پرس‌وجو از دولت درباره خوشه‌بندی‌های یارانه‌ای

دنیای اقتصاد - با وجود آنکه بیش از ۱۰ روز از آغاز خوشه‌بندی مردم توسط مرکز آمار ایران می‌گذرد و وزیر اقتصاد نیز اعلام کرد که خوشه‌بندی انجام شده، ملاک عمل نیست و مطالعات عمیق و سنگین در این خصوص در دست اجراست، اما واکنش‌ها نسبت به نحوه خوشه‌بندی‌ها همچنان ادامه دارد. این در حالی است که در پی طرح سوالات و ابهامات مختلف از جانب مردم و رسانه‌ها درباره مراحل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و نحوه باز توزیع یارانه‌ها در قشرهای مختلف مردم، کارگروه طرح تحول اقتصادی با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که کارگروه منطبق با قانون همه متقاضیان از قشر‌های مختلف مردم را مشمول پرداخت نقدی یارانه‌ها و برنامه‌های بازتوزیع می‌داند. مصباحی‌مقدم رییس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی در این خصوص از برگزاری جلسه‌ای در این کمیسیون با حضور نمایندگان دولت طی هفته آینده خبر داد و گفت: در این جلسه از نمایندگان دولت توضیح می‌خواهیم که مبنایشان برای خوشه‌بندی‌ها چه بوده است و اگر لازم باشد در آن جا پیشنهاد اصلاح خوشه‌بندی‌ها را مطرح می‌کنیم.

باید در نحوه خوشه‌بندی تجدیدنظر شود

همچنین علیرضا محجوب، دبیرکل فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از نحوه خوشه‌بندی یارانه‌ها از سوی دولت اظهار کرد: با این نحوه خوشه‌بندی و عمل، دولت در نهایت ترجیح می‌دهد که از توزیع یارانه‌ها کلا صرف‌نظر کند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعتقاد به این‌که هزینه‌های این نوع اقدامات دولت آن‌چنان بالا خواهد گرفت که قوه مجریه قدرت پرداخت براساس همین خوشه‌بندی را هم نخواهد داشت، ادامه داد: باید یک تجدیدنظری در این نوع اقدامات دولت بشود، مگر آن‌که اصلا قصد پرداخت وجود نداشته باشد.

نوع اطلاع‌رسانی مردم را نگران کرد

در همین زمینه، جمشید انصاری نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت خوشه‌بندی‌ها را باعث نگرانی مردم عنوان کرد و گفت: اجرای صحیح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها منوط به اجرای درست قانون مصوب مجلس است. وی در گفت‌وگو با ایسنا، نوع اطلاع‌رسانی دولت به ویژه اطلاعات ارائه شده در رابطه با خوشه‌بندی گروه‌های مشمول را باعث ایجاد نگرانی در بین مردم دانست و افزود: این نوع اطلاعات ارائه شده در رابطه با خوشه‌بندی‌ها شرایطی را به وجود آورد که اکثر مردم احساس می‌کنند که از مشمول دریافت یارانه‌های نقدی نمی‌شوند.

به اعتقاد کارشناسان درباره این مساله مهم و چگونگی پرداخت یارانه که یکی دو سالی است به دغدغه‌ای عمومی تبدیل شده باید اطلاع‌رسانی شفاف‌تر و واحدی انجام می‌شد و مردم تکلیفشان را با اینکه حرف کدام مسوول را باید بپذیرند، مشخص می‌کردند.