آغاز محاکمه هفت بهائی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی

دادستان عمومی‌و انقلاب تهران اعلام کرد: محاکمه هفت بهائی از روز سه‌شنبه از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی ‌تهران آغاز و ادامه رسیدگی به جلسه آتی موکول شد. «عباس جعفری دولت‌آبادی» دیروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی‌ ایرنا اظهار کرد: اتهامات ‌این هفت بهائی اقدام علیه امنیت کشور است.

به گزارش ‌ایرنا، ‌این هفت بهائی اوایل سال ۱۳۸۷ از سوی ماموران امنیتی دستگیر شدند. پیش از‌ این، دادستان عمومی ‌و انقلاب تهران در گفت‌و‌گو با‌ ایرنا دستگیری تعداد دیگری از بهائیان در ارتباط با حوادث روز عاشورا را تایید کرد و گفت: ‌این افراد به دلیل نقش موثر در سازماندهی آشوب‌های روز عاشورا و همچنین ارسال تصاویر ‌این آشوب‌ها به خارج از کشور، دستگیر شده‌اند.

جعفری دولت‌آبادی تاکید کرد:‌ این افراد به دلیل بهائی بودن دستگیر نشده‌اند و پرونده آنها پس از تکمیل تحقیقات به دادگاه انقلاب اسلامی‌تهران ارسال خواهد شد.

دادستان تهران همچنین درباره پرونده هفت نفر از هتاکان به آرمان‌های انقلاب اسلامی‌گفت: محاکمه شش نفر از آنها هفته گذشته انجام شد و یک نفر از متهمان درخواست وکیل کرده است که پس از اتمام محاکمه ‌این افراد، حکم آنها اعلام خواهد شد.

دادستان تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده کلوتید ریس، تبعه فرانسوی که از جمله بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: قرار است جلسه محاکمه وی شنبه آینده تشکیل شود و دادگاه تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند‌.

دادستان تهران درباره گزارش کمیته ویژه مجلس درباره حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: به‌‌رغم ادعای برخی محافل خبری خارجی، گزارش اخیر مجلس شورای اسلامی ‌درباره کهریزک نشان می‌دهد که دستگا‌ه‌ها و نهادهای مسوول در ‌ایران از آزادی عمل برخوردارند و ادعای آنها مبنی بر عدم رعایت حقوق شهروندی درایران با قرائت‌ این گزارش منتفی است.

جعفری دولت‌آبادی افزود: انتشار ‌این گزارش نشان می‌دهد مسوولان در ‌ایران برای حفظ حقوق مردم و احترام به آن، دغدغه دارند و ‌این واقعیت، خط بطلانی بر تبلیغات کسانی است که مدعی‌ هستند موارد عدم رعایت و تضییع حقوق شهروندان در ‌ایران پیگیری نمی‌شود. دادستان عمومی‌ و انقلاب تهران درباره پرونده مرگ پزشک کهریزک نیز اظهار داشت: تحقیقات در پرونده پزشک کهریزک ادامه دارد و به محض تکمیل تحقیقات، نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

دادستان تهران همچنین در رابطه با رسیدگی به متهمان بازداشت شده در روز عاشورا و عوامل مرتبط با آن اعلام کرد نسبت به گزارش‌ها و پرونده‌ها در این زمینه با سرعت و قطعیت رسیدگی می‌شود.