واکنش ایران به موضع هسته‌ای اروپا
عکس: خبرگزاری فارس - مهدی مریزاد

واکنش تهران به ادامه مذاکرات هسته‌ای در شورای امنیت
دنیای اقتصاد- رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه به تازه‌ترین اظهارات رییس سیاست خارجه اروپا مبنی بر‌این که مذاکرات هسته‌ای‌ایران به شورای امنیت می‌رود‌، واکنش نشان داد و گفت: مساله‌ هسته‌ای صلح‌آمیز‌ ایران باید در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌دنبال شود و فکر می‌کنیم جایگاه قانونی آن آژانس است و رویکردهای مطرح شده را صحیح نمی‌دانیم.
مهمانپرست همچنین بار دیگر اعلام کرد که تهران آماده معاوضه سوخت هسته‌ای برای تامین سوخت رآکتور تهران است، اما در عین حال، تولید سوخت ۲۰ درصد را حق مسلم ‌ایران دانست.
کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای‌نیوز گفته بود: من از این که ایران گفت‌وگو را نپذیرفته است، دلسردم و ما باید بار دیگر به آنچه باید در اینجا اتفاق بیفتد، نگاه کنیم. گام بعدی که باید اتخاذ کنیم این است که مذاکراتمان را به شورای امنیت ببریم. من در دیدار اخیر خود با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا درباره ایران گفت‌وگو کردیم و آشکارا تاکید کردیم که این مشکلی است که باید با آن برخورد کنیم.
بررسی تقلیل روابط با آلمان و انگلیس‌، مبادله سوخت هسته‌ای برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران‌، رد معاوضه کلوتید ریس با اتباع ‌ایرانی دربند و عدم ارتباط هواپیمای توقیف شده در تایلند با ‌ایران مهمترین محورهای کنفرانس مطبوعاتی دیروز مهمانپرست با خبرنگاران بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، مهمانپرست در کنفرانس مطبوعاتی دیروز خود درباره پایان ضرب‌الاجل ‌ایران به گروه وین برای تامین سوخت رآکتور تهران و‌ این که‌ ایران به غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم اقدام خواهد کرد یا خیر؟ گفت: با توجه به‌این که رآکتور تحقیقاتی تهران در جهت اهداف انسانی و حل مشکلات بیماران فعالیت می‌کند تامین سوختش در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان ‌این که ۸۵۰ هزار بیمار محتاج تولیدات دارویی رآکتور تهران هستند، افزود: اساسا نباید ‌این رآکتور ابزار فشار به‌ ایران قرار گیرد و امیدواریم برخی کشورها عملکرد اشتباه خود را اصلاح کنند. سخنگوی دستگاه سیاست خارجی‌ ایران تاکید کرد: تولید سوخت ۲۰ درصد جزو حقوق اساسی‌ایران است و اساس سوخت ۲۰ درصدی ارتباطی با اهداف غیر صلح‌آمیز ندارد و جزو حقوق ما است. وی ابراز امیدواری کرد که با رویکرد واقع‌بینانه در جهت تامین سوخت مورد نیاز‌ ایران اقدام شود و یک تعامل سازنده منجر به تامین نیاز ‌ایران شود.
مهمانپرست در پاسخ به ‌این که آیا سوخت 20 درصدی در ‌ایران تولید خواهد شد، گفت: قرار شد خبرهای خوش از طریق آقای رییس‌جمهور اعلام شود. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات گروه 1+5 برای بررسی موضوع هسته‌ای ‌ایران در شورای امنیت سازمان ملل گفت: مساله‌ هسته‌ای صلح‌آمیز ‌ایران باید در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌دنبال شود و فکر می‌کنیم جایگاه قانونی آن آژانس است و رویکردهای مطرح شده را صحیح نمی‌دانیم.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ ایران در رابطه با موضع‌گیری اخیر روسیه مبنی بر ‌اینکه غنی‌سازی در داخل ‌ایران مانعی در توافقات هسته‌ای است و ‌این که آیا ‌این مواضع در روابط ‌ایران با روسیه تاثیر‌گذار است ؟ گفت: غنی‌سازی در ‌ایران جزو حقوق اساسی ماست و ما به عنوان یک عضو آژانس از ‌این حق برخورداریم و ‌این حق حداقل مورد تایید ۱۱۸ عضو جنبش عدم تعهد و بسیاری دیگر از کشورهای دیگر است و همین اصرار بر حق باعث شده که کشورهای دیگرنیز برای دسترسی به ‌این سوخت انسانی قدم‌هایی بردارند.
