کیفرخواست علیه 16 متهم حوادث عاشورا

قاضی صلواتی رییس دادگاه

کیفرخواست ۳۷ متهم دیگر عاشورا به دادگاه ارسال شده است جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۶ نفر از متهمان اغتشاشات روز عاشورا صبح دیروز در محل مجتمع امام خمینی (ره) دادگستری تهران به ریاست قاضی صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزارشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهامات متهمان این پرونده‌ها که همگی آنان در زمان حاضر در بازداشت به‌سر می‌برند، در ۵ مورد محاربه و افساد فی‌الارض و در سایر موارد اجتماع و تبانی علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام و قصد بر هم زدن امنیت کشور از طریق تحریک افراد به شورش و آشوب بود.

بنابراین گزارش در بخشی از کیفرخواست این متهمان که توسط نماینده مدعی‌العموم قرائت شد آمده است: نگاهی به واکنش‌های دشمنان انقلاب اسلامی پس از اغتشاشات روز عاشورا نشان می‌دهد که آنها در صدد بودند از طرق ذیل به اهداف شوم خود برسند که به فضل الهی در این زمینه ناکام ماندند. این اهداف عبارت بودند از: حمایت از ساختارشکنی در روز عاشورا توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی، کشورهای اروپایی، سازمان‌ها و نهادهای وابسته به آنها؛ القای ناتوانی نظام در برخورد با اقدامات براندازانه اغتشاشگران؛ افزایش مخالفت‌ها و القای سقوط نظام پس از عاشورا؛ تشدید اقدامات ساختارشکنانه علیه نظام اسلامی و تحریک مردم به حضور در آشوب‌ها و اغتشاشات. دشمنان برای رسیدن به اهداف یاد شده تلاش کردند با حضور منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و سایر گروهک‌ها به صورت سازمان یافته و افراد فریب‌خورده و ناآگاه در آشوب‌ها و اغتشاشات روز عاشورا، به مقدسات اسلامی تعرض نمایند.

به گزارش ایسنا پس از قرائت کیفرخواست انفرادی متهمان حوادث روز عاشورا فیلمی درباره حوادث روز عاشورا و اقدامات آشوبگران در جلسه دادگاه پخش شد و پس از آن، فراهانی نماینده دادستان کیفرخواست اختصاصی «س - گ» اولین متهم این پرونده را قرائت کرد و گفت: در این پرونده س - گ ‌٢٠ ساله دانشجوی مهندسی عمران، شیعه با تابعیت ایران بدون سابقه کیفری با قرار بازداشت موقت از تاریخ ‌١٩/١٠/٨٨ متهم است به اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، توهین به مقام معظم رهبری از طریق ارسال ایمیل به دادگاه کیفری لاهه، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق فعالیت گسترده در جهت طرح براندازی و جنگ نرم، عضویت در فیس‌بوک و ارسال پیام‌های متعدد و دعوت به سایت بالاترین، همکاری وسیع با خبرگزاری‌های معاند نظام، شرکت فیزیکی فعال در تجمع غیرقانونی ‌٢٥، ‌٢٦، ‌٢٨، ‌٣٠ خرداد، روز قدس، ‌١٣ آبان، ‌١٦ آذر، تاسوعا و عاشورا و تنظیم شکوائیه علیه مقام معظم رهبری و ارسال آن به دادگاه کیفری لاهه و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی. پس از آن متهم پرونده اول در جایگاه قرار گرفت و در مورد نحوه اقدامات خود و شرکت در آشوب‌های روز عاشورا توضیحاتی ارائه کرد. متهم پرونده اول به شرکت خود در آشوب‌های روز عاشورا و تهیه فیلم و ارسال آن به شبکه‌های بیگانه اقرار کرد و توضیحاتی نیز به ریاست دادگاه ارائه کرد. پس از دفاعیات متهم پرونده اول نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: دفاعیات متهم برای شرکت در آشوب‌های روز عاشورا بهانه قابل‌قبول و توجیه‌کننده نیست.

نماینده دادستان در ادامه از متهم پرونده اول پرسید که آیا واقعا از اقدامات خود پشیمان است یا خیر که متهم در پاسخ گفت به این نتیجه رسیده‌ام که کارهایی که انجام داده‌ام کورکورانه و غلط بوده است و فکر می‌کردم در زندان شکنجه می‌کنند و به متهمان قرص می‌خورانند و همین مبنای بسیاری از اغتشاشاتی بود که من در آن شرکت کردم در حالی که تمامی برخوردها در زندان کاملا مودبانه بود و خبری از شکنجه نبود.

وی در ادامه گفت: بنده در تخریب‌ها هیچگونه نقشی نداشتم و فقط برای تحریک و تبلیغ در راهپیمایی‌ها شرکت کردم و اقرار می‌کنم که دو بار شعار دادم و دوستانم نیز همراه بنده بودند.

ارسال پرونده ۳۷ متهم به دادگاه

در همین حال دادستانی تهران، پرونده اتهامی ۳۷ نفر از متهمان روز عاشورا را که تحقیقات آنان به پایان رسیده است با صدور کیفر خواست‌های جداگانه به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال کرد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهامات متهمان این پرونده‌ها در ۵ مورد محاربه و افساد فی‌الارض و در سایر موارد اجتماع و تبانی علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام و قصد بر هم زدن امنیت کشور از طریق تحریک افراد به شورش و آشوب است. این کیفرخواست‌ها با استناد به گزارش مامورین، اقاریر صریح متهمان و تحقیقات تکمیلی در مورد متهمان یاد شده و سوابق آنان صادر شده است.