برزیل، ژاپن، ترکیه و کیش مناطق پیشنهادی برای مبادله سوخت هسته‌ای

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران آماده است تا در صورت اعتماد سازی طرف مقابل (گروه ۱+۵) بحث خرید سوخت را در چارچوب معاوضه مرحله‌ای انجام دهد. تاکنون کشورهای مختلفی برای این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند که در این رابطه می‌توان به کشورهای برزیل، ژاپن، ترکیه و شهر کیش اشاره کرد. مهمانپرست در گفت‌و‌گو با ایلنا، با بیان این مطلب که ایران با پایان مهلت مقرر ۲ماهه برای تامین سوخت رآکتور تهران اقدامات مقتضی را ارائه خواهد کرد‌، گفت: زمانی که ایران برای تامین سوخت رآکتور تهران از آژانس درخواست کمک کرده بود مقرر شد تا پس از تعیین کمیته‌ای در این رابطه تصمیم‌گیری شود. وی افزود: روند حقوقی درخواست ایران از آژانس در حال پیگیری بود، اما غربی‌ها با جوسازی‌های خود این مطلب را به یک موضوع خاص رساندند و ابهام‌سازی کردند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد:پس از جوسازی کشورهای غربی اعتماد ایران برای دریافت سوخت حاصل نشد، اما برای اینکه برنامه‌های هسته‌ای کشور از رویه حقوقی خود خارج نشود‌، سه راهکار را برای تهیه سوخت رآکتور تهران ارائه کردیم که متاسفانه تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

وی اظهار کرد:راهکار نخست این بود که سوخت را به ما بفروشند،راهکار بعدی اعتماد سازی طرف مقابل برای معاوضه سوخت هسته‌ای بود و در صورت بی‌نتیجه ماندن راهکارهای مورد اشاره اقدام نهایی ایران، ورود برای تولید سوخت مورد نیاز رآکتور تهران است. مهمانپرست با اشاره به طرح درخواستی از سوی برخی کشورهای بی‌طرف مبنی بر اینکه ایران به صورت شخصی اقدام به تولید سوخت با غنای ۲۰درصد نکند و ۲ماه به طرف مقابل فرصت دهد، اظهار داشت: ما برای نشان دادن حسن نیت خود به جامعه جهانی با این درخواست موافقت کردیم که از زمان موردنظر یک ماه سپری شده است و یک ماه نیز باقی مانده است. وی تصریح کرد:در صورتی که در مدت زمان باقی مانده طرف مقابل(اعضای گروه ۱+۵) نسبت به اجابت درخواست ایران وارد عمل شوند کار را آغاز خواهیم کرد و در غیر این صورت تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.

تعویق سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران

مهمانپرست همچنین گفت: قرار شده سفر هیات پارلمانی اروپایی به تهران به فرصت دیگری موکول شود و طرفین از طریق کانال‌های مربوطه هماهنگ خواهند کرد. به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، مهمانپرست افزود: این اقدام برای بهره‌برداری حداکثری از همکاری‌های پارلمانی متقابل، سازنده و ضرورت برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شود. این موضوع به طرف اروپایی نیز اعلام شده است.