دنیای‌اقتصاد - در شرایطی که باهنر، نایب‌رییس مجلس از انتظار مجلس برای دریافت لایحه بودجه در روز چهارشنبه هفته جاری سخن به میان آورده است، میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور اعلام کرد که لایحه بودجه هفته آینده تقدیم مجلس خواهد شد. به گفته این مقام دولتی، ابتدا لایحه برنامه توسعه پنجم و سپس لایحه بودجه سال ۸۹ کل کشور به مجلس تقدیم خواهد شد. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس دولت موظف است لایحه بودجه را تا پانزدهم آذر ماه هر سال به مجلس تقدیم کند. تعویق ارائه لایحه بودجه به هفته آینده

دولت: لایحه بودجه هفته آینده به مجلس می‌رود

مجلس: این هفته منتظر لایحه بودجه هستیم

دنیای اقتصاد - ظرف یک روز، سه روایت مختلف درباره زمان ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس منتشر شد؛ معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت که دولت در نظر دارد این لایحه را هفته آینده به مجلس تقدیم کند؛ نایب‌رییس مجلس گفت که بر اساس آخرین اخبار، قرار است رییس‌جمهور چهارشنبه این هفته به مجلس برود و لایحه بودجه را در اختیار قوه‌مقننه قرار دهد؛ و دو عضو دیگر هیات‌رییسه مجلس نیز از اعلام وصول این لایحه در جلسه امروز (یکشنبه) مجلس خبر دادند.

***

معاون پارلمانی رییس‌جمهور ضمن اعلام ارائه برنامه پنجم توسعه به مجلس در این هفته، گفت: لایحه بودجه سال ۸۹، هفته آینده و پس از ارائه برنامه پنجم توسعه و در اولین فرصت به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

محمد رضا میرتاج الدینی که سه روز قبل در ساری از تقدیم لایحه بودجه به مجلس طی این هفته خبر داده بود، در تهران به ایرنا (خبرگزاری دولت) گفت: لایحه برنامه پنجم مقدم بر لایحه بودجه ۱۳۸۹ کل کشور است و به همین خاطر دولت این هفته لایحه برنامه پنجم را تقدیم مجلس می‌کند. این در حالی است که سه روز قبل، واحد مرکزی خبر به نقل از میرتاج‌الدینی نوشته بود: «مجلس بررسی بودجه ۸۹ را مقدم بر برنامه پنجم توسعه بررسی خواهد کرد.» اما معاون پارلمانی رییس‌جمهور دیروز به ایرنا گفت: با توجه به سفر رییس‌جمهوری به ترکمنستان در هفته جاری، تلاش می‌کنیم که در جلسه علنی چهارشنبه هفته جاری لایحه برنامه به مجلس تقدیم شود.

وی با بیان اینکه دولت لایحه بودجه سال آینده را نیز در چارچوب سیاست‌‌های کلان کشور، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاست‌‌های اصل ۴۴ قانون اساسی تنظیم کرده است، گفت: انتظار می‌رود در بررسی این لایحه اختلاف نظرهایی که نمایندگان مجلس با دولت در زمان بررسی بودجه سال ۸۸ داشتند، تکرار نشود.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: دولت در لایحه بودجه سال آینده توجه ویژه ای به توسعه زیرساخت‌ها و اعتبارات بخش عمرانی کشور دارد که این مساله مورد توجه نمایندگان مجلس نیز هست. وی گفت که رقم کل بودجه سال آینده در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

میر تاج‌الدینی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در پاسخ به این سوال که در لایحه بودجه سال آینده چه سهمی برای نفت در نظر گرفته شده است، گفت: رقم نفت در بودجه سال آینده هنوز اعلام نشده است. وی در خصوص افزایش حجم بودجه سال آینده نیز تصریح کرد: رقم بودجه سال ۸۹ افزایش دارد، به‌گونه‌ای که بودجه عمرانی حدود ۶۷ درصد افزایش داشته است. وی اعلام رقم بودجه سال ۸۹ را به آینده موکول کرد. معاون پارلمانی رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا رییس‌جمهور در زمان ارائه لایحه بودجه سال ۸۹ گزارشی از عملکرد دولت در برنامه چهارم توسعه ارائه خواهد کرد یا خیر، گفت: این موضوع هنوز مشخص نیست. وی در خصوص احتمال کسری بودجه در سال ۸۹ نیز تنها گفت: ان‌شاء‌ا... سال آینده با کسری بودجه مواجه نخواهیم بود.

کوهکن: امروز منتظر بودجه‌ایم

با این حال، دو عضو هیات رییس مجلس از انتظار مجلس برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس در امروز خبر دادند. محسن کوهکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: روز یکشنبه (امروز) منتظر تقدیم لایحه بودجه سال ۸۹ به مجلس شورای اسلامی هستیم تا کار بررسی این لایحه قبل از ارائه برنامه پنجم توسعه پایان یابد.

وی اضافه کرد که بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه به اوایل سال آینده موکول خواهد شد. حسین سبحانی نیا، دیگر عضو هیات رییسه مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس همین موضوع را تایید کرد و گفت: لایحه بودجه سال ۸۹ کل کشور روز یکشنبه به مجلس تحویل داده می‌شود.

وی افزود: بر این اساس این لایحه مهم در جلسه علنی امروز اعلام وصول خواهد شد. عضو هیات‌رییسه مجلس درخصوص لایحه برنامه پنجم نیز خاطرنشان کرد: بعید است که این دو لایحه همزمان با هم به مجلس تحویل داده شود.

باهنر: چهارشنبه بودجه را می‌آورند

محمدرضا باهنر با بیان اینکه دولت موظف بود لایحه بودجه ۸۹ را ۱۵ آذر تقدیم مجلس کند، گفت:‌ آخرین خبری که داریم، این است که گفته‌اند رییس‌جمهور چهارشنبه همین هفته برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس می‌آید.

نایب رییس مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد لایحه برنامه پنجم نیز با بیان اینکه تقدیم این لایحه زمان قانونی مشخصی ندارد، گفت: در عین حال وقت تقدیم این لایحه به طور عرفی خیلی گذشته است و زمانی که این لایحه را تقدیم کنند، باید تصمیم بگیریم که چگونه عمل کنیم، چون بررسی موازی و هم عرض دو لایحه بودجه و برنامه، تقریبا غیرممکن است. وی با بیان این‌که در این خصوص باید منتظر بمانیم، درباره مبنای تنظیم و تصویب بودجه ۸۹ گفت: فرصت برنامه چهارم تمام می‌شود، البته احکام نیمه تمام یا عمل نشده‌ای در برنامه چهارم وجود دارد که می‌توان در بودجه ۸۹ دنباله آن را لحاظ کرد و البته دو سه محور اساسی مثل هدفمند شدن یارانه‌ها، اصل ۴۴، لایحه خدمات کشوری و اصلاح الگوی مصرف وجود دارد که باید در بودجه لحاظ شود.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: باید مکانیزمی را پیدا کنیم که هم سال ۸۹ یک باره از دست نرود و هم بتوانیم برنامه پنجم را به خوبی تنظیم و تصویب کنیم.