سازمان هدفمندی یارانه‌ها مسوول تعیین قیمت و سهمیه‌بندی بنزین شد

محمد رویانیان رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت گفت: اختیار تعیین قیمت و سهمیه سوخت از ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تفویض شد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: بسته سیاستی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت به جهت اجرایی کردن تدابیر لحاظ شده در بطن قانون هدفمند‌ کردن یارانه‌ها در هر دو حوزه حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری آماده است و به لحاظ اجرایی با هیچ‌گونه مشکلی بدین سبب مواجه نیستیم.

وی ادامه داد: معتقدم مهم‌ترین مشکل لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از بی‌اطلاعی بعضی نخبگان، مسوولان و مردم و نیز عدم اطلاع‌رسانی شفاف و مطابق با نیاز جامعه نشات می‌گیرد، برای اینکه بتوانیم این طرح ملی را به سر منزل مقصود برسانیم لازم است در این خصوص رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب و در راس آنها صدا و سیما ضمن اهتمام با هم و مسوولان اجرایی، سعی کنند اطلاعات مربوطه را در سطح وسیع و گسترده‌ای منتشر و موجبات تسهیل در اجرای لایحه مزبور را فراهم کنند.

وی متذکر شد: نکته حائز اهمیت این است که از روز سه‌شنبه «بیست و دوم دی ماه ۸۸» هر گونه تغییر قیمت در سوخت و انرژی بر عهده این ستاد نخواهد بود؛ چرا که بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها طی دو سال با لحاظ تمام مباحث و کشمکش‌های کارشناسی در مجلس و کمیسیون‌های ویژه مبین این امر است که ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت نمی‌تواند در خصوص تغییر قیمت سوخت و انرژی تصمیم‌گیرنده تلقی شود.

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت ضمن تاکید بر این موضوع که از این پس این ستاد در ارتباط با قیمت‌ بنزین، نحوه آزادسازی و حتی سهمیه‌بندی، هیچ‌گونه مسوولیت و دخالتی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: بعد از تصویب هدفمند کردن یارانه‌ها، ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت به هیچ عنوان مسوولیت تعیین نرخ بنزین و سهمیه‌بندی بنزین توزیعی را بر عهده نخواهد داشت.

وی با اشاره به این موضوع که تمام بخش‌ها و زیربخش‌های دولت از جمله ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت تابع لایحه‌ای خواهند بود که از سوی مجلس منتشر و ابلاغ می‌شود، گفت: مردم باید آگاه باشند که مسوولیت این ستاد پیروی از قانون، تنظیم آئین‌نامه اجرایی و مدیریت بخش سوختی است و دخالتی در آزادسازی، تعیین قیمت یا کاهش و افزایش سهمیه ندارد.

رویانیان اظهار کرد: از این تاریخ به بعد ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها یا سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مسوولیت و عهده‌دار تعیین قیمت نرخ سوخت، میزان سوخت سهمیه‌ای و نحوه آزادسازی قیمت‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: وظیفه دستگاه‌های اجرایی که ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت نیز در زمره دستگاه‌های مزبور است از این پس کنترل و کاهش تبعات ناشی از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد بود، زیرا مزایا و بازخورد مدیریت صحیح و بهینه در نهایت متوجه جامعه و مردم می‌شود؛ چرا که در چنین شرایطی مردم متحمل خسارت و آسیب‌هایی به مراتب کمتر خواهند بود.

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت ضمن تاکید بر این موضوع که در صورت اجرای بهینه لایحه هدفمند کردن یارانه این امکان وجود دارد که سهمیه‌بندی سوخت حذف شود، تصریح کرد: مجلس در بررسی‌ لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها با دو نرخی شدن بهای سوخت مخالفت کرد و آن را نپذیرفت.