دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس اگر چه در جلسه یکشنبه خود درخواست دولت برای استرداد لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها را رد کردند، اما همان شب به پاستور رفتند تا با محوریت موضوع هدفمند کردن یارانه با احمدی‌نژاد دیدار کنند. در این دیدار محمود احمدی‌نژاد گلایه‌هایش از مصوبه مجلس را مطرح کرد و خطاب به نمایندگان خاطرنشان کرد که هدفمند کردن یارانه‌ها براساس مصوبه فعلی مجلس به افزایش تورم انتظاری و فقر منجر می‌شود. احمدی‌نژاد: مصوبه مجلس درباره یارانه‌ها باعث تورم و فقر می‌شود

۷ عضو کمیسیون ویژه مجلس برای تامین نظر دولت پیشنهادی ارائه دادند

دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس اگر چه در جلسه یک شنبه خود درخواست دولت برای استرداد لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها را رد کردند، اما همان شب به پاستور رفتند تا با محوریت موضوع هدفمند کردن یارانه با احمدی‌نژاد دیدار کنند.

دیداری که به گفته میر تاج الدینی از جمله دیدارهای ماهانه دولت و پارلمان نشینان بوده است. بر‌اساس آنچه انتظار می‌رفت در این دیدار محمود احمدی‌نژاد گلایه‌هایش از مصوبه مجلس را مطرح کرد و خطاب به نمایندگان خاطرنشان کرد که هدفمند کردن یارانه‌ها براساس مصوبه فعلی مجلس شورای اسلامی به جلوگیری از افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری، افزایش تورم انتظاری و فقر و گسترش قاچاق منجر می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد همچنین تغییرات ایجاد شده در لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها از جمله الصاق لایحه به بودجه سنواتی را مورد انتقاد قرار داد و گفت که منتقدان هنوز نمی‌دانند چه اقدام مهمی می‌خواهد انجام شود. میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی دولت که به اتفاق حسینی وزیر اقتصاد در این جلسه حاضر شده بود، اما از طرح پیشنهادی۷ عضو کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس برای حل اختلاف دولت و مجلس بر سر لایحه هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت که احتمالا این پیشنهاد در جلسه روز سه شنبه مجلس (امروز) مطرح خواهد شد. علاوه بر این او پیش‌تر از ارائه طرحی دو فوریتی برای حل اختلاف دولت و مجلس در جلسه سه‌‌شنبه خبر داده بود.

نمایندگان مجلس در جلسه روز یک شنبه هنگام بررسی و رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها با ارائه درخواست استرداد لایحه مواجه شدند و البته با دو رای بیشتر با آن مخالفت و بر اجرای آن تاکید کردند؛ چه به گفته باهنر مجلس حیفش آمد با توجه به زحمات زیادی که دولت و نمایندگان برای لایحه یارانه‌ها کشیدند، مساله هدفمند کردن یارانه‌ها را منتفی اعلام کند. برخی چهره‌های اقتصادی مجلس از جمله احمد توکلی هم بر اجرای این لایحه تاکید کردند. نقطه اختلاف دولت و مجلس در این مرحله از بررسی لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها ملحق شدن لایحه به بودجه سنواتی و نحوه تاسیس سازمان هدفمند شدن یارانه‌ها است. اختلافاتی که بعید به نظر می‌رسد با تلاش برخی اعضای کمیسیون ویژه و حامیان دولت در مجلس حل شود و بر نظر مخالفانی چون باهنر و توکلی غالب شود.

جزئیات جلسه احمدی‌نژاد و نمایندگان

اما در دیدار دولت و برخی مجلسی‌ها محمود احمدی‌نژاد «اجرای صحیح هدفمند کردن یارانه‌ها را با همدلی و همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی» ضروری دانست و گفت: با هدفمند کردن صحیح و ارائه مستقیم یارانه‌ها به مردم وضع بخش‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان، صنعت و کشاورزی به طور قطعی ارتقا می‌یابد.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد یکشنبه‌شب گذشته در دیدار صمیمی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تبیین ابعاد گوناگون هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها براساس مصوبه فعلی مجلس شورای اسلامی به جلوگیری از افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری، افزایش تورم انتظاری و فقر و گسترش قاچاق منجر می‌شود.

دولت برنامه‌ریزی کرده تا تورم و تبعیض در نهایت حذف شود

وی با تاکید بر ضرورت وجود انعطاف برای تنظیم بازار در راستای جلوگیری از فشار بر مردم در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: دولت به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که تورم و تبعیض در جامعه کاهش یافته و در نهایت حذف شود.

وی با بیان اینکه «با هدفمند کردن صحیح یارانه‌ها، ظرف پنج سال تمام زیربناهای کشور ایجاد و تکمیل می‌شود» تاکید کرد: تنها با مصرف صحیح و جلوگیری از هدررفتن منابع سالانه، ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف کارهای عمرانی خواهد شد.

