شرط خروج توپولوف‌‌ها از خطوط پروازی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه این سازمان هیچ ضعف و قصوری در بروز سوانح هوایی اخیر نداشته است، اعلام کرد: ایراداتی در موتور هواپیماهای توپولوف ۱۵۴ مشاهده و به کارخانه سازنده آن (روسیه) گزارش شده که هنوز نتیجه بررسی‌های این کارخانه را دریافت نکرده‌ایم. وی افزود: اگر کارخانه سازنده روسی فرضیه‌ها و نظریه‌های مطرح شده کارشناسان ما را تایید کنند بر این اساس در مورد ادامه یا توقف پرواز هواپیماهای توپولوف در کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.

رضا نخجوانی - معاون وزیر راه و ترابری - در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه چرا ورود ملکی هواپیماهای توپولوف ۱۵۴ که عملا خریداری در کشور ندارد از سوی سازمان متوقف شده است؟ و اگر این نوع ناوگان اشکال دارد چرا پروازش متوقف نمی‌شود؟ گفت: براساس آخرین نتایجی که از بررسی سانحه توپولوف شرکت هواپیمایی کاسپین در قزوین به دست آمد، ایراداتی در قسمت موتور این هواپیما مشاهده و موضوع به کارخانه سازنده روسی آن اعلام شده است که هنوز نتیجه بررسی‌های این کارخانه را دریافت نکرده‌ایم.

وی گفت: اگر کارخانه سازنده روسی فرضیه‌ها و نظریه‌های مطرح شده کارشناسان ما را تایید کنند بر این اساس در مورد ادامه یا توقف پرواز هواپیماهای توپولوف در کشور تصمیم‌گیری خواهد شد. اما قطعا هم به دلیل اقتصادی نبودن، شرکت‌های هواپیمایی تمایلی به استفاده از این نوع ناوگان ندارند. همچنین نقطه نظرات و ذهنیت مسافران نیز نسبت به این نوع هواپیما چندان مطلوب نیست. نخجوانی تصریح کرد: قبلا این ضعف در موتور هواپیماهای توپولوف را مشاهده نکرده بودیم و در سانحه قزوین به این نتیجه رسیده‌ایم. معاون وزیر راه و ترابری در پاسخ به اینکه تا چه زمانی باید منتظر اعلام کارخانه سازنده این هواپیما بود و اگر چنین ضعفی وجود داشته باشد ادامه پرواز این نوع هواپیما در کشور ممکن است هر لحظه باعث سانحه شود؟ گفت: پس از اینکه این موضوع مشخص شد کارخانه سازنده دستورالعمل‌های تعمیراتی خود را تغییر داد و این دستورالعمل‌ها بسیار محتاطانه‌تر شد؛ بدین گونه که موتوری که قرار بود هر ۱۵۰ ساعت یکبار بررسی و سپس ادامه پرواز دهد دستورالعمل‌های پروازی‌اش از ۱۵۰ ساعت به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش داده شده است.