نحوه توافق بر سر یارانه‌ها بین دولت و مجلس

وزیر اقتصاد در حاشیه نمایشگاه بازار پول و سرمایه - عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور. وزیر اقتصاد خبر داد

تصویب لایحه یارانه‌ها توافقی بود

حسینی: بودجه سال ۸۹ کشور بدون لحاظ کردن لایحه یارانه‌ها تدوین شده است

مصوبه مجلس درباره لایحه یارانه‌ها نتیجه توافق روز دوشنبه نمایندگان دولت و مجلس با حضور علی لاریجانی بود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و خصوصی‌سازی در جمع خبرنگاران، مصوبه مجلس درباره لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را نتیجه توافق روز دوشنبه نمایندگان دولت و مجلس با حضور رییس قوه مقننه دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، به گفته وی درباره تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها روز دوشنبه با حضور رییس مجلس و چند تن از اعضای کمیسیون ویژه و نمایندگان دولت نشستی برگزار شد. وی افزود: در این نشست مشترک، چند موضوع مورد توافق طرفین قرار گرفت که از جمله آن اینکه دیگر در قانون اختلاف نظری در تشکیل و ایجاد یک شرکت دولتی برای اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در آینده وجود نداشته باشد که با مصوبه دیروز مجلس، این اتفاق هم افتاد.

حسینی ادامه داد: مباحث دیگر از جمله چگونگی رفع دغدغه‌های نمایندگان مجلس نیز مطرح شد تا از این طریق دولت بتواند برای رفع نگرانی‌ها و شبهات احتمالی نمایندگان مجلس، راهکار ارائه دهد. وزیر امور اقتصادی و دارایی پاسخ مثبت نمایندگان را نتیجه گفت‌وگوهای روز دوشنبه و تاثیر‌گذاری دلایل مطرح شده توسط دولت دانست.

وی با بیان اینکه بودجه کل کشور دارای اجزایی چون بودجه عمومی دولت و شرکت‌های دولتی است، تصریح کرد: اینکه این موضوع در بودجه کل کشور بیاید، مورد توافق است، اما اینکه نحوه ارتباط شرکت دولتی که می‌خواهد تاسیس شود، با بودجه چگونه باشد مورد بحث بود که با مصوبه امروز (سه‌شنبه) مجلس این موضوع نیز تعیین تکلیف شده است.

حسینی همچنین درباره میزان سرمایه‌گذاری جذب شده در کشور گفت: ارقام جذب سرمایه‌گذاری خارجی طی چند سال گذشته بالغ بر ۳ میلیارد دلار بوده است که با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز پس از بحث و بررسی طولانی برای رفع ایراد شورای نگهبان و تامین نظر دولت در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها سرانجام با تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها موافقت کردند. (گزارش تصویب نهایی لایحه یارانه‌ها در جلسه علنی دیروز مجلس در صفحه ۶ آمده است.)

تدوین بودجه بدون لایحه یارانه‌ها

همچنین وزیر اقتصاد از تدوین بودجه ۸۹ بدون در نظر گرفتن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد. در حالی که پیش از این دولت ارائه لایحه بودجه ۸۹ به مجلس را منوط به تعیین تکلیف لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس کرده بود، اما دیروز وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با ایرنا در اظهارنظری متفاوت اعلام کرد که بودجه سال آینده کشور بدون در نظر گرفتن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تدوین شده است. شمس‌الدین حسینی ‌افزود: قرار بود لایحه بودجه در هفته جاری به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، اما این لایحه با نظر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و در زمان مناسب به مجلس ارائه خواهد شد.

بنابر این گزارش، پیش‌تر مسوولان اقتصادی دولت به کرات تاکید کرده بودند که تنظیم و تدوین نهایی لایحه بودجه ۸۹، به تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نیاز دارد.؛ چرا که به گفته آنها دولت قصد دارد منابع و محل مصرف بودجه سال آینده را بر اساس هدفمندکردن یارانه‌ها و چگونگی آن تنظیم کند، از این رو بودجه سال آینده به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها وابسته است، اما اینک در شرایطی که مجلس منتظر ارائه لایحه بودجه است تا در زمان کافی کار بررسی آن را به انجام رساند، وزیر اقتصاد از تدوین بودجه سال آینده بدون در نظر گرفتن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داده است.

عکس: حمید جانی‌پور