ارائه لایحه تشکیل «استان البرز» به دولت

عکس: خبر گزاری مهر

«کرج» از استان تهران جدا می‌شود. وزیر کشور خبر داد

لایحه تشکیل استان البرز به دولت ارائه شد

لایحه تشکیل استان البرز با مرکزیت شهر کرج روز گذشته توسط وزیر کشور به هیات دولت تقدیم شد. به گزارش ایسنا، وزیر کشور از ارائه لایحه تشکیل استان البرز با مرکزیت شهر کرج خبر داد و گفت: این وزارتخانه پس از مطالعات جامع، این لایحه را به هیات دولت ارائه کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، مصطفی محمد نجار با اعلام این خبر اظهار کرد: کلانشهر کرج با بیش از یک میلیون جمعیت نیازهای متنوعی دارد که از همین رو وزارت کشور لایحه استان البرز را آماده و به دولت ارائه کرد. وی ابراز امیدواری کرد: این لایحه به سرعت در هیات دولت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

وی شهرستان‌های ساوجبلاغ، نظرآباد و شهر کرج را از تقسیمات اصلی استان البرز خواند و گفت: مرکز این استان نیز شهر کرج خواهد بود که با تاسیس استانداری، خدمات شایسته‌ای به ساکنان این استان ارائه خواهد شد. وزیر کشور افزود: با توجه به پیگیری‌های مردم کرج و نمایندگان آن‌ها در مجلس شورای اسلامی، پیش‌بینی می‌شود که این لایحه در مجلس نیز بدون مشکلات خاصی، رای آورد. تشکیل استان البرز وعده محمود احمدی‌نژاد در آخرین سفر استانی خود به کرج در دوره نهم ریاست جمهوری به مردم این شهر بود تا استان شدن این شهر را عملیاتی کند. پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۱ تیر ماه سال جاری در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دولت تصویب کرده است استان البرز به مرکزیت کرج تشکیل شود وکارهای مطالعاتی در این زمینه رو به پایان است و این تصمیم به زودی به صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود. شهرکرج در ۲۰ کیلومتری غرب تهران و در حوزه استحفاظی استان تهران قرار گرفته که با جمعیتی بالغ بر ۱۳۷۷۴۵۰ نفر، پنجمین شهر پرجمعیت ایران پس از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و تبریز محسوب می‌گردد.

استان شدن کرج، اما از مجلس هفتم بر سر زبان‌ها بود و برخی از نمایندگان این شهر این موضوع را در دست پیگیری داشتند؛ اما در مجلس هشتم این موضوع به ویژه با در نظر داشتن مساعدت احمدی‌نژاد برای تشکیل استان البرز به صورت اختصاصی در دستور کار نمایندگان شهر کرج قرار گرفت. مهم‌ترین توجیه برای استان شدن غرب استان تهران وسعت کلانشهر کرج و جمعیت ۳ میلیون نفری و شهرستان‌های اطراف آن همچون ساوجبلاغ، شهریار، رباط کریم و نظرآباد، عنوان می‌شود.