مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به دلیل عدم ارائه اطلاعات در گزارش‌های اقتصادی، تحقق اهداف مواد برنامه چهارم قابل‌ارزیابی نیست. به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عملکرد برنامه پنج ساله چهارم توسعه را بر حسب مواد این برنامه بررسی کرد. دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز عملکرد مواد مختلف برنامه چهارم توسعه را با استناد به اطلاعات ارائه شده در «گزارش اقتصادی سال ۱۳۸۴ و نظارت بر عملکرد یک ساله برنامه چهارم توسعه»، «گزارش اقتصادی سال ۱۳۸۵ و نظارت بر عملکرد دو ساله اول برنامه چهارم توسعه»، «گزارش اقتصادی سال ۱۳۸۶ و نظارت بر عملکرد سه سال اول برنامه چهارم توسعه» و همچنین گزارش‌هایی که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیرامون ارزیابی عملکرد برنامه چهارم تهیه شده است، ارزیابی و میزان دستیابی به هدف مواد برنامه چهارم توسعه را مشخص کرده است.

در این بررسی ابتدا موضوع ماده از روی متن قانون برنامه چهارم توسعه به اختصار بیان و سپس بر اساس گزارش‌های اقتصادی سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ تلاش شده است که اطلاعات ارائه شده در این سه گزارش (هر کدام در سه جلد) مطابق با بندهای مواد قانونی مرتب شوند. در مواردی که اطلاعات ارائه شده دامنه شمولی بیش از یک بند داشته‌اند به عنوان عملکرد کلی ماده آورده شده‌اند. اطلاعاتی که از منابع غیر از سه گزارش اقتصادی سال‌های ۱۳۸۶ -۱۳۸۴ به دست آمده است نیز به عنوان «سایر ماخذ» طبقه‌بندی شده‌اند.

در ارزیابی میزان دستیابی به هدف، از عبارت‌های «تحقق یافته است»، «تا حدودی (تقریبا) تحقق یافته است»، «تحقق نیافته است» و «غیرقابل ارزیابی است» استفاده و سعی شده است تا حد امکان دلیل انتخاب عبارت توضیح داده شود.

مرکز پژوهش‌ها خاطرنشان می‌کند که میزان دستیابی به هدف در اکثر مواد برنامه چهارم (بندهای آنها) غیرقابل ارزیابی است و این امر از عدم ارائه اطلاعات در گزارش‌های اقتصادی ۱۳۸۶-۱۳۸۴ و ارائه اطلاعات کلی که اثر آنها بر هدف مدنظر مواد (شامل بندها) مبهم است، ناشی می‌شود.