در پی بروز برخی تنش‌ها در مرز ایران و عراق و حادثه چاه نفت در فکه و به دنبال آن، آرایش نظامی در مرزهای مشترک، یک روزنامه عربی به نقل از مقامات پارلمانی عراق خبر داد که پرونده مرزهای ایران و عراق به سازمان ملل بازگردانده خواهد شد تا موضوع از کانال این نهاد بین‌المللی حل و فصل شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک، روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط با طرح این ادعا از قول اسامه النجیفی، رییس‌ کمیسیون نفت و گاز مجلس عراق نوشت: پارلمان عراق و به طور ویژه کمیسیون نفت و گاز تا فرستادن این پرونده به سازمان ملل متحد، به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و مجلس خواهان حل و فصل سیاسی این موضوع است.

النجیفی که همواره مواضع ضد ایرانی او در عراق حاشیه‌ساز است، پای را فراتر نهاده و افزوده است: موضوع، بیانیه الجزایر و قراردادهای مشابه با آن نیست؛ موضوع، تجاوز ایران به مرزهای عراق و تجاوز به موجودیت و تمامیت ارضی عراق است و متأسفانه از درون هیات حاکمه عراق؛ نهادهایی هم هستند که از این تجاوزات حمایت هم می‌کنند و ما به این موضوع معترض هستیم!این روزنامه چاپ لندن به نقل از یک مقام کردستان عراق هم که تمایلی به افشای نام خود نداشت، نوشت: ایرانی‌ها با این کارها، هم‌پیمانان تاریخی خود نظیر شیعیان و کردها را از دست می‌دهند و تهران نباید انتظار داشته باشد ما همچنان از ایران دفاع کنیم!

وی افزود: حفظ تمامیت ارضی عراق و سیادت آن بر همه پیمان‌های تاریخی و توافقات قبلی ارجحیت دارد و ما عراق را به هیچ کشور دیگری ترجیح نمی‌دهیم.

هرچند این موضوع قابل درک است که عراقی‌ها یا مردم هر سرزمینی، نسبت به تمامیت ارضی و منافع ملی خود حساس بوده و به دنبال تأمین آن باشند، لحن این دسته از عراقی‌ها که سابقه ضد ایرانی آنها کاملا روشن است، این پیام را با خود دارد که بیش از رعایت حسن همجواری، نمی‌توان روی کشور عراق حسابی باز کرد. البته ایجاد چنین فضاهایی کاملا در راستای فضاسازی برای تحت تاثیر قرار دادن انتخابات دو ماه آینده عراق و حذف جریان‌های سیاسی عراقی نزدیک به ایران است؛ بنابراین، دستگاه دیپلماسی ما با اولویت موضوع تعیین مرزها بر پایه قرارداد الجزایر و همچنین گرفتن غرامت جنگی از عراق و سپس ملاحظات انتخاباتی آن کشور باید با جدیت موضوعات یادشده را پیگیری کند.