بزرگداشت استاد علی دوانی مصادف با سالگرد رحلتش

نگاه سوم- بزرگداشت مرحوم حجت‌الاسلام علی دوانی روز چهارشنبه این هفته در فرهنگسرای ابن سینا برگزار می‌شود.

در سومین برنامه از سلسله بزرگداشت‌های دانشمندان و علما بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین استاد علی دوانی، محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام، ۲۳ دی ماه مصادف با سالگرد رحلتش از سوی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای ابن سینا برگزار می‌شود.

اداره کل روابط عمومی این سازمان در خبر خود سخنرانان این مراسم را محققان و نویسندگانی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد حجتی کرمانی، استاد حسن انوشه، محمدرضا کائینی و حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری، سرپرست دایره‌المعارف کتاب‌شناسی شیعه معرفی کرده است. استاد علی دوانی، مورخ شهیر تاریخ اهل بیت (ع) و مروج فرهنگ غدیر در حالی که به تحریر آخرین اثر خود «دایره‌المعارف علوی» مشغول بود، در آخرین ساعات روز عید غدیر خم در سال ۱۳۸۵ درگذشت. از این نویسنده و پژوهشگر، آثار متعددی به جا مانده است که از جمله آنها می‌توان امام مهدی (عج) از دیدگاه قرآن و عترت، دانشمندان عامه و مهدی موعود (عج)، مفاخر اسلام (۱۲ جلد)، نگاهی کوتاه به زندگانی پرافتخار سید رضی، تاریخ اسلام از آغاز تا هجرت و نهضت روحانیون ایران (۱۰ جلد) نام برد. پیش‌تر، مراسم بزرگداشت مفسر قرآن و صاحب اثر عظیم المیزان «علامه محمد حسین طباطبایی» و همچنین بزرگداشت فقیه بزرگوار آیت‌الله ابراهیم خسروشاهی در فرهنگسرای ابن سینا در سال جاری برگزار شده بود. حجت‌الاسلام علی دوانی در سال ۱۳۰۸ ش در قصبه «دوان» در شش کیلومتری شمال کازرون به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در زادگاهش آغاز نمود و در سال ۱۳۱۶ ش به شهر آبادان رفته در مدرسه فنی در رشته مکانیک مشغول تحصیل شد. از وی مقالات متعددی هم در شرح حال فقها و علما در مجلات دینی، به ویژه مجله مکتب اسلام چاپ شده است.

علاوه بر تالیف، وی در موسسات آموزش عالی چون دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه امام حسین (ع)و دانشگاه امام صادق (ع) به تدریس تاریخ اسلام اشتغال داشت. در سال ۱۳۴۷ هیات مکتب‏الرضا(ع) توسط تعدادی از آذربایجانی‏های مقیم مرکز با هدف فعالیت‏های مذهبی و فرهنگی تاسیس شد. این هیات با دعوت از سخنرانان برجسته درصدد تحقق این اهداف بود و علی دوانی نیز از سخنرانان آن بود. در ادامه فعالیت‏های علمی و فرهنگی پس از تاسیس حسینیه ارشاد توسط افرادی چون آیت‏الله مرتضی مطهری در این موسسه هم به ایراد سخنرانی پرداخت در طول این مدت فعالیت‏های قلمی و فرهنگی خود را ادامه می‏داد. استاد فرزانه علی دوانی در شامگاه روز دوشنبه ۱۸دی ماه ۱۳۸۵مصادف با ۱۸ ذی‌الحجه ۱۴۲۷بر اثر عفونت داخلی دار فانی را وداع گفت. پیکر مطهر ایشان در صحن عتیق آستانه مبارکه حضرت معصومه سلام‌الله علیها به خاک سپرده شد است.