غایب امسال پرکارترین بازیگر سال گذشته

عکس:پوستر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شد

نگاه سوم- حمید فرخ‌نژاد با ۷ فیلم پرکارترین بازیگر بیست‌وهشتمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم فجر است. از سوی دیگر مهتاب کرامتی که با ۴ فیلم پرکارترین بازیگر زن جشنواره گذشته بود، امسال فیلمی ندارد.

حمید فرخ‌نژاد پرکارترین بازیگر امسال جشنواره، چهار فیلم «به رنگ ارغوان»، «شب واقعه»، «بیداری رویاها» و «شکلات داغ» را در بخش اصلی جشنواره دارد و با دو فیلم «دموکراسی در روز روشن» و «همبازی» در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم و خارج از مسابقه حاضر است و اخیرا هم خبر می‌رسد که قرار شده است فیلم «آتشکار» محسن امیریوسفی به‌طور محدود در جشنواره به نمایش درآید.

همچنین او در مقام کارگردان فیلم «سفر سرخ» را نیز در جشنواره دارد.

محمدرضا فروتن پرکارترین بازیگر مرد سال قبل در جشنواره امسال با «چهل‌سالگی» در بخش اصلی و«دموکراسی در روز روشن» و «دیگری» در بخش فیلم‌های اول و دوم حاضر است.

او سال گذشته با ۵ فیلم‌ «پای پیاده»، «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «شبانه‌روز»، «عیار ۱۴» و «میزاک» پرکارترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر بود.

نکته‌ جالب درباره‌ جشنواره امسال عدم حضور مهتاب کرامتی، پرکارترین بازیگر سال گذشته است که با فیلم‌های «بیست»، «تردید»، «دوزخ، برزخ، بهشت» و «شبانه روز» در جشنواره‌ بیست‌وهفتم حاضر بود و سیمرغ بهترین بازیگر مکمل زن را نیز دریافت کرد، اما امسال فیلمی در جشنواره ندارد.

بنا بر این گزارش، مهناز افشار، حامد بهداد، مصطفی زمانی و پوریا پورسرخ دیگر بازیگران پرکار این دوره جشنواره هستند که هرکدام ۴ فیلم دارند.

مهناز افشار فیلم‌های «پسر آدم‌ دختر حوا»، «تسویه حساب» و «طبقه سوم» را در بخش اصلی و فیلم «خاطره» را در بخش فیلم‌های اول و دوم دارد. حامد بهداد هم با «تسویه حساب»، «هفت دقیقه تا پاییز» و«طهران تهران» که در آن حضور کوتاهی دارد در بخش اصلی حاضر است و «لطفا مزاحم نشوید» ساخته عبدالوهاب نیز در بخش‌های دیگر جشنواره قرار است به نمایش گذاشته شود.

مصطفی زمانی که اولین سال حضورش را در جشنواره پشت سر می‌گذارد، فیلم‌های «کیفر» و «آل» را در بخش اصلی، «مرا ببخش مادر» را در بخش فیلم‌های اول و دوم و «یوسف پیامبر» را در خارج از مسابقه دارد.

پوریا پورسرخ نیز با «آناهیتا»، «چراغ قرمز»، «خاطره» و «ناسپاس» در بخش‌های مختلف جشنواره حاضر است.

الناز شاکر‌دوست هم از بازیگران چهار فیلمه جشنواره است که هیچ‌کدام از فیلم‌هایش («چراغ قرمز»،«کارناوال مرگ»، «فاصله» و «ناسپاس») در بخش اصلی حاضر نیست.

از بازیگرانی که در جشنواره‌ با سه فیلم حاضر هستند می‌توان به مهدی فقیه، محمدرضا فروتن، پانته‌آ بهرام، لادن مستوفی، حبیب‌ دهقان‌نسب، علیرضا خمسه و نیکی کریمی اشاره کرد.

مهدی فقیه سه‌فیلم «تسویه حساب»، «ملک سلیمان» و «شکارچی شنبه» را دارد.

پانته‌آ بهرام «خواب‌های دنباله‌دار»، «طهران تهران» و «مرا ببخش مادر»؛ لادن مستوفی «تسویه حساب»، «شب واقعه» و «برخورد خیلی نزدیک»؛ حبیب دهقان نسب «بیداری رویاها»، «شب واقعه» و «سفر سرخ»؛ علیرضا خمسه بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره سال گذشته «خواب‌های دنباله‌دار»، «شکلات داغ» و«نخودی» را دارند و نیکی کریمی هم فیلم‌های «شکلات داغ»، «دموکراسی در روز روشن» و «هم‌بازی» را در بخش‌های مختلف جشنواره دارد.

شهاب حسینی و لیلا حاتمی بهترین بازیگران دوره قبل جشنواره هم هرکدام با ۲ فیلم در جشنواره بیست‌وهشتم حضور دارند.

«پرسه در مه» فیلم مشترک این دو بازیگر است و «آناهیتا» از حسینی و «چهل سالگی» با بازی لیلا حاتمی در بخش اصلی به نمایش در خواهد آمد.

و اما پرویز پرستویی، رضا کیانیان و فاطمه معتمد‌آریا در این جشنواره تنها فیلم «صد‌سال به این سال‌ها» را خارج از بخش مسابقه دارند.