او با اشاره به هدر رفتن بخشی از یارانه‌ها در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: با ارائه مستقیم یارانه نان به مردم، علاوه بر آن‌که همه از نان باکیفیت استفاده خواهند کرد؛ یارانه‌ها صحیح توزیع خواهد شد. وی با طرح این سوال که «اگر قرار بود هدفمند کردن یارانه‌ها هر سال در بودجه بیاید، آیا تدوین لایحه لازم بود» اظهار کرد: برنامه‌ریزی اقتصادی یکساله نیست و با این روش نمی‌توان سرمایه‌گذاری کرد؛ ضمن آنکه بودجه عمرانی کاهش یافته و در بخش‌های مختلف دچار مشکل خواهیم شد.

اجرای تک مرحله‌ای هدفمند کردن یارانه‌ها

وی با بیان این‌که «هدفمندکردن تدریجی یارانه‌ها ظرف پنج سال به ضرر کشور است و سالانه تورم انتظاری ایجاد می‌کند» گفت: در کل جهان تورم انتظاری را حذف کرده‌اند و هدفمند کردن یارانه‌ها تک مرحله‌ای یا در نهایت دو مرحله‌ای اجرا شده است. احمدی‌نژاد تصریح کرد: با مصوبه فعلی مجلس شورای اسلامی هزینه‌های دولت از نفت به عنوان ریشه تورم حذف نخواهد شد. وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه اجرایی دولت هشتم برای هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت درصدد بود سال گذشته و با توجه به اختیارات قانونی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کند؛ زیرا معتقد است اگر این کار بزرگ و مهم انجام و حتی از محبوبیت یک دولت کاسته شود باز هم به نفع کشور و ملت است.

برخی مخالفان نمی‌دانند

وی تاکید کرد: برخی مخالفان هدفمند کردن یارانه‌ها هنوز نمی‌دانند چه اقدام مهمی می‌خواهد انجام شود. اودر بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «بودجه ۸۹ کل کشور و برنامه‌ پنجم نهایی شده است» گفت: بودجه بسیار شفاف و براساس همه نیازهای کشور و مصوبات استانی و با توجه به امکانات و منابع تدوین شده است. وی خاطرنشان کرد: اعمال تغییرات فراوان در بودجه مشکلات را متوجه استان‌ها خواهد کرد.

پیشنهاد ویژه برخی اعضای کمیسیون ویژه

در همین حال معاون پارلمانی احمدی‌نژاد هم با اشاره به جلسه یکشنبه شب گذشته جمعی از نمایندگان با احمدی‌نژاد از طرح پیشنهادی۷ عضو کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس برای حل اختلاف دولت و مجلس بر سر لایحه هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی در خصوص جزئیات جلسه جمعی از نمایندگان با احمدی‌نژاد تصریح کرد: نمایندگان به صورت ماهانه با احمدی‌نژاد جلسه دارند و جلسه گذشته هم نیز نشست مشترک دولت و مجلس نبود، بلکه نشست ماهانه جمعی از نمایندگان با احمدی‌نژاد بود و نشست مشترک دولت و مجلس که به صورت فصلی برگزار می‌شود به زودی به میزبانی دولت برگزار خواهد شد.

وی در رابطه با زمان برگزاری نشست مشترک دولت و مجلس گفت: احتمالا این جلسه بعد از ارائه لایحه بودجه سال ۸۹ برگزار خواهد شد.وی اضافه کرد: برخی از اشکالات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها ممکن است با یک طرح دو فوریتی که از سوی نمایندگان ارائه می‌شود اصلاح شود.

امضای ۵ سند همکاری بین ایران و تاجیکستان

محمود احمدی‌نژاد بامداد دیروز برای یک سفر رسمی دو روزه وارد شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان شد و در کاخ ملت این شهر مورد استقبال رسمی امامعلی رحمان رییس‌جمهوری این کشور قرار گرفت و مراسم امضای پنج سند و یادداشت تفاهم‌های همکاری بین تهران و دوشنبه با حضور رییس جمهور دو کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این مراسم یادداشت تفاهم تکمیل تونل استقلال و سد و نیروگاه سنگ توده ۲ و یادداشت تفاهم بین شرکت فراب جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه‌های حمل و نقل و انرژی تاجیکستان، یادداشت تفاهم استرداد مجرمین و سند همکاری در زمینه زمین‌شناسی از سوی مقامات عالی رتبه دو کشور امضا شد. بر اساس این گزارش، احمدی‌نژاد در مصاحبه مشترک مطبوعاتی با همتای تاجیک خود در کاخ ملت شهر دوشنبه گفت: در شرایط تحولات جهانی امروز و در دوره‌ای که پیوندهای بین دولت‌ها و ملت‌های دوست بیش از گذشته ضروری است این روابط باید توسعه یابد. وی روابط ایران و تاجیکستان را راهبردی، عمیق، مستحکم و پایدار توصیف کرد و گفت: هیچ عاملی نمی‌تواند این روابط پایدار و برادرانه را سست کند. وی با بیان اینکه روابط دو کشور در حال گسترش است، ادامه داد: ما مصمم هستیم این روابط تا حد امکان ارتقا یابد.