینه‌ لیزر نیز گفت: «ما با لیزر می‌توانیم غنی‌سازی اورانیوم را انجام بدهیم. نیازی به سانتریفیوژ نیست، اما الان تصمیم نداریم این کار را بکنیم.»

رییس‌جمهور ادامه داد: «ما دوست داریم در زمینه‌ علم و تکنولوژی تعامل داشته باشیم، اما اگر آنها بخواهند برای ما قیافه بگیرند، در ایران هیچ‌کس این مساله را نمی‌پذیرد و هر کسی پیدا شود که این مساله را بپذیرد از رودخانه‌ زلال ملت منزوی می‌شود.»

احمدی‌نژاد همچنین گفت: «ما پیشنهاد دادیم در زمینه سوخت بیایید تبادلی انجام دهیم و با آن که می‌توانستیم ۲۰ درصد را بسازیم پیشنهاد دادیم تبادل انجام شود، ولی آنها بازی درآوردند و اکنون پیغام داده‌اند که می‌خواهیم درست کنیم، راه برای تعامل باز است، ولی من به دکتر صالحی (رییس سازمان انرژی اتمی) می‌گویم سانتریفیوژ ۲۰ درصد را بسازد؛ اما همان‌طور که گفتم راه برای همکاری باز است؛ البته بلاشرط.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه‌، گفت: آقای دکتر صباغ‌زاده، رییس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران گفتند با انتقال تکنولوژی مخالف هستند، ولی من موافق هستم؛ البته به شرطی که مبدا صدور آن ایران و دانشمندان ایرانی باشند.»

رییس‌جمهور ادامه داد: «باور دارم با شتابی که شما در زمینه پیشرفت علمی گرفته‌اید، در چند سال آینده دیگران به سراغ شما خواهند آمد تا از این پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌ها استفاده کنند.»

رییس‌جمهور در پایان با تشکر از محققان کشورمان و پیشرفت‌های حوزه‌های نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی اظهار کرد: «من باور دارم که با همت جوانان می‌توانیم به قله‌های بلند علم دست پیدا کنیم و افق روشنی پیش‌ روی ما است.»

عکس: مهر