مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره تصمیم اخیر جامعه مدرسین مبنی بر اعلام عدم صلاحیت مرجعیت آیت‌الله صانعی بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش ایسنا، مجمع مدرسین در بیانیه خود از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان سرمایه‌ اجتماعی حوزه یاد کرده و در عین حال تصمیم اخیر آن موجب تعجب‌ خوانده شده و آمده است: «اظهارنظر اخیر درباره مرجعیت شخصیتی صورت می‌گیرد که پس از سال‌ها تدریس خارج فقه و اصول، افتاء و نشر رساله عملیه و اعزام بعثه به حج و تقسیم شهریه و با سابقه تصدی دو سمت از سوی امام راحل(قدس سره) که موقوف بر اجتهاد و عدالت است به عنوان مرجع تقلید از سوی عده‌ای از مومنان پذیرفته شده و حتی گواهی تایید ایشان ملاک احراز اجتهاد برخی از مقامات جمهوری اسلامی بوده است.

سنت سلف صالح و سیره مستمر حوزه‌های علمیه همواره روندی مردمی برای رجوع به مراجع عظام بوده است. عالمان و فقیهانی که با تدریس و تالیف و پرورش شاگردان در ساحت علمی حضور می‌یابند کم کم در ارتباطات خویش با مردم شناخته شده و مومنان پس از تفحص و تحقیق از متخصصان فن و مورد اعتماد، به عنوان وظیفه شرعی مرجع تقلید خود را شناسایی و از وی تقلید می‌کنند. سابقه نه چندان دور نشان داده است معرفی‌هایی که از سوی نهادها و تشکل‌هایی با صبغه سیاسی صورت گرفته است، چندان موثر نبوده و نیز تجربه نشان داده عده زیادی از مردم به مراجع تقلید خارج از فهرست‌های ارائه شده مراجعه کرده‌اند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «موقعیت مرجعیت مثل مناصب حکومتی نیست که شخص، گروه، نهاد و تشکلی برای خود حقی در نصب و عزل آن قائل باشد. در جایی که امام راحل(قدس) شناخت افراد واجد صلاحیت برای نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری را وظیفه شخصی معرفی می‌کند و می‌فرماید «معرفی گروه‌ها و احزاب مسقط مسوولیت افراد نیست»، در مساله مرجعیت به طریق اولی تکلیف فرد مقلد است که صلاحیت مرجع خود را احراز نماید‌.

مقتضی است حضرات آقایان به عواقب نگران‌کننده چنین اقداماتی عنایت فرمایند؛ چرا که نهاد مرجعیت از محکم‌ترین پایگاه‌های دینی و حوزوی و از سرمایه‌های ماندگار جهان تشیع است و حفظ حریم آن بیش از هر کس بر عهده ما است. عدول از سنت سلف صالح و روآوری به اراده‌ها و مسائل خارج از حوزه و دخالت جهت‌گیری‌های سیاسی در آن، آینده‌ای نگران‌کننده را ترسیم می‌کند و ممکن است برای روحانیت و حوزه‌های علمیه عواقب غیرقابل جبرانی به بار آورد.»