پرونده سه هنرمند سینمایی ممنوع‌الخروج

از خانم معتمد آریا رفع ممنوعیت خروج از کشور شده است، اما در مورد آقایان جعفر پناهی و میرطهماسب قرار است پرونده به دادگاه ارسال شود

دادگاه کلوتید ریس امروز برگزار می‌شود و تحقیقات در مورد سه تبعه آمریکا هم ادامه دارد و به محض رسیدن تحقیقات به نتیجه، اعلام خواهد شد دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد: دادگاه کلوتید ریس تبعه فرانسوی چهارشنبه این هفته (امروز) با حضور وکیل وی و نماینده مدعی‌العموم برگزار می‌شود و اگر فرانسه مایل به حل این مشکل است باید به احکام قضایی ایران احترام بگذارد.

به گزارش ایرنا، دکتر عباس جعفری دولت آبادی دیروز در حاشیه مراسم معارفه احمد اسدیان به عنوان سرپرست دادسرای ویژه رسیدگی به امور شهرداری‌ها این مطلب را در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در این مراسم بیان کرد.

دادستان تهران در پاسخ به این سوال درباره آخرین وضعیت کلوتید ریس تبعه فرانسه که پس از انتخابات دستگیر شده است و نیز اظهارنظر برخی مقامات مبنی بر امکان معاوضه وی با دو تبعه ایرانی که در زندان‌های فرانسه به سر می‌برند، اظهار داشت: باید منتظر تصمیم دادگاه باشیم.

جعفری دولت‌ آبادی تصریح کرد: قوه‌قضائیه ایران مصر است در چارچوب اختیارات قانونی خود عمل کند، فرانسه اگر مایل است این مشکل حل شود باید به قوانین و احکام قضایی ایران احترام بگذارد.

دادستان تهران در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت سه تبعه بازداشت شده آمریکایی گفت: تحقیقات در مورد آنها ادامه دارد و به محض رسیدن تحقیقات به نتیجه، اعلام خواهد شد.

این مقام قضایی در عین حال اضافه کرد: آمریکایی‌ها هم باید بدانند که ما یازده ایرانی در زندان‌های آمریکا داریم که امیدواریم آمریکایی‌ها در مورد این ایرانی‌ها طبق مقررات عمل کنند.

خبرنگار دیگری از دادستان پرسید: آیا با توجه به درگذشت آیت ا... العظمی منتظری و مراسم تشییع وی بازداشتی در تهران وجود داشته است؟ آیا با توجه به مقارن بودن مراسم هفتم آیت‌ا... منتظری با روز عاشورا تدابیر خاصی از سوی مقامات امنیتی به دادسراها ابلاغ شده است یا خیر؟

دادستان تهران پاسخ داد: چون حادثه بیشتر در قم بوده از حوزه قضایی تهران خارج است، ما به طور یک اصل کلی گفته‌ایم که مراقبت کنند مشکل خاصی ایجاد نشود، به خصوص که مقام معظم رهبری در پیام بسیار زیبایی از ایشان تقدیر کردند.

جعفری دولت آبادی ابراز امیدواری کرد: مردم هوشیاری خود را در این مسائل رعایت کنند.

خبرنگاری در مورد درگیری‌های پراکنده در میدان محسنی تهران سوال کرد که دادستان پاسخ داد: درگیری‌های پراکنده را نمی‌توان به عنوان یک اصل تلقی کرد.

خبرنگار دیگری از دادستان تهران سوال کرد: برخی قانون گریزان اعلام کرده‌اند که می‌خواهند در روزهای تاسوعا و عاشورا تجمعات غیرقانونی برگزار کنند. نظر شما در این باره چیست؟

جعفری دولت آبادی در پاسخ گفت: مردم ما فهیم هستند و همیشه هوشیار بوده‌اند و مطمئنا عشق به امام حسین با اغراض سیاسی آلوده نخواهد شد.

دادستان تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباره پرونده ممنوع الخروج شدن سه هنرمند به نام‌های «فاطمه معتمدآریا»، «جعفر پناهی» و «مجتبی میر طهماسب» گفت: در مورد خانم معتمد آریا رفع ممنوعیت شده است، اما در مورد آقایان جعفر پناهی و میرطهماسب اعتراض آنها را شکایت تلقی کردیم و قرار است پرونده به دادگاه ارسال شود.

جعفری دولت آبادی در پاسخ به این که این افراد بر چه مبنایی ممنوع الخروج شده‌اند، گفت: گزارش‌هایی در مورد این افراد مطرح شده بود که منجر به ممنوع‌الخروج شدن آنها شده که در مورد خانم معتمد آریا مرتفع شده است، اما در مورد آن دو نفر کماکان باقی است و این دادگاه است که باید تصمیم دادستانی را نقض یا تایید کند.

دادستان تهران در پاسخ به این سوال که آیا این گزارش‌ها که منجر به ممنوع الخروج شدن این افراد شده، سیاسی بوده است؟ گفت: صراحتا نمی‌توانم بگویم مسائل سیاسی است، گزارش‌هایی بوده که می‌تواند دادستانی براساس آن تصمیم‌گیری کند.

این مقام قضایی با اشاره به ماده ۱۶ گذرنامه اضافه کرد: براساس این ماده به تشخیص مقامات قضایی می‌توان از خروج کسی از کشور جلوگیری کرد یا اساسا به او گذرنامه نداد.

جعفری دولت‌آبادی در عین حال گفت: در مورد تمامی افراد و اتباع ایرانی ممکن است گزارش‌هایی ارسال شود که دادسرا حسب این گزارش‌ها تصمیم‌گیری می‌کند که در مورد این دو نفر نیز تصمیم‌گیری خارج از گزارش‌ها نبود.

دادستان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که بیشترین پرونده‌های شکایت از شهرداری‌ها در خصوص چه مسائلی است؟ گفت: بیشترین پرونده‌ها مربوط به مسائل مالی، تجاوز به اراضی و تقاضای شهرداری‌ها برای توسعه شهری است.

وی با بیان این که برخی شکایت‌ها علیه شهرداری‌ها و برخی شکایت‌ها نیز در مورد مردم است، اظهار داشت: در حال حاضر پرونده کلانی در مورد شهرداری‌ها وجود ندارد، اما در گذشته پرونده‌هایی بوده که اکنون در دست اقدام است.

وی همچنین از شهرداری‌ها خواست بخش‌های بهداشت عمومی، محیط زیست، حمل و نقل، میراث فرهنگی و افزایش کیفیت زندگی شهروندان را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و از شهرداری تهران که به حوزه بازار توجه خاصی کرده قدردانی کرد و گفت: این اقدام شهرداری هم باعث احساس آرامش مردم شده و هم موجب می‌شود میراث فرهنگی حفظ شود.