دستگیری‌ها حتما به موجب دستور قضایی است

ساختارشکنی‌ها نشان داد انتخابات بهانه‌ای بیش نبود

کشته شدن‌٧ نفر در روز عاشورا در حال بررسی است

دادستان تهران با بیان این‌که موضوع کشته شدن برخی افراد در روز عاشورا قابل بررسی است، تصریح کرد: دستگاه قضایی به دنبال بررسی تمام ابعاد این موضوع است و امیدواریم عاملان آن به سزای اعمال خود برسند. به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای فرودگاه‌های تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در مورد تعداد کشته شدگان حادثه روز عاشورا اظهار کرد: ۷ نفر در تهران کشته شدند و یک مورد اعلام شده با گلوله بوده که نیروی انتظامی رسما اعلام کرده که هیچ گلوله‌ای شلیک نکرده است، لذا موضوع شلیک گلوله در دست تحقیق است.

وی افزود: بقیه کشته‌شدگان در اثر برخورد جسم سخت و آسیب مشابه کشته شده‌اند و دو مورد هم بر اثر اصابت گلوله‌ ساچمه‌ای بوده که اساسا در اختیار نیروی انتظامی نیست.

از حادثه جماران بی‌اطلاعم

جعفری دولت آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد حادثه حسینیه جماران و ناتمام ماندن سخنرانی خاتمی ‌اظهار کرد: من از آن حادثه اطلاع دقیقی ندارم و تنها آن را در مطبوعات خوانده‌ام با توجه به اینکه حوادث مهم‌تری در روز عاشورا رخ داده است فکر می‌کنم حوادث مهم‌تری وجود دارد و دادستانی آنقدر گرفتاری قضایی دارد که به حوادث مهم‌تر بپردازد.

جسد خواهرزاده میرحسین ربوده نشده است

دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد دستگیری قاتل خواهرزاده میرحسین موسوی و ناپدید شدن جسد وی گفت: من تعجب می‌کنم که خبرنگاران این سوالات را از کجا می‌آورند؟ باید یک بار دیگر به منابع خبری خود رجوع کنند و اخبار موثق را بخوانند. جسد ربوده نشده و در پزشکی قانونی است و بعد از هماهنگی‌های لازم طبق مقررات تحویل می‌شود.

آمار بازداشتی‌ها را نخواهید

وی در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره تعداد بازداشت‌های حوادث عاشورا اظهار کرد: از بنده تعداد بازداشت‌شدگان را نخواهید، اما افرادی که دستگیر شده‌اند در بازداشت به سر می‌برند و اگر برای قضات احراز شود که بی‌گناه هستند و مدرکی علیه آنها وجود نداشته باشد، آزاد خواهند شد. در غیر این صورت افرادی که در این روز توسط ماموران بازداشت شده‌اند حتما به اتهام جرایم علیه امنیت تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر تعداد افراد سیاسی بازداشت شده اظهار کرد: ‌افرادی که در روز عاشورا بازداشت شدند کسانی بودند که در صحنه حوادث بودند، بنابراین ما تفکیک بین سیاسی و غیرسیاسی نداریم و هر کس در آن تجمع حضور داشته و شعار سر داده و تخریب کرده توسط پلیس دستگیر شده است، به همین دلیل تفکیک میان آنها غیرقابل قبول است. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا مرتضی حاجی، قربانعلی بهزادیان‌نژاد، ابراهیم یزدی و عمادالدین باقی در تجمع روز عاشورا حضور داشتند و گفته می‌شود که یزدی و باقی شبانه در منزل‌شان دستگیر شده‌اند، گفت: در مورد افرادی که بازداشت شده‌اند حتما اتهامی در مورد آنها مطرح است و دستگیری‌ها حتما به موجب دستور قضایی است. خبرنگار ایلنا درباره دلایل جمع‌آوری اسناد بنیاد باران از دادستان تهران سوال کرد که وی در پاسخ گفت: من جواب کلی داده‌ام بازداشت افراد به موجب قانون و به دستور قاضی توسط نیروی انتظامی یا نیروهای امنیتی خواهد بود، بنابراین اگر فردی بازداشت می‌شود، موجباتی برای بازداشت او وجود داشته است.

با کسی شوخی نداریم

در ادامه خبرنگار باشگاه خبرنگاران سوال کرد در گذشته نمایندگان مجلس طی نامه‌ای به قوه‌قضائیه خواستار محاکمه عاملان اغتشاشات شدند مردم نیز در حال حاضر این خواسته را دارند آیا دادستانی این موضوع را بررسی می‌کند؟ دادستانی کل اعلام کرده بود که اگر دادستانی تهران با موضوع برخورد نکند خود وارد عمل خواهد شد؟

دادستان تهران در پاسخ گفت: دستگاه قضایی به وظایف خود عمل می‌کند و طبیعتا دستگاه قضایی طبق مقررات قانونی ایفای وظیفه خواهد کرد. تاکید می‌کنم که دستگاه قضایی با کسی شوخی ندارد و هیچ کسی در حاشیه‌ امن نیست و مطمئنا افرادی که جرایم و اتهاماتی متوجه آنها باشد، دستگاه قضایی اقدام خواهد کرد، اما زمان و مکان آن بستگی به شرایط کشور دارد و مطمئنا دستگاه قضایی کوتاهی نخواهد کرد.

توضیح درباره علت دستگیری عماد باقی

در ادامه خبرنگار ایرنا از دادستان سوال کرد که همسر عمادالدین باقی مدعی شده که حکم بازداشت همسرش که به امضای دادستان تهران رسیده ۲۹ آذرماه به اتهام مصاحبه در ارتباط با آیت‌الله منتظری صادر شده در حالی که این مصاحبه آن زمان پخش نشده بود و باقی نیز پس از حوادث عاشورا دستگیر شده است که جعفری دولت‌آبادی در پاسخ گفت: بازداشت افراد بدون ذکر نام و به دستور قضایی و حتما به موجب یک اتهامی بوده، بنابراین از ما اسم نخواهید، منتهی افرادی که بازداشت شده‌اند حسب دستور و قانونی بوده است. دادستان تهران همچنین با بیان این‌که دستگاه قضایی حتما پرونده بازداشت‌شدگان روز عاشورا را به دادگاه ارسال می‌کند و اغماضی صورت نخواهد گرفت، گفت: عده‌ای هنوز فکر می‌کنند که شرکت‌کنندگان در این تجمعات قصد اعتراض دارند که حوادث روز عاشورا نشان داد اقدامات مجرمانه است و این افراد کاملا اهداف شومی دارند و از خانواده‌ها می‌خواهیم که مراقب فرزندانشان باشند.

پرونده‌های عاشورا سریع‌تر بررسی می‌شوند

وی در ادامه تاکید کرد: کسانی که در تجمعات ضد انقلابی شرکت کنند حتما بازداشت خواهند شد و دستگاه قضایی با قاطعیت با آنها برخورد خواهد کرد و پرونده را به دادگاه ارسال می‌کند؛ این به آن معنا نیست که پرونده‌های قبلی به دادگاه ارسال نمی‌شود، اما به دلیل مهم بودن حوادث عاشورا و انجام حرکات مجرمانه و ساختارشکنانه که نشان از نیات پلید داشت، به این پرونده‌ها سریع‌تر رسیدگی می‌شود.