جدیدترین گزارش اکونومیست نشان می‌دهد که نرخ تورم ایران در سال جاری به ۸/۱۵ درصد کاهش یافته و در سال ۱۳۹۲ تورم تک رقمی برای کشور به ثبت خواهد رسید. به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه دسامبر ۲۰۰۹ خود نرخ تورم ایران در سال گذشته را ۵/۲۵ درصد برآورد و عنوان کرد که این شاخص در سال جاری به ۸/۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

به نوشته اکونومیست، آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران نشان می‌دهند که در سال مالی ۲۰۰۸ میانگین نرخ تورم ایران به ۵/۲۵ درصد رسیده است که از تورم ۱/۱۷ درصدی ثبت شده در سال پیش از آن افزایش زیادی را نشان می‌دهد. همچنین به اعتقاد اکونومیست گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که قیمت اقلام و خدمات ضروری در ایران افزایش زیادی یافته و هزینه‌های وارداتی هم در حال رشد است. با توجه به اینکه احتمال دارد سیاست مالی دولت همچنان توسعه‌ای باقی بماند، انتظار می‌رود فشارهای تورمی طی سال‌های آینده همچنان وجود داشته باشد و قیمت کالاها اگرچه کاهش یافته، اما در سطح بالایی باقی بماند.

بنابراین اکونومیست پیش‌بینی می‌کند که تداوم روند نزولی، نرخ تورم ایران در سال ۸۹ را به ۸/۱۳ درصد خواهد رساند که این شاخص طی سال‌های ۱۳۹۰ و ۹۱ به ترتیب معادل ۱۲ و ۵/۱۰ درصد خواهد بود.

در همین حال انتظار می‌رود که در سال ۱۳۹۲ تورم تک‌رقمی ۱/۹ درصدی برای کشور به ثبت برسد که این شاخص در سال پس از آن معادل هشت درصد خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس اعلام بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آبان ماه ۱۳۸۸ بوده است. به گزارش ایسنا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران چندی پیش خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰= ۱۳۸۳ (۳۵۹ قلم کالا و خدمت) در آبان ماه ۱۳۸۸ را به شرح ذیل اعلام کرد: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آبان ماه ۱۳۸۸ نسبت به ماه قبل ۵/۰ درصد افزایش یافت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور ۴/۷ درصد رشد داشته است. رشد این شاخص در مهرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶/۷ درصد بوده است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آبان ماه سال ۱۳۸۸ نسبت به دوازده ماه منتهی به آبان ماه سال ۱۳۸۷ معادل ۱۵ درصد است. با توجه به اینکه نرخ تورم در مهر ماه ۱۳۸۸ برابر با ۷/۱۶ درصد بوده است، روند کاهشی نرخ تورم در آبان‌ماه ۱۳۸۸ نیز ادامه یافته است.