قطعی شدن نفت 65 دلاری برای بودجه 89

عکس: حمید جانی‌پور

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت: در گام اول ۷۰ درصد مردم یارانه نقدی می‌گیرند و در گام بعدی ۳۰ درصد مابقی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام اینکه دولت آماده ارائه لایحه بودجه ۸۹ به مجلس در روزهای آینده است، از اعلام آمادگی خود برای حضور در مناظره‌های اقتصادی تلویزیونی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شمس‌الدین حسینی در جمع خبرنگاران درباره پیش‌بینی قیمت پایه نفت در بودجه سال ۸۹ گفت: قیمت پایه نفت در بودجه سال ۸۹ کل کشور ۶۵ دلار برای هر بشکه در نظر گرفته شده، این در حالی است که این میزان در قانون بودجه سال‌جاری ۵/۳۷ دلار بوده است. سخنگوی اقتصادی دولت بیان داشت: لایحه بودجه ۸۹ قبل از این بدون در نظر گرفتن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تدوین و آماده شده بود، اما اکنون با تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها، این لایحه با در نظر گرفتن این قانون تدوین شده است و آمادگی تقدیم لایحه به مجلس ظرف هفته آینده وجود دارد.

احتمال تغییر در هیات‌مدیره بانک ملی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در زمینه امکان تغییر هیات‌مدیره بانک ملی افزود: امکان تغییر همه افراد وجود دارد، اما اینکه چقدر این امکان قوی باشد را فعلا نمی‌دانم. وی در زمینه محدودیت ابزار الکترونیکی در شبکه شتاب، گفت: ابزارهایی که به عنوان شبکه شتاب استفاده می‌شود ممکن است دچار قطعی ارتباط شود، اما این قطع شدن به حداقل کاهش یافته و ما متعهد می‌شویم افراد در استفاده از این ابزارهای الکترونیکی دچار مشکل نشوند. در راستای اجرای قانون مقابله با پولشویی افراد در یک روز بیشتر از ۱۵ میلیون تومان حق جابه‌جا کردن پول نقد را نخواهند داشت و به جای آن می توانند از ابزارهایی مانند چک بین بانکی و چک‌های بسته استفاده ‌کنند.

حضور در مناظره‌های اقتصادی

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد مناظره‌های اخیر تلویزیونی بیان داشت:‌ مناظره امر خوبی است و همانگونه که در اقتصاد گفته می‌شود، معامله را نمی‌توان محدود کرد چون مذاکره محدود نمی‌شود لذا اگر لازم باشد خود نیز در مناظره‌های اقتصادی شرکت خواهم کرد. وی ادامه داد: آنچه مسجل است اینکه نوسان رشد اقتصادی در ایران بالا است، زیرا منابع رشد پایدار نیست و باید ریل اقتصاد عوض شود و یکی از اقدامات تغییر ریل اقتصاد، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است. برای توسعه بخش کشاورزی نیز در قانون هدفمندی یارانه‌‌ها به صراحت ذکر شده است که ۳۰ درصد منابع حاصل از طرح برای حمایت از بخش‌های تولیدی مانند صنعت، معدن و کشاورزی تعلق گیرد. حسینی ذخایر ارزی کشور را برآیند درآمد و مصارف ارزی کشور دانست و تاکید کرد: طی چند سال گذشته ذخایر ارزی کشور افزایشی بوده و این روند همچنان ادامه دارد. همچنین برای عضویت در سازمان تجارت جهانی مشکل از طرف ایران نبوده، واقعیت این است که آنهایی که مانع از پیشرفت ایران می‌شوند، مسائلی مانند تحریم مالی را دنبال می‌کنند که خودشان نیز جاهایی قانون خود را دور می‌زنند. وی انگیزه‌های مقابله با عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی را انحرافی و سیاسی دانست و تصریح کرد: ایران تمام پیش شرط‌های حرفه‌ای و تخصصی را فراهم کرده ولی اگر بخواهند پیش شرط سیاسی بگذارند، بحث دیگری است.

