رامین مهمانپرست‌، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به این که بیانیه پایانی نشست لندن تکلیف‌های سنگینی را برای حل و فصل مسائل افغانستان تعیین کرده، از نتایج اجلاس لندن ابراز تاسف کرد. اجلاس لندن هفته گذشته به منظور بررسی اوضاع افغانستان برگزار شد. ایران دعوت به حضور در این نشست را نپذیرفت.

به گزارش ایرنا مهمانپرست گفت: نتایج مندرج در بیانیه موسوم به لندن قیم مآبانه بوده و با استقلال و حاکمیت ملی کشورها منافات دارد.

وی از برخورد گزینشی با پدیده تروریسم در بیانیه لندن انتقاد و آن را نشانگر عجز نیروهای خارجی برای برون رفت از معضل افغانستان و تلاشی برای انحراف افکار عمومی‌جهان و منطقه از ناکامی‌سیاست‌های آنان در افغانستان دانست. سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که اظهارات و بیانیه منتشره توسط وزارت خارجه انگلیس در خصوص عدم شرکت جمهوری اسلامی‌ایران در اجلاس لندن هیچ تاثیری بر جایگاه جمهوری اسلامی‌ایران در حل و فصل مساله افغانستان ندارد، نقش منفی دولت انگلیس در حل و فصل موضوع افغانستان از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین تلاش آن کشور برای سازش با افراط گرایان را مورد تاکید قرار داد. مهمانپرست با اشاره به اینکه ایران موضوع شرکت در اجلاس لندن را با حساسیت تعقیب می‌کرد، گفت که بازی‌های پشت پرده لندن و برخی از کشورها برای تصویب یک بیانیه غیرسازنده در قبال مسائل افغانستان که مغایر با مواضع جمهوری اسلامی ‌ایران مبنی بر برقراری صلح، ثبات، مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر، عدم برخورد گزینشی با پدیده تروریسم و شکوفایی اقتصادی افغانستان است را عامل عدم حضور جمهوری اسلامی ‌ایران در این کنفرانس دانست.

به گفته وی جمهوری اسلامی ‌ایران رهیافت منطقه ای را مناسب‌ترین گزینه برای حل و فصل مسائل افغانستان می‌داند و از هر گونه اقدامی‌ که در این زمینه کمک کند، استقبال می‌کند.

جمهوری اسلامی ‌ایران مبتکر اجلاس‌های منطقه‌ای خصوصا نشست‌های سه جانبه ایران، افغانستان و پاکستان در سطوح مختلف بوده و این سیاست را استمرار خواهد داد.