راهپیمایی اعتراضی نمایندگان در مجلس

عکس: ایسنا

دنیای اقتصاد - بازگشایی مجلس شورای اسلامی پس از تعطیلی ۱۳ روزه نهاد قانونگذاری، با واکنش تند نمایندگان به حوادث عاشورای تهران همراه شد. علی لاریجانی، رییس مجلس در نطقی شدیداللحن خواهان برخورد بدون ملاحظه مسوولان امنیتی با هتاکان به ساحت دین شد. محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس از آمادگی قوه مقننه برای تصویب طرحی سه فوریتی برای اشد مجازات هتاکان روز عاشورا خبر داد و نمایندگان نیز ضمن راهپیمایی در داخل صحن و اطراف ساختمان مجلس شورای اسلامی، بیانیه‌ای در محکومیت حوادث این روز صادر کردند. مجلس همچنین قرار است امروز در جلسه‌ای غیرعلنی میزبان وزیر کشور و مسوولان امنیتی باشد تا مسوولان گزارش های لازم را به نمایندگان بدهند.

راهپیمایی اعتراضی داخل و خارج از مجلس

نمایندگان، صبح دیروز و پس از استماع نطق پیش از دستور علی لاریجانی، ابتدا در صحن مجلس و سپس در میدان بهارستان و اطراف ساختمان مجلس شورای اسلامی راهپیمایی کردند.

بر اساس این گزارش، پس از پایان نطق لاریجانی، ستار هدایت‌خواه و روح‌الله حسینیان نمایندگان بویراحمد و تهران طی تذکراتی با همین موضوع خواستار راهپیمایی نمایندگان شدند. هدایت‌خواه گفت:‌ در حادثه‌ای که در روز عاشورا در تهران اتفاق افتاد بار دیگر تاریخ تکرار شد و عده‌ای با تاسی از آل مروان و آل زیاد با هلهله و سوت و کف جان و دل مردم داغدار را جریحه‌دار کردند و با آتش کشیدن اموال عمومی تداعی کننده به آتش کشیدن خیمه‌های آل‌الله به دست عمر سعد در عصر عاشورا بودند.حسینیان نیز در این زمینه گفت: عده‌ای از عناصر فاسد با زمینه‌سازی یک عده دنیاطلب و هواپرست به عاشورا، قرآن و ولایت در روز عاشورا هتک حرمت کردند.

وی با بیان اینکه امروز دیگر باید تسامح کنار گذاشته شود و رسما از کسانی که با نام و نشان این زمینه‌ها را فراهم کرده‌اند، اعلام برائت کنیم ادامه داد: وقت آن است که از موسوی و خاتمی که هنوز بی‌شرمانه دست در دست اوباما به جنگ حسین و ولایت او آمده‌اند و از امام خمینی(ره) شرم نمی‌کنند و حسینیه جماران را که متعلق به همه شهیدان، جانبازان و انقلابیون است، وسیله‌ای برای کوبیدن امام حسین(ع) و امام خمینی(ره) و راه آنان قرار می‌دهند، اعلام برائت کنیم.

وی با طرح این سوال که چرا مجلس در خور شان اصولگرایی نیست، گفت: چرا در مجلس هنوز عملکردهایی که نام امام و اهداف ایشان را زیر پا گذاشته‌اند، توجیه می‌شود. من از همکاران می‌خواهم که به عنوان همراهی با مردم حزب‌الله چند دقیقه‌ای به راهپیمایی در بیرون از مجلس حرکت کنند و سپس با حضور در مزار شهدای گمنام بار دیگر با امام زمان(عج) امام خمینی (ره) و رهبری تجدید بیعت کرده و از دشمنان اسلام برائت کنند.

در میان سخنان حسینیان بود که نمایندگان به راهپیمایی در صحن مجلس پرداختند. آنان سپس وارد خیابان‌های اطراف ساختمان مجلس شده و به راهپیمایی اعتراض آمیز پرداختند. نمایندگان مجلس در طی مسیر با شعارهای هیهات مناالذله، حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست، خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست، مرگ بر منافق، مرگ بر ضد ولایت فقیه، ما همه سرباز توییم خامنه‌ای گوش به فرمان توییم خامنه‌ای، خامنه‌ای رهبر است وارث پیغمبر است، انزجار خود را از این حرمت‌شکنی‌ها و ارادت خود را به امام حسین (ع) و رهبر معظم انقلاب نشان دادند.

