ایده‌های جدید برای تامین سوخت هسته‌ای

وزیر خارجه آمریکا از فشار سنا به چین برای موافقت با تشدید تحریم ایران خبرداد. وزیرخارجه در اجلاس داووس سوئیس با مقامات غربی درباره مسائل هسته‌ای ایران به رایزنی گسترده پرداخت

ایده‌های جدید برای تامین سوخت هسته‌ای

متکی درباره آخرین تحولات مربوط به پیشنهاد مبادله سوخت با مقامات فرانسوی و برزیلی تبادل نظر کرده است

دنیای اقتصاد- منوچهر متکی، وزیر خارجه‌ایران در حاشیه اجلاس داووس با بیان این که درباره آخرین تحولات مربوط به پیشنهاد مبادله سوخت هسته ای با مقامات فرانسوی و برزیلی تبادل نظر کرده است، از ایده‌های جدید برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران خبر داد. در همین حال‌، خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز خبری مبنی بر توافق جدید و سه جانبه میان‌ایران، روسیه و فرانسه درباره تبادل و تولید سوخت هسته‌ای مخابره کرده است‌.

به گزارش ایرنا، متکی وزیر خارجه‌ایران که بامداد پنج‌شنبه عازم داووس سوئیس شده بود، رایزنی‌های خود را از همان میانه راه آغاز کرد. هوای نامساعد زوریخ و بارش شدید برف موجب شد که پرواز متکی و هیات همراه به سوئیس با تاخیر صورت گیرد و‌این در حالی رخ داد که قرار بود ساعت ۱۱ صبح پنج شنبه وزیر خارجه‌ ایران با مشاور نیکلای سارکوزی رییس‌جمهور فرانسه در داووس دیدار کند. ‌

این تاخیر باعث شد که مشاور سارکوزی در فرودگاه زوریخ به دیدار متکی بشتابد، هر چند در ‌این دیدار خبرنگاران حضور نداشتند، ولی رییس دستگاه دیپلماسی ‌ایران ساعتی بعد در داووس و پس از دیدار و مذاکره با همتای برزیلی خود در جمع خبرنگاران اشاره ظریفی هم به ‌این دیدار داشت.

متکی گفت‌: درباره آخرین تحولات مربوط به پیشنهاد مبادله سوخت با مقامات فرانسوی و برزیلی تبادل نظر کرده است.

وی همچنین اظهار کرد که ‌ایده‌های جدیدی درباره تامین سوخت رآکتور تهران در‌ این گفت‌وگوها مطرح شده است.

متکی از توضیح بیشتر در ‌این زمینه خودداری کرد، ولی افزود: در مذاکرات درباره گام‌های بعدی که می‌توان در ‌این زمینه برداشت، بحث و تبادل‌‌نظر شده است. هر چند رییس دستگاه دیپلماسی توضیح بیشتری در ‌این زمینه نداد ولی همین اشاره کوتاه وی مبنی بر طرح ‌ایده‌های جدید برای تامین سوخت رآکتور تهران، همچون بمب خبری در دهکده کوهستانی داووس ترکید.

متکی پس از ‌این دیدار و در حالی که دهکده کوهستانی داووس یکی از شب‌های سرد زمستانی خود را سپری می‌کرد، به گفت‌وگو با خبرنگار شبکه سی‌.ان‌.ان نشست. رییس دستگاه دیپلماسی ‌ایران در ‌این مصاحبه با تشریح فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای‌ ایران و همکاری‌های تهران با آژانس یادآور شد که ابهامات بین‌ایران و آژانس در چارچوب مدالیته رفع شده است و موضوع هسته‌ای ‌ایران روند طبیعی خودش را طی می‌کند.

متکی با اشاره به ‌این که پیشنهاد مبادله سوخت موضوعی جدا از فعالیت‌های هسته‌ای‌ ایران است، تاکید کرد: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ‌‌ایران در چارچوب همکاری با آژانس ادامه می‌یابد.

وزیر خارجه تصریح کرد: پیشنهاد معاوضه سوخت که فرصتی برای اعتمادسازی طرف مقابل‌ ایجاد کرده همچنان روی میز است.

وی ابراز امیدواری کرد که ‌این پیشنهاد با واقع‌بینی کشورهای دخیل در ‌این بحث به نتیجه مشخص برسد.

این در حالی است که خبرگزاری انگلیسی رویترز از توافق جدید و سه جانبه میان‌ ایران، روسیه و فرانسه درباره تبادل و تولید سوخت هسته‌ای خبر داده است‌.

