کمبود فیلم‌های پرفروش

پس از پایان جشنواره فیلم فجر و در آستانه آغاز سال ۸۹، برخی از سینماداران با دیدن فیلم‌های جدید در جشنواره به ارزیابی وضعیت فروش سینماها در سال ۸۹ پرداختند. علی شاهوردی، مدیر مجتمع فرهنگی «اریکه ایرانیان» در ارزیابی‌اش درباره فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر گفت: در میان فیلم‌هایی که بنده دیدم به غیر از چهار یا پنج فیلم سایر آثار فروش نخواهند داشت و در کل این فیلم‌ها نمی‌توانند سینمای ایران را بگردانند.

او ادامه داد: «تسویه حساب»، «نفوذی»، «به رنگ ارغوان»، «پسر آدم، دختر حوا» از جمله فیلم‌هایی هستند که به اعتقاد شاهوردی می‌توانند از فروش خوبی بهره ببرند. همچنین به گفته او آثاری همانند «طلا و مس»، «آل» و «صبح روز هفتم» هم در صورت بهره‌گیری از تبلیغات مناسب می‌توانند فروش به نسبت خوبی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، مدیر اریکه ایرانیان ضمن گلایه‌ از بی‌نظمی‌هایی که در نمایش فیلم‌های امسال جشنواره پیش آمد، عنوان کرد: برخی از فیلم‌های امسال، اصلا در حد مسابقه ایران نبودند و در کل هم این فیلم‌ها اصلا نمی‌توانند وضعیت سینمای سال آینده را تضمین کنند و به غیر از چند فیلم محدود، مابقی این فیلم‌ها در حدی نیستند که بتوانند سینمای ایران را تکان بدهند.

اما رضا سعیدی‌پور، قائم مقام اجرایی حوزه هنری و مدیر سینما آزادی هم آثار امسال جشنواره فجر را فیلم‌هایی خوب دانست و افزود: به نظر بنده فیلم‌های امسال جشنواره آثار خوبی بودند که بسیاری از آنها حالت گیشه‌ای هم دارند و با استقبال خوب مخاطبان مواجه خواهند شد. «به رنگ ارغوان»، «طلا و مس»، «تسویه‌حساب»، «فاصله» و... از جمله آثاری هستند که قطعا به هنگام اکران فروش خوبی خواهند داشت.

وی در ادامه به «درباره الی...» و «اخراجی‌ها» اشاره و عنوان کرد: سال گذشته این دو فیلم به وضعیت سینما کمک بسزایی کردند. امسال هم سینماداران اصلا نگران کمبود فیلم‌های پرفروش نیستند و رفع توقیف برخی از فیلم‌ها هم می‌تواند کمک بسزایی به این مساله بکند.

علی رضایی، مدیر سینما فلسطین نیز عنوان کرد: قطعا ۲۰ فیلم جشنواره نمی‌تواند پاسخگوی سال سینمای ایران باشد.

اکثر فیلم‌های جشنواره حالت هنری و محتوایی و ارزشی دارند و شاید تا حد بسیاری با فیلم‌هایی که در گیشه موفق‌ هستند، فاصله داشته باشند. لذا نمی‌توان فروش سال آینده را براساس آنها ارزیابی کرد. به هرحال از میان فیلم‌های سال گذشته جشنواره هم دو یا سه فیلم فروش بسیارخوبی کردند و سینماها را تکان دادند، اکنون هم امیدواریم که امسال هم همین اتفاق بیفتد.