کلینتون: ضرب‌الاجلی برای ایران تعیین نشده است

مهمانپرست: با کلینتون هم‌عقیده‌ایم

دنیای اقتصاد- هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفته است که تاکنون هیچ ضرب الاجلی برای‌ایران به منظور پاسخ به پیشنهاد آژانس درباره تامین سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران تعیین نشده است. رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ‌ایران نیز در واکنش به‌این اظهارات گفته است که با کلینتون هم عقیده‌ایم.

دیروز در نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران، مهمانپرست در پاسخ به وزیر خارجه آمریکا که اعلام کرده آمریکا تعیین ضرب‌الاجل برای ‌ایران را قبول ندارد‌، گفت: در‌این رابطه ما با خانم کلینتون هم عقیده‌ایم و ما نیز همین نظر را داریم که تعیین ضرب‌الاجل برای‌ ایران در راه دستیابی به حقوقش معنا ندارد و امیدواریم آمریکا رویکرد واقع بینانه‌ای در قبال ایران دنبال کند.

به گزارش ایسنا، هیلاری کلینتون روز دوشنبه گفت‌: کاملا مشخص است که تلاش‌های دولت باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا برای تعامل با ایران با هدف متقاعد کردن ایران به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش پیش از سال ۲۰۰۹ به شکست انجامیده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کلینتون افزود‌: دولت اوباما در حال مشورت با سایر کشورها درباره تحریم‌های جدید است، اما تاکید کرد که این به این مفهوم نیست که واشنگتن تلاش‌های خود برای آغاز مذاکرات با ایران را رها کرده است. هیچ ضرب‌الاجل غیرقابل تغییر و سفت و سختی برای پاسخگویی ایران تعیین نشده است.

کلینتون گفت: ما از به کار گرفتن کلمه «ضرب‌الاجل» خودداری کرده‌ایم. این کلمه‌ای نیست که ما استفاده کرده‌ایم؛ زیرا می‌خواهیم در مذاکرات را باز نگه داریم. اما ما علاوه بر آن با صراحت اعلام کرده‌ایم که نمی‌توانیم هم‌چنان منتظر بمانیم و در حالی که خود ایرانیان درباره افزایش تولید اورانیوم با غنای بالا صحبت می‌کنند ما دست روی دست بگذاریم.

وی از صحبت درباره جزئیات تحریم‌های جدید احتمالی علیه ایران خودداری کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: من اکنون نمی‌توانم به طور مناسبی درباره جزئیات این مذاکرات اظهارنظر کنم، جز این‌که بگویم هدف ما فشار آوردن به دولت ایران است، بدون این‌که به درد و رنج ایرانیان عادی اضافه کنیم.

تازه ترین اظهارات کلینتون در شرایطی اعلام شده است که پیش از‌این آمریکا از ایران خواسته بود تا پایان سال ۲۰۰۹ به پیشنهاد مبادله سوخت که بر اساس آن ایران بخش اعظم اورانیوم خود با غنای پایین را به خارج از کشور می‌فرستد و در ازای آن سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران را دریافت کند، پاسخ دهد.

اما به تازگی ایران اعلام کرده است که در صورتی که تا پایان ژانویه سال جاری میلادی ( حدود ۲۰ روز دیگر) طرح پیشنهادی پیرامون سوخت مورد نیاز رآکتور تهران نهایی نشود، ایران سوخت ۲۰ درصد را تولید خواهد کرد.

کاهش روابط با انگلیس در دستور کار نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، مهمانپرست دیروز همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براین که مجلس مصوبه‌ای برای کاهش سطح روابط ‌ایران با انگلیس ارائه داده و آیا قرار است سطح روابط با انگلیس کم شود، خاطر نشان کرد: ما مصوبه‌ای در رابطه با کاهش روابط با انگلیس داشته‌ایم و توجه داشته باشید کاهش یا افزایش روابط با کشورها رویه و مسیرطولانی است که باید جوانب مختلف آن را بررسی کرد. اگرچه رویکردهای کشورهای خارجی با دقت زیر نظر است، اما کاهش روابط با انگلیس در دستور کار وزارت امور خارجه نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره برگزاری اجلاس لندن و احتمال حضور‌ایران در آن گفت: از جمهوری اسلامی‌برای شرکت در ‌این اجلاس دعوت شده و اگر اجلاس لندن دستور کار مشخصی داشته باشد و اگر احساس کنیم نقش ‌ایران در تامین استقرار ثبات در افغانستان سازنده است و نقش‌ایران در‌این اجلاس مورد تمرکز قرار می‌گیرد با دید مثبت‌ این درخواست را پیگیری می‌کنیم.

نگاه انسان دوستانه به درخواست عربستان

مهمانپرست درباره آخرین رایزنی‌ها برای فردی که در سفارت عربستان است و دولت ‌این کشورمدعی است دختر بن لادن است به کجا رسیده‌؟ گفت: عربستان درخواست کرده شرایط خروج ‌این فرد فراهم شود. وی تاکید کرد:ادعاهایی در رابطه با هویت‌این فرد شده است، اما با توجه به درخواست دولت عربستان، ‌ایران با نگاه انسان دوستانه در‌این زمینه اقدام خواهد کرد و بر اساس روال قانونی تسهیلات مورد نظر طبق نگاه مبتنی بر انسان دوستی فراهم می‌شود.

وی افزود: اگر شرایطی برای احراز هویت ‌این فرد وجود داشته باشد، دولت‌ ایران با دید مثبت و رفتار انسانی نسبت به آن اقدام می‌کند.