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک به نقل از خبرگزاری رویترز مدعی شد: در ‌این پیمان سه جانبه که در مرحله توافق اولیه است، ‌ایران ۷۰ درصد سوخت خام مورد نیاز خود را به روسیه ارسال و روسیه نیز پس از پردازش‌، آن را به فرانسه ارسال خواهد داشت تا تبدیل به کپسول‌های سوخت اتمی‌شده و به‌ایران تحویل داده شود.

در ‌این توافق‌نامه تاکید شده که سوخت اتمی‌رآکتورها تنها باید در مصارف پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

رویترز مدعی است که یک توافق نهانی نیز با ‌ایران صورت گرفته که چنانچه‌ایران سوخت هسته‌ای را تنها در کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار دهد، اروپایی‌ها اجازه غنی‌سازی محدود در خاک‌ایران را در آینده صادر خواهند کرد.

بر پایه این گزارش، وزیر خارجه برزیل نیز در این باره گفت‌: در دیداری که در حاشیه اجلاس داووس با متکی وزیر خارجه‌ایران داشتیم، توافق کردیم که برزیل نقش میانجی را بازی نکند، اما موفق شدیم با‌ایرانی‌ها و کشورهای دیگر مذاکرات سازنده‌ای را داشته باشیم و ‌این مذاکرات با محوریت احترام به حق‌ایران در برخورداری از انرژی مسالمت‌آمیز هسته‌ای است. برخی از خبرگزاری‌ها نیز به نقل از متکی وزیر خارجه‌ایران گزارش دادند که وی در اجلاس داووس از «برنامه‌های جدید هسته‌ای‌ایران» سخن گفته است.

گفت‌و‌گوهای ‌ایران با ۱+۵ همچنان ادامه دارد

در همین حال، علی‌اکبر صالحی‌، رییس سازمان انرژی اتمی‌دیروز با بیان این که روند گفت‌وگوهای هسته‌ای ‌ایران با اعضای گروه۱+۵ همچنان ادامه دارد‌، گفت: این گفت‌و‌گوها در سطوح مختلف در حال انجام است.

صالحی در گفت‌و‌گو با ‌ایلنا با اشاره به نشست‌هایی که ‌ایران با اعضای گروه ۱+۵ برای تامین سوخت رآکتور تهران برگزار کرده است، اظهارکرد: ایران در‌ این نشست‌ها اصل مهم و اساسی تبادل سوخت را پذیرفته است، اما همچنان منتظر ضمانت‌های قوی و مطمئن برای‌این تبادل است. وی افزود:‌ ایران اصولی را در ‌این مذاکرات مطرح کرده است که باید رعایت شود؛ ما یکی از اعضای ان.پی.تی بوده و خواهان اجرای تمامی‌قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌برای برخورداری از سوخت مورد نظرمان هستیم. رییس سازمان انرژی اتمی‌تصریح کرد: مذاکرات ‌ایران با اعضای گروه ۱+۵ جزییاتی دارد که در روند گفت‌و‌گو‌ها به آن می‌پردازیم.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در دیدار روز ۲۱ اکتبر در وین که با حضور کشورهای ‌ایران، فرانسه، روسیه و آمریکا برگزار شد، پیش‌نویس قرار داد تامین سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران را پیشنهاد کرد. در این پیش‌نویس قرارداد آمده است که ماده‌ اولیه برای عرضه‌ سوخت به‌ایران ۲/۱ تن اورانیوم با غنای پایین باشد که در مرکز غنی‌سازی نطنز به دست آمده است، ‌این اورانیوم در روسیه به طور تکمیلی غنی می‌شود و سپس در فرانسه میله‌های سوختی آماده می‌شوند. ‌این روند به ‌این دلیل است که رآکتور در تهران توسط متخصصین آرژانتینی براساس فناوری‌های فرانسوی ساخته شده که سوخت آن را در حال حاضر تنها در فرانسه می‌توان تولید کرد. با ‌این حال تهران که به خاطر سابقه بد ‌این کشورها به آنها اعتماد ندارد، برای حل ‌این موضوع پیشنهاد مبادله همزمان سوخت هسته‌ای در کیش یا در کشورهای ترکیه، ژاپن یا برزیل را ارائه کرد. در عین حال‌، مقامات ایران در اوایل ماه ژانویه (‌دی ماه‌) اعلام کردند که اگر مذاکرات درباره مبادله و تامین سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران بی‌نتیجه پایان یابد، به طور مستقل شروع به غنی‌سازی خواهند کرد.