باید میدان از تندروها گرفته شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی با تاکید بر اینکه محدود کردن افراط‌گری‌ها و تفریط‌گری‌ها مشکلات اخیر را حل خواهد کرد، گفت: مسائل روشن است و باید مدبرانه به سوی حل آنها رفت. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، وی صبح شنبه در دیدار با شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار مجلس، با اشاره به مطالب مطرح شده در ابتدای جلسه توسط حاضران افزود: این مطالب خیرخواهانه و دلسوزانه و درصدد حل مشکل، به نفع نظام جمهوری اسلامی و برای خدمت و دلسوزی برای ایران است. خاتمی در ادامه با بیان اینکه در این مرحله حساس همه باید بپذیریم که بحرانی وجود دارد، با برشمردن نشانه‌های آن گفت: آنچه در این موقعیت مشکل را بیشتر می‌کند، افراط‌گرایی است. وی افزود: افراط‌گرایی و ساختارشکنی برای همه بد است؛ همه باید آن را محکوم کنند و حتی اگر چند نفر شعار ساختارشکنانه بدهند، این باید محکوم شود. رییس بنیاد باران ادامه داد: موضع ما مشخص بوده و هست؛ اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی. سیدمحمد خاتمی یادآور شد: اصلا مگر تمام فریاد و ادعای ما این نبود که قانون اساسی که چارچوب نظام و خون‌بهای مردم است باید در جامعه پیاده شود؛ قانون اساسی با همه لوازم و ضوابطش؛ نه بخشی از آن. هم اصل ولایت فقیه که در قانون اساسی است مورد قبول و احترام ماست و هم فصل سوم قانون اساسی که در باب حقوق ملت است. وی افزود: این قانون اساسی باید درست پیاده شود، تفسیرهای دل بخواهی از آن نشود، در اجرای آن مشکل ایجاد نشود، همه اینها گفته شده؛ الان هم می‌گوییم و باز هم خواهیم گفت. رییس‌جمهور سابق کشورمان خاطرنشان کرد: حالا بر فرض کسی و جریانی و گروه کوچکی، غلطی کرده و خلافی گفته و ساختارشکنی کرده، آیا منصفانه است بهترین دوستداران اسلام، انقلاب و مردم و امام متهم شوند که اینها ضداسلام و ضد نظام‌اند؟ نخیر!

وی با بیان این اعتقاد که بعضی تفکرات وجود دارد که می‌خواهند همه امکانات را به دست بگیرند و همه نیروها را بیرون کنند، افزود: ما به این رویه‌ها و کم‌لطفی به معیارهای قانونی و ارزشی اعتراض داریم. وی سپس در توضیح چرایی اتفاقات تلخ رخ‌داده در ماه‌های اخیر گفت: دو جریان نان‌شان در تشدید خشونت است؛ یک جریان افراطی که می‌خواهد بگوید من همه چیز انقلابم و همه باید حذف شوند و همه امکانات را می‌خواهد در دست بگیرد و از طرف دیگر جریانی که اصل جمهوری اسلامی را نمی‌خواهد.

خاتمی با اشاره به برخی موارد، تشویق مردم و طرفین به برخوردهای خشن و افزایش التهاب و ناامنی را مورد نکوهش قرار داد و گفت: این کافی است برای همه دلسوزان که فکر کنیم به کجا می‌رویم؟ رییس بنیاد باران تاکید کرد: هر حرکت ساختارشکنانه و خلاف قانون و گفتن حرف‌هایی که از ما نیست، محکوم و مطرود است.