سخنان لاریجانی در جمع نمایندگان معترض

در پایان این راهپیمایی، رییس مجلس در سخنانی گفت: همه ما امروز عزادار هستیم و عزاداری ما به خاطر ایام محرم و شهادت سرور آزادگان و هم به خاطر جسارتی است که در ظهر عاشورا به ایشان شد و همه ما را خجل و شرمنده ساخت. از این جهت که در کشور امام زمان عده‌ای با تحریک اجانب علیه آیین و کیش مقدس اسلامی اینطور بی‌حرمتی به ساحت ولی خدا کردند. لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت: شما با این راهپیمایی ثابت کردید که مجلس در برابر این توطئه‌ها آرام نمی‌نشیند و برای صیانت از حقوق ملت و صیانت از هویت اسلامی آنها یکپارچه حسینی است.

نماینده قم خاطرنشان کرد: حادثه‌ای که روز عاشورا رخ داد و قبل از آن نیز قبلا در قم چنین معرکه‌ای برپا کردند، زنگ خطر و بیدار باش برای همه است که وقتی فضا غبارآلود شد یک عده ضد انقلاب فرصت پیدا می‌کنند که اینطور به حریم مقدس امام حسین (ع) جسارت کنند. رییس مجلس تاکید کرد: همه نیروهای انقلابی باید امروز توجه کنند که دشمن در پی آن است که با رخنه در صفوف انقلابیون حرکت ضد انقلابی خود را به پیش برد. لاریجانی به حادثه دیگری در روز عاشورا مبنی بر توهین به ولایت فقیه اشاره و خاطرنشان کرد: ولایت فقیه ستون انقلاب اسلامی است. ولایت فقیه عامل ایستادگی ملت است و ولایت فقیه بود که باعث شد ما در مقابل خیل عظیم دشمنان پایداری با عزت داشته باشیم و اگر در جنگ ولایت فقیه نبود نمی‌توانستیم در برابر دشمنان ایستادگی داشته باشیم. گویی برخی تصور کرده‌اند شرایطی ایجاد شده که بتوانند علیه منافع کشور اقداماتی کنند، اما ملت ایران یکپارچه است و با هتاکان با تندی و جدیت برخورد خواهد کرد. وی ادامه داد: این جمعی که در کنار مزار شهدای گمنام حضور پیدا کرده‌اند همه نمایندگان با همه سلایق هستند و این نشان می‌دهد پای آرمان‌های انقلاب همه یکصدا هستیم.

اعلام آمادگی برای تصویب طرح ۳ فوریتی

محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس نیز روز سه‌شنبه در جمع بانوان بسیجی معترض به حوادث روز عاشورا که در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند، اظهار داشت: قوه‌قضائیه به اندازه کافی قانون در اختیار دارد که حمله‌کنندگان به مقدسات کشور را به اشد مجازات برساند.

وی افزود: مجلس آمادگی کامل دارد که اگر قوه‌قضائیه، دولت یا وزارت اطلاعات و دستگاه های امنیتی احساس می‌کنند قانونی شدیدتر و محکم‌تر در این زمینه نیاز دارند، به صورت دو فوریتی یا حتی سه فوریتی در کمتر از ۲۴ ساعت هر قانونی را که بخواهند تصویب کند.

نایب‌رییس مجلس با بیان اینکه دشمن با اقداماتش سبب خیر شده است، تاکید کرد: اکنون صف ضد انقلاب، سلطنت‌طلبان و محاربین به صورت کامل از ملت جدا شده است. باهنر تصریح کرد: اکنون بهترین فرصت برای نیروهای امنیتی و اطلاعاتی فراهم شده است که خدشه‌کنندگان نظام را در محاصره تنگ و پرصلابت قرار دهند.

باهنر همچنین در جمع خبرنگاران پارلمانی حاضر شد و وقایع روز عاشورا را حرکتی کاملا ضد انقلابی، سلطنت‌طلبانه و منافقانه خواند که با هدایت و رهبری رسانه‌های بیگانه به وجود آمد. وی گفت: مجلس به جد از مقامات امنیتی و اطلاعاتی می‌خواهد که به سرعت این افراد را شناسایی کند.