بداهه‌نوازی «کیهان کلهر» و«مجیدخلج» در پاریس

ایسنا- کنسرت بداهه‌نوازی «کیهان کلهر» و «مجید خلج» روز شنبه -۲۶ دی‌ماه - در پاریس برگزار می‌شود. این دو هنرمند ایرانی که طی سال‌های اخیر کنسرت‌های بین‌المللی متعددی را در کنار هم برگزار کرده‌اند، قرار است هفته آینده کنسرت بداهه‌نوازی خود را در یکی از سالن‌های تئاتر پاریس برگزار کنند. این دو هنرمند نهم مه سال ۲۰۱۰ نیز دونوازی دیگری در این شهر خواهند داشت. همچنین خلج فروردین‌ماه سال آینده (دوم آوریل) قرار است در فستیوال موسیقی فرانسه قطعاتی را تک‌نوازی کند.

کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده ایرانی که سال‌ها است با‌ ساز کمانچه به عنوان‌ساز تخصصی و سه‌تار به عنوان‌ساز دوم خود در کنسرت‌های داخلی و خارجی حضور دارد، در سال ۲۰۰۴ نامزد جایزه گرمی برای دو قطعه‌اش شد.

او در این سال‌ها برای معرفی موسیقی ایرانی به غیر ایرانی‌ها تلاش‌های بسیاری کرده است. همکاری کلهر با هنرمندان هندی از جمله «شجاعت حسین خان» یا اعضای کوارتت کرونوس (جاده ابریشم)، یویو ما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک و... او را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده است. مجید خلج هم که تنبک زن حرفه‌ای‌ مقیم سوئیس است، از هفت سالگی تنبک نوازی را فرا گرفت و امروز از اساتید تنبک و سازهای کوبه‌ای ایرانی به شمار می‌رود. او موسس آموزشگاه تنبک در پاریس و استاد موسیقی آکادمی دولتی موزیک در بازل سوئیس است و در بسیاری از کنسرت‌ها و مراسم جهانی هنرنمایی کرده است.