آذر مهاجر

حسن کیائیان، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران معتقد است لایحه ساماندهی ناشران و کتابفروشان در بهترین حالت حداقل چیزی است که اتحادیه درخواست کرده است.

بالاخره پس از جلسات متعدد بین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با شورای شهر، لایحه «ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران، موزعین و کتابفروشان در شهر تهران» روز سه‌شنبه در جلسه نشست علنی دویست‌وچهل‌وهفتم شورای شهر با رای اکثریت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید. اگرچه خسرو دانشجو عضو کمیسیون توسعه و عمران از مخالفان این لایحه بوده، اما حمزه شکیب رییس این کمیسیون، طرح ساماندهی ناشران و کتابفروشان تهران را امکان مناسبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و کتابفروشی می‌داند و معتقد است اگر فرهنگ کتاب خواندن در کشور رواج یابد، بسیاری از مشکلات فرهنگی حل خواهد شد.

با این وصف، این‌طور برداشت می‌شود که این لایحه نمی‌تواند چندان با اصول شهرسازی و عمران شهری در تعارض باشد، ضمن اینکه به اعتقاد حسن کیائیان، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، ساماندهی این مشاغل می‌تواند کمکی باشد برای جلوگیری از تعطیلی یا تغییر شغل کتابفروشان، حتی سبب رونق مجدد کار کتابفروشی‌ها خواهد شد و بسیاری از هزینه‌ها را نیز از دوش دولت و شهرداری برخواهد داشت. اما آیا لایحه تصویب شده همان است که مد نظر اتحادیه بوده یا در روند بررسی و تصویب تغییر کرده‌است؟!

آقای کیائیان بالاخره لایحه ساماندهی ناشران و کتابفروشان تهران به تصویب رسید. این لایحه دقیقا همان طرح شماست یا تغییراتی هم در آن اعمال شده‌است؟

دو هفته پیش با کمیسیون اجتماعی و کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر جلسه‌ای داشتیم. در این جلسه مفصل درباره طرح ساماندهی صحبت کردیم و سعی همه بر این بود که به تفاهم برسیم، اما آنچه در این جلسه مورد بررسی قرار داشت، کف خواسته‌های ما بود و نه دقیقا چیزی که اتحادیه خواسته بود.

من هم روز سه شنبه از تصویب این لایحه مطلع شدم، اما هنوز نمی‌دانم لایحه‌ای که تصویب شده همانی است که در جلسه آخر شورای شهر و اتحادیه مورد بررسی قرار گرفته یا اینکه همان هم مورد جرح و تعدیل قرار گرفته‌است. امیدوارم لایحه‌ای که تصویب شده حداقل خواسته‌ها و توافق‌های اتحادیه ناشران را داشته باشد و از حداقل‌ها هم نگذشته باشد.

بنابراین لایحه تصویب شده، لایحه‌ای است که شهرداری تهران براساس طرح شما و با در نظر گرفتن حداقل‌ها تدوین کرده است؟!

بله. اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سال گذشته طرحی را برای ساماندهی این مشاغل به شورای شهر ارائه کرد که اردیبهشت ماه تصویب شد و بلافاصله ابلاغیه آن صادر شد؛ اما فرمانداری با اجرای آن مخالفت کرد و همین مساله سبب شد این طرح به طور کل کنار گذاشته شود. اما بعدها با پیگیری‌های ما، طرح مذکور به شهرداری تهران ارجاع شد و لایحه‌ای بر اساس این طرح تهیه شد که این لایحه در کمیسیون اجتماعی- فرهنگی شورای شهر مورد ارزیابی قرار گرفت. در راستای این ارزیابی‌ها، اتحادیه ناشران و کتابفروشان نشست‌های متعددی با کمیسیون اجتماعی و فرهنگی و کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر داشت که در این نشست‌ها نقطه نظرات دو طرف طرح و بررسی شد. این بار برخلاف دفعه گذشته، طرح به همان صورتی که بود به تصویب نرسید و برخی از اعضای شورای شهر با آن مخالفت کردند.

ظاهرا اعضای کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر، از جدی‌ترین مخالفان این طرح بودند!

بله. برخی از اعضای این کمیسیون معتقدند که ناشران و کتابفروش‌ها نباید اجازه فعالیت در مناطق مسکونی را داشته باشند. البته این در حالی است که نزدیک به ۱۳ صنف از جمله پزشکان، دفترداران اسناد رسمی و وکلا می‌توانند در اماکن مسکونی مستقر باشند، فعالیت کنند و از مزایای این استقرار برخوردار باشند.