اطلاعات اقتصادی خانوار محرمانه باقی می‌ماند

رییس مرکز آمار ایران از آمادگی این مرکز برای افتتاح حساب بانکی افراد مشمول طرح هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: اطلاعات اقتصادی خانوار محرمانه باقی خواهد ماند. محمد مدد در گفت‌وگو با مهر از آمادگی برای افتتاح حساب‌های بانکی افراد مشمول طرح هدفمند کردن یارانه ها خبر داد و گفت: بر اساس اطلاعات موجود و با استفاده از مدل‌های آماری، خوشه بندی افراد صورت گرفته است که بعد از این مرحله، اطلاع رسانی به مردم و برای اجرای مراحل بعدی آماده افتتاح حساب‌های بانکی افراد مشمول هستیم. رییس مرکز آمار ایران اظهار کرد: مهم‌ترین شاخص‌هایی که در ارزیابی طبقه‌بندی درآمد خانوارها مورد استفاده واقع شد، سواد و تحصیلات سرپرست خانوار، تعداد افراد شاغل در خانوار، قیمت خودروی در اختیار خانوار، میزان اقساط ماهانه بابت وام‌های گرفته شده، قیمت مسکن مورد تملک اعضای خانوار و میزان اجاره بها برای افراد مستاجر است.

مدد ادامه داد: مرکز آمار ایران متولی بهنگام‌سازی اطلاعات پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار است و از این طریق بستر اتصال پایگاه آماری خود را با سایر پایگاه‌های اطلاعاتی فراهم کرده است و در این راستا طی مراحل راستی‌آزمایی، با دریافت اطلاعات مرتبط نسبت به اصلاح اطلاعات موجود در پایگاه اقدام کرده است.

وی افزود: همچنین طی برگزاری جلسات مشترک با وزارت رفاه و تامین اجتماعی زیرساخت‌های لازم برای مرحله اطلاع‌رسانی و اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار یا دریافت پرسشنامه خانوارهای جامانده از مرحله قبلی طراحی و برای اجرا به وزارت رفاه سپرده شده است. این مقام مسوول مرکز آمار ایران تاکید کرد: وزارت رفاه به عنوان متولی اصلی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور نقش بسزایی در ادامه کار بر عهده دارد. با حفظ اصل محرمانه بودن، اطلاعات مورد نیاز برای اجرای مراحل بعدی در اختیار این وزارتخانه قرار می‌گیرد تا برنامه‌ریزی لازم برای مرحله اجرایی اصلاح اطلاعات توسط وزارت رفاه فراهم شود.