مهمانپرست افزود: کشورهای 1+5 باید رویکردهای واقع بینانه داشته باشند و واقع‌بینی آنان سریع‌ترین راه برای خروج ‌این کشورها از بن بست خواهد بود و امیدواریم با بحث‌های در دست انجام حق مسلم برای ‌ایران به رسمیت شناخته شود.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با مبادله سوخت گفت: ما همچنان آمادگی‌این معاوضه را داریم، اما در رابطه با شرایط مورد نظر ما و نحوه احراز شرایط ما مباحثی مطرح است و امیدواریم ‌این شرایط تامین شود که ما نسبت به ‌این قضیه خوشبین هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره اعمال فشار آمریکا به چین برای جلب موافقت‌این کشور در خصوص تشدید تحریم‌ها علیه ‌ایران گفت: ‌این موضوع مساله‌ جدیدی نیست. باید توجه داشت که دانش هسته‌ای بومی ‌شده و به عنوان یک عضو آژانس در چارچوب حقوق ما است.
وی در خصوص موضوع تحریم نیز گفت: تحریم برای مردم ما شناخته شده است و بهانه آن را نیز همه می‌دانند و در ۳۰ سال گذشته‌ایران همواره با تحریم مواجه بوده در حالی که بحث هسته‌ای مطرح نبوده است و ما تحریم را ابزاری برای فشار سیاسی علیه ‌ایران می‌دانیم.
واکنش به سپر موشکی آمریکا
مهمانپرست در واکنش به بیانیه وزارت دفاع آمریکا مبنی بر تهدید قلمداد شدن توانمندی موشکی ‌ایران تاکید کرد که توانمندی موشکی ‌ایران عاملی بازدارنده در جهت‌ایجاد صلح و ثبات و امنیت برای ‌ایران و کشورهای منطقه است و تصور برخی در ‌این باره اشتباه است.
وی همچنین در واکنش به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر‌این که آمریکا با موافقت برخی کشورهای منطقه قصد‌ ایجاد سامانه سپر دفاع موشکی علیه ‌ایران را دارد‌، گفت: روابط جمهوری اسلامی‌ ایران با کشورهای منطقه نزدیک، راهبردی و دارای زمینه‌های تاریخی مشترک است و ما رویکرد همگرایی منطقه‌ای را برای صلح وثبات و پیشرفت منطقه، رویکردی واقع‌بینانه می‌دانیم. دستیار ویژه وزیر خارجه افزود: هر نوع اقدامات کشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس را ناکارآمد می‌دانیم و نتایج‌این اقدامات را قبلا مشاهده کرده‌ایم.
تقلیل روابط با آلمان و انگلیس
مهمانپرست در پاسخ به سوال دیگر‌این خبرنگار درباره احتمال تقلیل رابطه با آلمان با توجه به اقدامات دولت‌این کشور در حوادث بعد از انتخابات بیان داشت: تنظیم مناسبات، کاهش یا افزایش روابط با کشورها جزو سیاست‌های اصلی دستگاه خارجی است و ‌این موضوع دائما در حال بررسی است و اگر در مواردی نیاز به تغییر جهت باشد، با مشورت با ارگان‌های مختلف اقدام لازم صورت می‌گیرد.
وی همچنین درباره ‌این که آیا موضوع کاهش روابط با انگلیس به نتیجه مشخصی رسیده است‌، گفت که ‌این موضوع در دست بررسی است.
رد معاوضه کلوتید ریس با اتباع‌ایرانی
خبرنگار خبرگزاری فرانسه با اشاره به برگزاری جلسه دادگاه کلوتید ریس تبعه فرانسوی بازداشت شده در حوادث بعد از انتخابات‌، درباره احتمال معاوضه ریس با برخی‌ایرانیان زندانی در فرانسه سوال کرد که مهمانپرست با رد ‌این فرضیه، تصریح کرد: مساله‌ خانم ریس قضایی است و موضوع وی توسط مسوولان قضایی در دست رسیدگی است و در موعد خود نتیجه آن اعلام می‌شود. وی تاکید کرد: بحث‌های معاوضه با چارچوب حقوقی و قضایی منطبق نیست و رویکرد درستی نیز نخواهد بود و حق اتباع ما باید شناخته شود و افراد بی‌گناهی که توسط توطئه آمریکایی زندانی شده‌اند می‌بایست آزاد شوند و ما بیگناهی آنان را با قوت تمام دنبال و آنها را آزاد خواهیم کرد که ‌این موضوع ربطی به معاوضه و مبادله ندارد.
خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از مهمانپرست درباره برخی اخبار مبنی بر توقیف هواپیمایی در تایلند که گفته می‌شود حامل سلاح به مقصد ‌ایران بوده است‌، سوال کرد. سخنگوی وزارت خارجه به ‌این سوال چنین پاسخ داد: هیچ‌گونه ارتباطی بین ‌این هواپیما و‌ ایران وجود ندارد و مقامات تایلند هیچ اظهار نظری در ‌این باره نداشته‌اند و با توجه به پیشرفتی که ما در بحث نظامی ‌داشته‌ایم نیازی به ‌این چیزها نداریم و ‌این اخبار را فضاسازی و جنگ نرم تلقی می‌کنیم.
عکس: خبرگزاری فارس