ایسنا- در حالی‌که ۱۳ روز به آغاز جشنواره فیلم فجر باقی است، از میان ۲۶ فیلم راه‌یافته به بخش‌مسابقه‌ بیش از ۱۰ فیلم آماده نمایش هستند و سایر فیلم‌ها آخرین مراحل آماده‌سازی را سپری می‌کنند. از میان فیلم‌های آماده نمایش می‌توان به «پرواز مرغابی‌ها» (علی شاه‌حاتمی)، «به رنگ ارغوان» (ابراهیم حاتمی‌کیا)، «ترانه کوچک من» (مسعود کرامتی)، «تسویه حساب» (تهمینه میلانی)، «خواب‌های دنباله‌دار» (پوران درخشنده)، «صبح روز هفتم» (مسعود اطیابی) و «ملک سلیمان» (شهریار بحرانی) اشاره کرد که بعضی از آنها زمان تولید‌شان به سال‌ها قبل و بعضی دیگر به زمان برپایی جشنواره فیلم کودک بر می‌گردد. فیلم «آل» (بهرام بهرامیان) در مرحله قطع نگاتیو قرار دارد و تا ۸ بهمن‌ماه در ۹۷ دقیقه آماده نمایش می‌شود، «آناهیتا» (عزیز‌اله حمید‌نژاد) هم در مرحله قطع نگاتیو قرار دارد و طی ۱۰ روز آینده این فیلم هم در ۱۰۰ دقیقه آماده نمایش خواهد شد. «هفت دقیقه تا پاییز» (علیرضا امینی) همزمان مونتاژ و صدا‌گذاری می‌شود و بنا به گفته تهیه‌کننده‌اش تا ۶ بهمن در ۹۵ دقیقه آماده می‌شود.

«پرسه در مه» (بهرام توکلی) در مرحله ساخت تیتراژ و اپتیک قرار دارد و تا هفته آینده آماده خواهد شد.

«سنگ اول» (ابراهیم فروزش) در مراحل فنی قرار دارد و کارگردانش زمانی را برای آماده شدن کار مشخص نکرده است. «شب واقعه» (شهرام اسدی) تا ۳۰‌دی‌ماه آماده می‌شود و «شکلات داغ» (حامد کلاهداری) هم در مراحل نهایی لابراتور قرار دارد و تا آخر دی‌ آماده‌سازی‌اش به پایان می‌رسد.

«طبقه سوم» (بیژن میرباقری) در مرحله صداگذاری قرار دارد و تا اول بهمن آماده می‌شود. تهیه‌کننده «کیفر» (حسن فتحی) هم از آماده‌شدن فیلم تا اوایل جشنواره طی ۱۱۰ دقیقه خبر می‌دهد. این درحالی است که حسن فتحی کارگردان فیلم علاقه‌مند نیست فیلم را با عجله‌ و شتابزده به جشنواره برساند.«کیمیا و خاک» (عباس رافعی) هفته آینده میکس صدایش به پایان می‌رسد و کار آماده نمایش می‌شود.

«طهران تهران» (مهدی‌ کرم‌پورو داریوش مهرجویی) آخرین مراحل فنی را طی می‌کند و بنا به گفته تهیه‌کننده‌اش پس از حل مشکلات مالی، فیلم تا اوایل جشنواره آماده می‌شود.

«چهل‌ سالگی» علیرضا رییسیان تنها فیلم متوقف در این رو‌زها است که بنا به گفته کارگردانش در مرحله میکس قرار دارد و در صورت حل مشکلات مالی تا زمان جشنواره آماده خواهد شد. دو فیلم «طلا و مس» (همایون اسعدیان) و «عصر روز دهم» (مجتبی راعی) هم در آخرین مراحل فنی قرار دارند که تا زمان برپایی جشنواره آماده می‌شوند. «بیداری رویاها»(محمدعلی باشه‌آهنگر) نیز با آماده‌شدن موسیقی‌اش تا اوایل بهمن در ۹۴ دقیقه آماده نمایش خواهد شد.