۸ سناریو برای قیمت حامل‌های انرژی

در همین حال سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت از هشت سناریوی اصلاح قیمت هفت حامل انرژی، آغاز اعلام سه خوشه درآمدی از روز شنبه و حضور رییس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی برای اعلام نحوه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و تاکید کرد: اصلاح قیمت‌ها قطعا در چندین مرحله انجام خواهد شد.

محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: در جلسه چهار ساعته کارگروه تحول اقتصادی دولت که با حضور رییس‌جمهور در پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد، اساسنامه ایجاد سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها و سناریوهای مختلف اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: در این جلسه، اساسنامه ایجاد سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها قرائت شد و سپس اعضای کارگروه تحول اقتصادی به خصوص رییس‌جمهوری به بیان دیدگاه‌های خود در این خصوص پرداختند. فرزین تصریح کرد مقرر شد نظرات اصلاحی اعضا در اساسنامه ایجاد سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها اعمال و در اولین جلسه هفته دولت مطرح و بررسی شود. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت، بررسی اصلاح قیمت هفت حامل انرژی در جلسه پنجشنبه این کارگروه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در این جلسه حدود هشت سناریو برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی با آثار آنها بر روی خانوار، تولیدکنندگان و دولت مطرح و ادامه بررسی‌ها در این باره به جلسات آینده موکول شد. به گزارش مهر، بنزین، گازوئیل، برق، گاز، نفت سفید، گاز مایع (LPG) و نفت کوره هفت حامل انرژی هستند که قرار است قیمت آنها اصلاح شود. فرزین با بیان اینکه تاکنون کارگروه تحول اقتصادی دولت مصوبه‌ای درباره اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در راستای پیاده سازی هدفمندکردن یارانه‌ها نداشته است، از جلسه دوشنبه هفته آینده این کارگروه خبر داد که ادامه بررسی این موضوع در دستور کار قرار دارد.

اصلاح قیمت‌ها در چندین مرحله

فرزین در پاسخ به این پرسش که در سال ۸۹ علاوه بر اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، قیمت کالاهای اساسی نیز تغییر خواهد کرد؟ گفت: اینکه هدفمندکردن یارانه‌ها در ابتدا با چه سبد کالایی اجرایی شود، هنوز نهایی نشده است. وی تاکید کرد: قطعا قیمت حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی گام به گام و طی چندین مرحله اصلاح خواهد شد.

خبرنگار مهر پرسید تکلیف سه خوشه‌بندی جمعیتی براساس اطلاعات جدید چه زمانی مشخص خواهد شد؟ که سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت پاسخ داد: مرکز آمار ایران از فردا سه خوشه درآمدی را براساس پنج متغیر غیر درآمدی «خودرو، مسکن، تحصیلات، تعداد افراد شاغلین خانوار و میزان وام اخذ شده از نظام بانکی» اعلام خواهد کرد. وی گفت: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا اگر خانوارها نسبت به این خوشه‌بندی‌ها اعتراضی دارند، به مراکزی که توسط مرکز آمار اعلام می‌شود، مراجعه کنند. فرزین تصریح کرد: در آینده نحوه و میزان برخورداری سه خوشه درآمدی از یارانه‌های مرتبط به هدفمندشدن یارانه‌ها را اعلام خواهیم کرد.

یارانه نقدی برای ۷۰ درصد مردم در گام اول

به گفته سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت، در گام اول حداقل ۷۰ درصد مردم یارانه نقدی می گیرند و در گام بعدی ۳۰ درصد مابقی نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وی همچنین خبر داد: رییس‌جمهور این هفته در یک برنامه تلویزیونی نحوه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را به صورت شفاف به مردم اعلام خواهد شد. فرزین در پایان گفت: لایحه بودجه سال آینده کل کشور نیز براساس هدفمندکردن یارانه‌ها تدوین شده است که دولت آن را به زودی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد کرد.

این در حالی است که پیشتر وزیر اقتصاد گفته بود لایحه بودجه سال ۸۹ بدون در نظر گرفتن هدفمند کردن یارانه‌ها تنظیم شده است.